Pro Tools 12 i Darmowy Pro Tools First

Kilka dni temu na targach NAMM 2015 firma Avid ogłosiła, że już niebawem dostępna będzie nowa odsłona ich flagowego produktu do nagrywania, edycji i miksowania muzyki – Pro Tools 12.

Jednocześnie pojawi się też zupełnie darmowa wersja tego programu – Pro Tools | First.

Nie znamy jeszcze dokładnej daty premiery tych dwóch produktów, ale zgodnie z obowiązującym prawem, ichniejsza deklaracja “Coming Soon” oznacza, że producent musi zdążyć z udostępnieniem nowej wersji w ciągu 3 miesięcy od tego ogłoszenia.

Pro Tools 12

Niestety nie zostały jeszcze oficjalnie przedstawione nowe funkcje PT12, więc tutaj pozostaje nam po prostu cierpliwie czekać. Nie wiemy, czy pojawi się oczekiwana od dawna funkcja Freeze, czy pojawią się jakieś nowe narzędzia i udogodnienia i czy wersja dwunasta nie będzie po prostu starą 11-stką rozszerzoną o różne formy współpracy w chmurze i całym Avid Marketplace.

Zgodnie z tym, o czym już wcześniej wspominałem – każdy zakup pełnego produktu, upgrade’u czy subskrypcji będzie zawierał w sobie roczny plan wsparcia oraz wszystkie update’y, które się pojawią w czasie, gdy mamy nasz abonament aktywny.

Jedno, co mnie osobiście trochę bawi (ale przynajmniej Avid się do tego przyznaje), to fakt, że proszą oni użytkowników o zapisanie się na wcześniejsze testy najnowszej wersji – zanim trafi ona na rynek. Niby testowanie wersji beta to nic nowego, ale czy w przypadku produktów Avid nie robimy właśnie takich beta-testów już od bardzo dawna i z każdą wersją…? 🙂

Dostajemy do rąk produkty, które w dniu premiery bywają dysfunkcjonalne, a błędy nie są poprawiane miesiącami. No, ale nie zapeszam, może będzie to pierwsza, uwolniona od błędów wersja od dawien dawna…

Pro Tools First

Duży plus dla Avid za stworzenie absolutnie darmowego wariantu swojej stacji roboczej. Pro Tools First to wprawdzie okrojona (żadna to niespodzianka) wersja programu z licznymi ograniczeniami, ale dostępna dla każdego zupełnie za darmo – bez ukrytych kosztów. Tak przynajmniej twierdzi Avid… O PT First wiemy trochę więcej niż o pełnej, natywnej dwunastce lub HD, dlatego poniżej postaram się wypunktować kilka najważniejszych funkcji oraz plusów i minusów Pro Tools First:

Funkcje / Możliwości:

  • nagrywać możemy bezpośrednio przez wbudowaną kartę (jedno wejście) lub maksymalnie do 4 jednoczesnych wejść przez interfejs USB (dowolny)
  • do wykorzystania mamy 16 ścieżek audio na sesję
  • do wyboru jest mnóstwo szablonów sesji na start już zawierających aktywne instrumenty wirtualne
  • otrzymujemy nieco ponad 20 wtyczek, w tym bardzo przydatny, wielozadaniowy instrument XPand!2 oraz pogłosy, delay’e, korektory i kompresory
  • dzięki ap-ce Marketplace, możemy po bardzo przyzwoitych cenach rozszerzać paletę swoich wtyczek działających w PT First
  • dostęp do swoich sesji mamy z każdego miejsca na ziemi, bo PT First zapisuje nasze projekty w chmurze
  • otrzymujemy darmowe miejsce w chmurze Avid na przechowywanie swoich projektów

I wszystko wydawałoby się w porządku, jak na pierwszy rzut oka. W sumie rewelacji nie ma, ale pamiętajmy, że jest to zupełnie darmowa wersja.

Mało tego – wielkim plusem tej wersji jest to, że NIE MUSIMY posiadać iLoka, by jej używać. Tak, dobrze przeczytaliście – ten przez wielu wyklęty kluczyk jest tutaj totalnie zbędny!

Jeśli ktoś chce wypróbować na własnej skórze ten wariant PT, to niech uda się TUTAJ i zapisze się na listę oczekujących. Jak tylko PT First się pojawi, będzie można wziąć go na jazdę testową (klikamy w górnym prawym rogu w “Sign Up Now”).

Inne zalety PT First to chociażby możliwość jednoczesnego istnienia instalacji tej wersji z każdą inną na jednym systemie. Dla mnie oznacza to chociażby tyle, że mogę sobie zainstalować PT First (z ciekawości) i nie będę się musiał martwić już zainstalowanymi wcześniej PT10 i PT11. Poprzednia, mocno okrojona wersja PT (Express) nie dawała takiej możliwości, o ile pamiętam.

Nie byłbym oczywiście sobą, gdybym nie wypunktował także największych minusów (czy wręcz błędów), jakich w mojej opinii dopuścił się Avid z tą darmową wersją, a więc…

Minusy:

  • brak płynnej wymiany sesjami między wersją PT First i natywnymi bądź HD. Nie ma tutaj kompatybilności – sesja stworzona np. w PT9, 10, 11, 12 czy w którejkolwiek wersji HD, nie zostanie otwarta w PT First i na odwrót – z racji tego, że pliki z sesji PT First przechowywane są w chmurze, co z kolei oznacza, że:
  • nie mamy możliwości przechowywania i pobrania swoich sesji na dysk. Wszystkie pliki trzymane są w chmurze. W kwestii wymiany, pozostaje nam więc tylko eksportowanie pojedynczych ścieżek do .wav i dzielenie się gołymi śladami, bez informacji o sesji
  • PT First NIE DAJE możliwości eksportu do .mp3 (aż ciężko mi w to uwierzyć…)
  • wprawdzie dostajemy darmowe miejsce w chmurze, ale ogranicza się ono do 3 projektów w danym czasie. Nie znamy także dokładnego rozmiaru tej darmowej przestrzeni przewidzianej dla jednego użytkownika
  • brak zapisu nutowego
  • brak obsługi plików video na linii czasu
  • ograniczona ilość preferencji/ustawień, w które możemy ingerować
  • PT First korzysta z formatu wtyczek AAX, ale używać możemy tylko tych, które przyszły z programem lub tych, które zakupiliśmy przez Avid Marketplace. Jeśli więc posiadamy wtyczki AAX kupione od innych producentów z innych źródeł niż sklep Avid-a, to nie będziemy mogli z nich korzystać w PT First

Ukryte koszty…?

Z moich kalkulacji wychodzi, że może na samym początku rzeczywiście ich brak. Ale jak zapragniemy jakiejś dodatkowej wtyczki? Musimy płacić. Jak zapragniemy dodatkowego miejsca na nasze sesje? Też trzeba będzie sobie je wykupić. Jak chcemy pozbyć się ograniczeń? Trzeba wybulić na upgrade do pełnej wersji. O ile taka opcja będzie w ogóle dostępna.

Można więc generalnie uznać, że mimo iż Avid uczynił niezły ruch dając nam zupełnie darmową wersję Pro Toolsa, to trochę przegiął z tymi wszystkimi “zaletami” i blokadami. Gdybym ja miał być takim nowym, potencjalnym klientem, to raczej rozglądałbym się gdzieś indziej albo od razu zainwestował w pełną wersję, bo wiem, że po minucie by mnie frustracja zjadła.

I nie rozumiem, naprawdę nie rozumiem – jak można zablokować eksport do mp3 w czasach, gdy niemal każdy dzieli się swoimi dziełami na YT, SC, RN i innych?? Zamiast tego Avid poleca eksport do .wav, a potem konwersję do .mp3 w iTunes (całkiem niezłą, nota bene, lepszą niż w niezablokowanym eksporcie pełnej wersji PT…).

Podsumowanie

Osobiście się bardzo cieszę, że jest (będzie) wkrótce dostępna dla każdego, darmowa wersja PT, bo może zachęci ona nowe osoby do korzystania w przyszłości już z pełnej wersji. I taki pewnie plan ma Avid (bo chcąc, nie chcąc – muszą zarabiać pieniądze). Odnoszę po prostu wrażenie, że kolejny już raz, Avid strzela sobie PR-owego samobója nakładając na okrojony wariant aż tyle niedorzecznych ograniczeń i obawiam się, że nowe osoby prędzej się tym wszystkim zniechęcą niż łykną bakcyla i postanowią po jeździe testowej zainwestować w pełną wersję.

Choć, jak zapewne nietrudno się domyślić, znajdą się i tacy, którym wspomniane ograniczenia nie będą przeszkadzać, a oferowane przez PT First możliwości w zupełności wystarczą im do realizacji swoich muzycznych pomysłów.

Zostawić komentarz ?

33 Komentarze.

  1. Świetny pomysł z tym ProTools First. Ja (nie powinienem się przyznawać) zacząłem od 9 pobranej w sieci. Ale szybko, bo po 2-3 miesiącach kupiłem 9MP i było to jakieś 3-4 lata temu. Bardzo bym się w wtedy ucieszył z darmowego PT z wtyczkami i instrumentem, bo na dobrą sprawę przy 16 ścieżkach bez problemu można cały album nagrać. Bębny na 4 mikrofony też da radę bez problemu nagrać, więc jakby nie patrzeć świetna sprawa. Brawo avid.

    • Zgadza się, takie ograniczenie powinno być wręcz inspiracją do zaciśnięcia pośladów i skupienia się na istocie muzyki 🙂

  2. Moim zdaniem to bardzo dobry ruch z tą wersją darmową.
    Jeśli rzeczywiście dostajemy w wersji First, dostęp do podstawowych wtyczek, takich jak EQ, kompresor, pogłos etc., to mamy właściwię bardzo dobrą wersję demo.
    Jeżeli nie będzie ona miała żadnych ograniczeń typu: długość sesji, ilość wtyczek na kanał, czy jakieś szumy co kilka sekund, to będzie można na takiej wersji nagrać jakiś niewielki utwór (16 ścieżek to w sumie nie tak mało), a potem go zmiksować.
    Dziękuję Igorze za cynk, na pewno będę testował.
    Pozdrawiam.

    • Nie wyobrażam sobie, żeby pojawiło się coś w stylu szumu co kilka sekund, jak w niektórych plug-inach. Przecież to by się pracować nie dało…

    • Krystian Różycki

      Cześć. Piszę komentarz z przyszłości 😉 Zainstalowałem wczoraj znajomej na komputerze najnowszą (aktualną) wersję Pro Tools First. Ograniczenia tej wersji wypunktowane są na stronie z porównaniem Pro Toolsów – Instalacja to była droga przez mękę. Najpierw trzeba oczywiście założyć konto w portalu Avida. Potem jeszcze dodatkowo aktywować to konto w serwisie, by móc korzystać z klucza programowego iLok, który emuluje fizyczny klucz licencji dołączany do pełnych wersji Pro Tools na pendrivie USB. Gdy aktywujemy konto My Avid to podczas instalacji, najpierw instaluje się menadżer licencji iLok, w którym musimy wprowadzić dane rejestracyjne te same, co w serwisie firmy Avid. Program synchronizuje się z serwisem i pobiera licencję na komputer. Można mieć aktywne 3 licencje dla Pro Tools First na 3 różnych komputerach. Potem, po uruchomieniu Pro Toolsa musimy się w nim zalogować nazwą użytkownika, którą jest adres e-mail i hasłem portalu Avid. Bez tego nie mamy dostępu do otwierania i tworzenia projektów. Z poziomu aplikacji można wyświetlać stronę użytkownika w portalu Avid. Miejsca w chmurze Avida na projekty mamy 1GB. Na dysk lokalny komputera projektów zapisać nie można. Pasek stanu i procenty po zapisaniu projektu w chmurze pokazują ile jeszcze wolnego miejsca zostało. Komputer musi posiadać koniecznie kartę obsługującą sterowniki ASIO. U znajomej w komputerze była jedynie karta zintegrowana na płycie głównej, ale instalacja sterowników ASIO4ALL sprawiła, że Pro Tools mógł zacząć korzystać z integry. Sama instalacja trwała ze 30 minut. W zasobniku systemowym koło zegara pojawia się jeszcze ikonka programu (teraz nie pamiętam jego nazwy) – takiego huba Avida, który umożliwia logowanie się do portalu i podgląd produktów, ale akurat w nim nie udało się wprowadzić e-maila i hasła do logowania – okienka były nieaktywne 😉 Pro Toolsem pobawiłem się kwadrans i jakoś – zważywszy na ograniczenia tej darmowej wersji – na razie nie mam ochoty na więcej.

    • Krystian Różycki

      http://www.avid.com/pro-tools-first/compare – tu jest strona z porównaniem wersji Pro Tools First z pełnymi wersjami. Można sprawdzić jakie ma ograniczenia. W poprzednim moim komentarzu zjadło ten link.

  3. To w PT nie ma zamrażania ścieżek? 😈
    To ja jedna wolę w pełni funkcjonalną wersję REAPER’a za 60$, niż nie funkcjonalną darmową wersję PT… :mrgreen:

  4. Ja tez osobiscie wole Reaper’a:-) ,zwlaszcza ze mozna go pobrac za darmo z pelna funkcjonalnoscia,a licencja za 60$ jest bardzo przystepna cenowo.

    • Każdy ma przecież wolną wolę i wybór należy do niego. Pragnę tylko przypomnieć, że mówimy o tym, iż Avid daje nam możliwość wypróbowania ich programu za darmo i na (póki co) nieograniczony czas. Nie rozmawiamy o tym, które DAW jest lepsze, bo przecież ogólnie wiadomo, że najlepsze jest Audacity 😉

  5. Witam
    Czyżbym mógł się pobawić i tym programem ?
    Ja należę właśnie do tych, którym zapewne wystarczy tych parę ścieżek 🙂
    Cieszy fakt, że nie zablokowali zapisu. Dobrze, że chociaż w chmurze można zostawiać coś, nad czym się będzie “pracowało”.
    Avid z kolei będzie miał zapewnione badania za frico i będzie mógł zapewne, o ile będzie chciał, dokonywać zmian, które będą przydatne użytkownikom innych wersji. W wypadku zainteresowania użytkownika programem, mają zapewnioną reklamę i ewentualnych klientów.
    Pomysł nie jest odkrywczy, bo np. Ikmultimedia już dawno taki sklepik zastosowało ( Amlitube ). Tam także trzeba kupować części programu, jeśli oczywiście ma się na to ochotę.
    W moim przypadku, to poznam wreszcie najlepszy (?) program do nagrań i obróbki dźwięku, po czym go skasuję 🙂 Nie jestem profesjonalistą.

    Zastanawiam się, czy na długo to to będzie darmowe ? Gro firm ograniczało czasowo swoje produkty.

    • Z logistycznych ograniczeń póki co jest tylko to mówiące o maksymalnie 3 projektach trzymanych w chmurce. Aczkolwiek zawsze można wykasować jeden (po skończeniu), żeby zrobić miejsce na kolejny. Jak pisałem – nie mówią, ile tego miejsca dokładnie przysługuje, ale przy 16 śladach audio i piosence trwającej średnio 4 minuty, to jakichś ogromnych przestrzeni nie będzie człowiek potrzebował. Nie widzę też na chwilę obecną powodu, żeby mieli to ograniczać czasowo. Więc myślę, że spokojnie będzie można na tym coś sensownego zrobić.

  6. Pierre1953

    I właśnie dlatego już dawno (od wersji Logic Pro 8) zrezygnowałem z ProToolsa na rzecz Logica. I chociaż mam ProToolsa HD 11, to nie używam.
    Logic Pro X jest o wiele bardziej profesjonalny i dużo tańszy. A i tak lepiej pracować na Mac’u niż na PC. Kto nie spróbował niech żałuje.

    • Ej, kurcze, ale przecież my w ogóle nie o tym tutaj 🙂 Zrezygnowałeś z PT na rzecz Logica, bo… Avid wydaje Pro Tools First?? Nie łapię. Logic jest bardziej “profesjonalny” od PT? Jak to rozumiesz? A co ma jeszcze do tematu Mac i PC to już w ogóle dla mnie totalna tajemnica… 🙂 Pierre, przecież każdy może sobie pracować na czym mu pasuje. Ja tylko informuję, że pierwszy raz od bardzo dawna, Avid daje nam możliwość zupełnie darmowego sprawdzenia ich programu, nawet bez iLoka. Ale nikt nie każe tu nikomu się na nic przesiadać 🙂

    • Chętnie odkupię tego PT 11 HD

  7. Jaka jest różnica między PT Express a PT First, zastanawiałem się nad kupnem interfejsu z PT Expres od Avid, jeszcze nie kupiłem i może dzięki tej informacji nie będę musiał go kupować akurat bo ma też PT Express a wybiorę inny.

    • Ciężko póki co stwierdzić, bo First nie jest jeszcze dostępny.

  8. I jak Igor? Przesiadasz się na SO?

    • Na razie jeszcze nie.

    • Ja zastanawiam się czy nie ma prawnej możliwości egzekwowania dotychczasowych zobowiązań AVID na gruncie licencji którą kupiłeś aktualizując PT do 11. Przecież to jest umowa między Tobą a AVIDem więc AVID nie może teraz ot tak się z niej wycofać powołując się na nową politykę firmy.

      To tak jakbyś kupił w salonie samochód a w ramach zakupu otrzymał np 2 letnie serwisowanie, a po roku dealer by powiedział że musisz zapłacić 3 klocki rocznie aby mieć ten serwis za który już przecież zapłaciłeś. I nie ma tu zmiłuj, że nowy plan (za te 3 klocki) przewiduje dodatkową usługę w postaci zdrapywania much z przedniej szyby.

      Kupując program wykupuje się pewną usługę i o ile ta wcześniejsza licencja nie zawierała haków to nie można od tak jej porzucić. Bo ciekawe co by było jakby użytkownik powiedział “ok, kupiłem program, zaakceptowałem licencję, ale nie zgadzam się z jej postanowieniami więc będę kopiował i sprzedawał wasz program”.

    • Nie wydaje mi się. Zapłaciłem za licencję do PT11 i mogę go używać tak długo jak zechcę. Jeśli zapragnę zrobić upgrade do 12, to wtedy wchodzę na abonament. To bardziej tak, jak bym oczekiwał, że salon da mi za darmo nowszy model auta, jak takowy się pojawi.

    • Chociaż “już wszyscy o tym wiemy”…:)
      Tylko takie małe porównanie:
      “What You Get
      There’s only one version of REAPER. One complete, solid, full-featured digital audio workstation.
      Your one-user, full-use license includes up to two major version numbers’ worth of REAPER’s famous frequent upgrades.
      Purchasing a license now includes upgrades through REAPER 5.99.
      REAPER 3.0 licenses purchased in 2009 are still valid for REAPER 4.x, and have seen over 100 free upgrades and counting.”

    • Avid mógłby się od nich polityki uczyć… 😉

  9. Są szanse ma funkcje mrożenia ścieżek w pt12 😛

    Jesli dobrze zrozumiałem to Avid ma wywalone na ludzi , którzy kupili wersje 11 przed promocją z końca roku (kupiłem we wrześniu 2014) i jak będę chciał zrobić up do 12 to będe mysiał wydać kolejne 200 usd .
    Czy tak to wygląda ?

    • Tak. Z tym, że up do wyższej wersji przecież zawsze był płatny.

  10. Po różnych Twoich wypowiedziach/nowościach dotyczących PT czy ogólnie Avid, Igorze, jestem raczej systematycznie zniechęcany do tej platformy:P

    Nie mówiąc o boskim Audacity również zostane przy, umówmy się, darmowym [60$] Kosiarzu:]

    Choć hłyt zadziałał i z chęcią zobaczę to Pro Narzędzie od środka… 😎

    • Sam program jest niczego sobie. To polityka Avid wymagałaby poprawy…

  11. Co do Pro Tools First. Jeśli już wyjdzie i będziesz miał Igorze ochotę do testów to interesowało by mnie jak ten daw radzi sobie z nagrywaniem i obróbką wokali. Czy dobrą alternatywą będzie PT First dla np w moim przypadku FL studio? Chodzi o to czy bez problemu coś nagram na zintegrowanej karcie dźwiękowej, po docinam, wyrównam a następnie wyeksportuje do wav?

    • Z nagrywaniem i obróbką wokali masz sobie radzić Ty, nie DAW. Nie ma znaczenia jakiej stacji roboczej użyjesz 😎

    • Ja Ci od razu mogę powiedzieć, że do prostych nagrań i obróbki spokojnie ta wersja PT wystarczy. A na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad zainwestowaniem w interfejs audio, bo na tym skorzystasz najbardziej, niezależnie od tego w jakim DAW będziesz pracował.

    • @rufinmusic
      haha ja Cię rozumiem, ale zauważ że życie warto sobie ułatwiać. Po co kopać dół łyżką jak można użyć łopaty. 😛 akumulator można naładować produkując prąd np. jeżdżąc na rowerze. Ale nikt tego nie robi bo mamy prąd w gniazdku itd. długo by wymieniać. Rozumiem twoje intencje. Chciałeś pokazać że praca jest najważniejsza. Ale tą samą prace można wykonać i łyżką i łopatą a umiejętności pozwalają na prace i z jednym narzędziem i z drugim. Równie dobrze mogę nagrać wszystko na taśmie magnetofonowej, posztukować i posklejać. Ale po co??? 😎

      @Igor
      Dziękuje za odpowiedz. Co do interfejsu to nie czuje żeby to był ten moment. Jeszcze nie ogarnąłem wszystkich aspektów. 😉 A za nagrywanie mikrofonu zabrałem się w porywie emocjonalnym i duchowym dosyć nie dawno. Także nie czuje potrzeby puki co. Narzędzie pracy czyli PT first(swoją łopatę) 🙂 będę miał. To pozostanie mi tylko szlifować umiejętności. W radykalny sposób przez jakość nagrania, ale może to i lepiej.
      Taka moja filozofia. 😉

    • W takim razie po co bierzesz mocno okrojony DAW?Weź w pełni funkcjonalny, np. REAPER. Przez chyba kilka miesięcy jest gratis, potem możesz zapłacić 60$ – TYLKO! (albo, nie płacić i korzystać z pełną funkcjonalnością, ale ja Ci tego nie mówiłem…)
      http://www.reaper.fm/

    • hmmm o Reaper to nawet nie myślałem. 😕 Jeszcze nie wiadomo jak to będzie z PT First. Ale teraz się trochę zastanowię oraz spróbuje i jednego i drugiego.
      Dziękuje @rufinmusic za rady.
      Pozdrawiam. 🙂

Zostaw komentarz