Konkurs Pro Tools – Rozwiązanie i Zwycięzcy

Runda dogrywkowa naszego konkursu dwa dni temu dobiegła końca i dziś przyszedł moment wyłonienia zwycięzców oraz przekazania nagród. Podobnie jak w przypadku pierwszej odsłony konkursu, opublikuję również prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania – co by każdy mógł sobie sprawdzić, jak dobrze mu/jej w konkursie poszło.

Nadesłaliście setki arkuszy z odpowiedziami. Dokładnie… 11.

Zgłoszeń zostało wysłanych niewiele więcej, co oznacza, że niemal każdy, kto zgłoszenie wysłał, podjął trud odpowiedzenia na pytania.

Przyznam więc szczerze, że nie napracowałem się jakoś zbytnio ze sprawdzaniem Waszych arkuszy, co oczywiście dało mi więcej na czasu na zajęcie się innymi projektami, ale z drugiej strony zmartwiłem się nieco, że znalazło się tylko tylu śmiałków 🙂

No, ale przejdźmy do rzeczy, zamiast tu biadolić…

Niniejszym ogłaszam, że:

Zdobywcą pierwszego miejsca w tym konkursie z wynikiem 45 punktów (na 58 możliwych) jest

Paweł Czaczkowski

Na drugim miejscu z wynikiem 42 punktów uplasował się

Dominik Otręba

A trzecie miejsce i 39 punktów zdobył

Piotr Czerny

Piotr jednak zdecydował się przekazać swoją nagrodę kolejnej osobie, która zdobyła tę samą liczbę punktów (bo on sam nie skorzystał by z niej w pełni nie będąc jeszcze posiadaczem PT 11) i tym sposobem trzeci Plan Supportu do Pro Tools otrzymał:

Fryderyk Hoang Dong

Całej trójce serdecznie gratuluję i dziękuję za udział w konkursie. Oby nagrody Wam służyły!


Dodatkowe podziękowania należą się także wszystkim pozostałym uczestnikom zabawy, którzy oprócz woli walki i niezłej wiedzy z zakresu Pro Tools – sprawili, iż podając ile wpłynęło arkuszy – mogłem się przynajmniej pochwalić liczbą dwucyfrową 🙂

A moje osobiste i największe podziękowania kieruję do Andrzeja z MusicInfo.pl za ufundowanie tych trzech wspaniałych nagród oraz do zwycięzców głównego konkursu, czyli Jakuba, Marcina i Michała, bez których hojnego gestu – ta część konkursu w ogóle by się nie odbyła, a także do Piotra za przekazanie swojej nagrody. Raz jeszcze dziękuję, jesteście wielcy!


A teraz rzućcie okiem na prawidłowe odpowiedzi konkursowe (i czasem jakiś komentarz) poniżej:

(kliknij w pytanie, aby zobaczyć odpowiedź)

1. Począwszy od której wersji Pro Tools zniesiono obowiązek korzystania z dedykowanych interfejsów od Avid/Digidesign do wersji natywnych?

Odp.: 9

2. Jakie są najwyższe możliwe parametry sesji, w jakich może pracować Pro Tools?

Odp.: 192 kHz / 32 bit

3. Czy Pro Tools 10 posiada możliwość edycji zapisu nutowego?

Odp.: Tak

4. Jakie formaty wtyczek obsługuje bezpośrednio (bez dodatkowych konwerterów) PT 11 HD?

Odp.: AAX DSP, AAX (64 bit), AudioSuite

5. Co charakteryzuje działanie trybu edycji zwanego Grid Mode?

Odp.: Tryb Grid ogranicza nasze działania siatką. Pozwala na to, aby nutki MIDI czy klipy audio, które przesuwamy, skracamy lub wydłużamy, dosuwane były do najbliższej podziałki siatki, jaką mamy w danej chwili ustawioną. To samo tyczy się pozycji kursora, zaznaczeń na linii czasu, etc.

6. Co charakteryzuje działanie trybu edycji zwanego Slip Mode?

Odp.: Jak wyżej, tyle, że żadne z naszych działań nie jest ograniczone siatką i możemy wszelkie czynności wykonywać na linii czasu dowolnie i bez ograniczeń siatki.

7. Wymień minimum 3 różne interfejsy, które były lub są nadal produkowane przez Avid (lub wcześniej Digidesign)

Odp.:  cała rodzina 001, 002, 003 (“rackowe” lub z kontrolerem), trzy pokolenia MBox-ów (wersje Micro, Mini, Pro), Eleven Rack, HD Omni, “niebieskie” 96 I/O, 192 I/O, stare 888/24 i jeszcze kilka innych…

Było z czego tę trójkę wybrać 🙂

8. Podaj dwa sposoby na to, aby w oknie edycji przywołać widok pokazujący całą sesję w poziomie (od początku sesji, do końca ostatniego klipu)

Odp.: 

  • dwukrotne kliknięcie w Zoomer Tool
  • skrót Option+A (Mac) / Alt+A (PC)
  • przywołanie wcześniej zapisanego presetu widoku (pod warunkiem, że nie dodaliśmy w trakcie pracy kolejnej ścieżki, która wybiegałaby poza wcześniej ustalony zakres)

Padały też odpowiedzi typu “klikać R lub T tyle razy, aż uzyskamy taki widok” albo “kliknąć w trójkąt z prawej lub lewej strony od narzędzi do powiększania widoku fali lub nutek MIDI i przeciągnąć do skutku”. I choć rzeczywiście wpłyniemy w ten sposób na rozmiar widzianej sesji, to brak jest w tych sposobach precyzji, działają one dość dowolnie. Natomiast dwa pierwsze sposoby podane w odpowiedzi są przewidziane do takiego właśnie działania, a trzeci możemy sobie uprzednio zaprogramować i też będzie działał.

9. Jakie znasz sposoby na przełączenie widoku między oknem miksu i edycji?

Odp.: 

  • Cmd + “=” (Mac) / Ctrl + “=” (PC)
  • Window -> Mix / Edit
  • Cmd + “~” (tylda) – tylko na Mac

Dwie pierwsze odpowiedzi wystarczyły. Nie wymagam, żeby użytkownicy PC znali skrót typowo macowski, który domyślnie przełącza okna w różnych aplikacjach.

10. Jak nazywa się okno przedstawione na obrazku poniżej?

Odp.: Strip Silence

11. Mając zaznaczenie jakiegoś fragmentu na ścieżce, którego klawisza użyłbyś, aby przenieść to zaznaczenie na ślad wyżej, a którego, aby przenieść zaznaczenie na ślad niżej?

Odp.: 

  • wyżej – “P
  • niżej – “;

(przy założeniu, że mamy włączony Command Focus, czyli skróty jedno-klawiszowe)

12. Jeśli chcemy zaznaczyć 3 ścieżki w sesji, a nie są one ułożone obok siebie (na przykład ścieżka trzecia, piąta i dwunasta), to jaki klawisz musimy dołożyć, aby móc tego dokonać?

Odp.: Cmd (Mac) / Ctrl (PC)

13. W jaki sposób można wyciszyć wszystkie ślady za pomocą jednego kliknięcia?

Odp.:

  • trzymając Alt (PC) / Option (Mac) klikamy w “Mute” na dowolnym śladzie
  • wciskając Mute na dowolnym kanale mając aktywną grupę ALL

14. Mając zaznaczone kilka dowolnych ścieżek, za pomocą jakiej kombinacji klawiszy można wyciszyć tylko te zaznaczone?

Odp.: Trzymając Option + Shift (Mac) / Alt + Shift (PC) – wciskamy “Mute” na jednym z zaznaczonych śladów.

15. Podaj dwa sposoby na przywołanie okna Beat Detective

Odp.: 

  • Event -> Beat Detective
  • Cmd + 8 (Mac) / Ctrl + 8 (PC) – mowa o ósemce na klawiaturze numerycznej

16. Mając zaznaczony fragment z klipu audio i chcąc pozbyć się całych informacji przed zaznaczeniem oraz po zaznaczeniu na tej ścieżce (pozostawiając nas tylko z zaznaczonym fragmentem na danej ścieżce) - jakiego skrótu klawiszowego byś użył/-a?
Inaczej mówiąc - jak z sytuacji na rysunku pierwszym dojść do tego, co jest na rysunku drugim?

Odp.: Cmd + T (Mac) / Ctrl + T (PC)

17. W której wersji Pro Tools po raz pierwszy pojawił się format AAX 32-bit?

Odp.: Pro Tools 10

18. Jak nazywa się funkcja w Pro Tools, która pozwala zrobić kopię całej sesji (ze wszystkimi ustawieniami, plikami audio, etc.) i zachować ją w wybranym miejscu na dowolnym dysku oraz gdzie w menu ją znajdziemy?

Odp.: „Save Copy In” w menu File

19. Jakie znasz sposoby na manipulację punktualnością (timingiem) ścieżek w Pro Tools?

Odp.: 

  • kwantyzacja
  • Elastic Audio (Time Stretching)
  • Beat Detective
  • użycie klawiszy “+” i “-” (na numerycznej) lub “,” i “.” – przesuwa klip o ustawioną wartość Nudge
  • użycie klawiszy “m” i “/” – przesuwa klip o jedną wartość wyżej niż ustawiony Nudge w lewo (m) lub w prawo (/)
  • użycie wtyczki Time Adjuster
  • ręczne przesuwanie

Z tym pytaniem było chyba najwięcej problemów. Głównie ze względu na to, że chyba nie wszyscy je dobrze zrozumieli (tak przynajmniej wnioskuję po niektórych odpowiedziach) – ale oczywiście mogę się mylić i po prostu zwalać winę na Waszą nieznajomość tych opcji 🙂 A tak na serio – chodziło o sposoby wyrównywania “krzywo” zagranych partii. Bo punktualność (timing) to nic innego jak granie równo.

20. Wymień 4 tryby automatyki jakie znajdziemy w natywnym Pro Tools

Odp.: 

  • read
  • write
  • latch
  • touch

Niektórzy wymieniali jeszcze tryb “off” i w drodze wyjątku postanowiłem to uznać, bo niby widnieje on na liście, ale miejmy na względzie, że tak naprawdę nie jest to jeden z trybów w jakim działa automatyką, bo wybranie tej opcji oznacza po prostu całkowite wyłączenie automatyki na danym śladzie.

21. Czym różnią się punkty insertowe na kanale Master Fader od tych na wszystkich pozostałych kanałach?

Odp.: W torze sygnału są one umiejscowione po suwaku (post-fader). Na wszystkich innych typach ścieżek inserty są przed suwakiem.

22. Zaznacz nazwy tych instrumentów wirtualnych, których NIE dostajemy w pełnej wersji Pro Tools za darmo.

Odp.: Air Loom, Air Strike

23. Na czym polega zasadnicza różnica w działaniu między Beat Detective a Elastic Audio?

Odp.: Elastic Audio rozciąga lub zacieśnia pliki audio (time-stretching), a Beat Detective tnie audio na regiony i przesuwa je w czasie (bez bezpośredniej ingerencji w brzmienie nagranego audio).

24. Jak nazywa się system Pro Tools, który posiada funkcje dostępne tylko w wersji HD, ale korzysta z mocy obliczeniowej komputera (bo nie posiada kart DSP)?

Odp.: Pro Tools HD Native

25. Co oznacza skrót AAE?

Odp.: Avid Audio Engine

26. Wymień przynajmniej dwa istotne ulepszenia pozwalające na wydajniejszą pracę, jakie zostały wprowadzone wraz z Pro Tools 11

Odp.: 

  • 64-bitowa aplikacja (możliwość wykorzystania znacznie większej ilości pamięci RAM)
  • obsługa 64-bitowych wtyczek
  • nowy silnik audio
  • dynamiczna obsługa plug-inów
  • bufor wejściowy o niskiej latencji działający niezależnie od wyjściowego
  • offline bounce (zgrywanie plików szybciej niż w czasie rzeczywistym)

27. Którą kombinacją klawiszy możemy uruchomić Smart Tool?

Odp.: każdą z wymienionych

Smart Tool uaktywnimy wciskając jakąkolwiek kombinację dwóch z trzech klawiszy F6, F7 i F8. Dodatkowo, można też kliknąć w pasek łączący narzędzia wchodzące w skład Smart Tool w oknie edycji (Trimmer, Selector, Grabber) – efekt będzie ten sam.

28. Trzymając który z klawiszy modyfikujących można wraz z kliknięciem myszy usunąć wpisany punkt automatyki?

Odp.: Option (Mac) / Alt (PC)

29. W jaki sposób możemy chwilowo 'zawiesić' działanie grupy? Chodzi o sytuację, gdzie mamy powiedzmy aktywną grupę DRUMS, w skład której wchodzi 8 śladów, a my chcemy przykładowo wcisnąć Solo tylko na jednej ścieżce z tej grupy. Jak można to łatwo zrobić bez zawieszania wszystkich grup w sesji?

Odp.: 

  • kliknąć solo na tej ścieżce prawym klawiszem myszy
  • kliknąć solo na tej ścieżce trzymając Ctrl (Mac) / Start (PC)
  • odznaczyć grupę DRUMS na liście po lewej na dole

30. Jak bez dotykania myszy uzbroić do nagrywania ścieżkę, która jest zaznaczona?

Odp.: wciskając Shift + R (Mac i PC)

31. Podaj trzy skróty klawiszowe służące do tego, aby PT rozpoczął nagrywanie.

Odp.: 

  • Cmd + Spacja (Mac) / Ctrl + Spacja (PC)
  • F12
  • 3 (na klawiaturze numerycznej) – o ile w Preferencjach mamy zaznaczone, że klawiatura numeryczna jest w trybie Transport

32. Jakiej kombinacji klawiszy trzeba użyć, aby wraz z jednym kliknięciem myszy w zaznaczone na czerwono okienko uaktywnić wszystkie dostępne parametry automatyki danej wtyczki?

Odp.: Ctrl + Option + Cmd (Mac) / Ctrl + Start + Alt (PC)

33. Pro Tools zachowuje na dysku wszystkie nagrane fragmenty audio, nawet te nieudane, z których nigdy nie skorzystamy. Jak w takim razie jednym skrótem klawiszowym możemy sprawić, aby podczas rejestracji jakiegoś śladu program nie tylko przerwał nagrywanie nieudanego podejścia, ale i jednocześnie usunął nieodwracalnie taki plik z sesji oraz z dysku?

Odp.: zamiast zatrzymania nagrywania Spacją, wciskamy Cmd + “.” (Mac) / Ctrl + “.” (PC)

Ktoś napisał, że wystarczy zatrzymać nagranie i dać “Cofnij” (Undo), czyli użyć skrótu Cmd / Ctrl + Z. Niestety nie jest to prawidłowa odpowiedź, bo choć Pro Tools rzeczywiście cofnie zapisanie ścieżki w naszej sesji, to nie usunie jej z dysku.

Podsumowanie

Tak to wyglądało – jakby ktoś miał jeszcze jakieś wątpliwości na temat pytań / odpowiedzi czy innych kwestii konkursowych, to proszę śmiało pisać na dole. Tymczasem, raz jeszcze gratuluję zwycięzcom i dziękuję wszystkim za zabawę!

Myślę, że na razie przystopujemy z konkursami, bo mi się tu rozleniwicie, a przecież czas się wziąć poważnie do roboty. Czeka nas (a właściwie Was) już wkrótce potężna dawka wiedzy do przyswojenia.

Jeszcze troszkę i będę bombardował… 🙂

Do rychłego!

  1. Wydaje mi się, że tak mała liczba uczestników świadczy tylko o tym, że niewiele osób używa PT… 😉
    (ale mogę się mylić)

    • Czytałem plotkę, że podobno już 20 osób na świecie używa PT… 😉

  2. Mój komentarz nie miał być złośliwy, to tylko takie przypuszczenie… 🙄

Zostaw komentarz