Jak Osiągnąć Efekt Stereo na Śladach Mono? [FILM]

Dzisiaj kolejna porcja wiedzy w formie video. Postanowiłem przybliżyć Wam nieco temat tworzenia sztucznego stereo ze ścieżek mono. Na filmie zaprezentuję kilka sposobów osiągania tzw. “pseudo-stereo”, czyli próby uzyskania nieco szerzej, przestrzenniej i generalnie “bardziej” brzmiących śladów. Przy okazji pokażę także, jak nie należy tego robić i dlaczego…

Zwróćcie proszę szczególną uwagę na to, że takie efekty należy stosować z umiarem i TYLKO wtedy, gdy sytuacja tego wymaga i przynosi to korzyść dla miksu. W pozostałych przypadkach lepiej pójść po prostu inną drogą, która będzie mniej inwazyjna dla prawidłowego obrazu stereo i odpowiedniej relacji fazowej (o czym mówię pod koniec materiału).

Smacznego!

Zostawić komentarz ?

36 Komentarze.

  1. Film Ok. Ja czasem korzystam z wtyczki ADT (http://www.kvraudio.com/product/adt_by_vacuumsound), lub z wbudowanej w Reaper, JS delay/time adjustment…

  2. Igor jest jakas darmowa alternatywa do tego miernika “fazy” na Mac OS? Narzędzie niezwykle przydatne z tego co widzę.

  3. Zdaje się, że już nie można tego pobrać za darmo… A ja ściagałem gratis kilka miesięcy temu

  4. Tego mi było trzeba. Jesteś bogiem, uświadom to sobie sobie.

    PS.: Kiedyś ściągnąłem jakieś próbki tworzenia pseudo stereo różnymi metodami (niestety już ich nie mogę znaleźć), i oprócz tego że wszystkie brzmiały szerzej, to niektóre z nich grały jakby niżej, i mam na myśli dosłownie, kiedy normalnie dźwięk z kolumn wychodzi na wysokości uszu, to przy którejś próbce miałem wrażenie że gra z dołu głośnika, jakby z powierzchni biurka. Umie to ktoś wytłumaczyć?

    • Wszystko za sprawą przesunięć fazowych. Podobnie ma się sprawa, jak przesadzisz z poszerzeniem i słuchając na sluchawkach wydaje się, jakby dźwięk dochodził z tyłu głowy. Przez moment jest to interesujące i nawet atrakcyjne, ale po chwili zaczyna drażnić i powodować dziwne zawroty głowy. Ja mam taką przypadłość, że jak słyszę coś mega-rozchełstanego fazowo w słuchawkach, to mi zaczyna lewe oko łzawić… 🙂

    • Haha, ciekawa reakcja. Nadaje się na odcinek Dr. House’a.

  5. Nie mam jeszcze wprawy w wyłapywaniu użytych efektów i ogólnie zastosowanych rozwiązań w piosenkach. Czy może ktoś powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa co zrobiono aby uzyskać taki efekt jak tu:

    1. od 0:50 https://www.youtube.com/watch?v=2CVEQ0BWi4w
    2. od 0:15 do 0:30 https://www.youtube.com/watch?v=WuP9fgYsMLA
    3. od 0:22 do 0:35 https://www.youtube.com/watch?v=cEz3x_BolN8

    Postawiłem sobie za cel dojście do takiego poziomu w obróbce wokalu rapowego. Lubię gdy głos jest pełny, wręcz potężny jak w tych przykładach. Z tego co słyszę wiąże się to właśnie z opanowaniem panoramowania, użycia delaya i pogłosów.
    Oczywiście coś mi się tam wydaje jak to mogło być zrobione, ale nie mam jak sprawdzić czy dobrze myślę (poza tym mam wrażenie że wokal jest jednocześnie po bokach, ale nie brakuje go w środku). Jest może jakiś sposób by w domowych warunkach poćwiczyć taki rozkład piosenek na czynniki?

    • PS.: trzeba słuchać w HD.

    • Jak na moje ucho, to przede wszystkim jest tam nagrana wiecej niz jedna warstwa wokalu, Podstawa poteznego brzmienia (nawet jeszcze bez efektow), to nagranie kilku sladow (tylko trzeba to umiejetnie zrobic – tak jak powiedzialem pod koniec filmiku na ostatnim przykladzie).

    • Ja też tam słyszę drugą warstwę tylko bardzo równo zaśpiewane lub wyrównane jakimś time warpem
      czy innym elastikiem 🙂

  6. Ja stosowałem na wokalu odstrojenie ścieżek i z własnej praktyki powiem,że raczej w moim wypadku to się nie sprawdza,po prostu wokal brzmi naturalniej bez,ale to jest chyba to o czym Igor mówisz,że to jedna ze słabszych metod.Jak na moje ucho to już lepiej przesunąć traki względem siebie.Brzmi to naturalniej.No ale tu znowu trzeba umieć zapanować nad fazą.

    • Zgadza sie. A najlepiej i tak zawsze jest “naturalnymi” metodami – jak chcemy miec przestrzenna gitare czy pianino, to je po prostu nagrajmy w stereo i jak nalezy 🙂 A jak chcemy miec potezne wokale, to nagrajmy na start kilka warstw. To wszystko sprawi, ze pozniej bedzie nam jeszcze latwiej osiagac rozne efekty, a calosc zabrzmi o wiele lepiej (i nie bedzie sie trzeba martwic o faze).

  7. Super film i dużo ciekawostek, szczególnie z uciekaniem fazy. Duplikując gitary i przesuwając je w czasie (ręcznie) słyszałem że dzwięk pływa ale nie wiedziałem ze ma to związek z niezgodnością fazową. Cool. A tak przy okazji jeśli przykład z opóźnieniem duplikowanego śladu o 40 ms sprawdza się całkiem nieźle to czy można zastosowac ten zabieg i np zrobić na takim śladzie send z zapiętym delay’em ~40ms i obydwa źródła ustawić po tej samej stronie panoramy?

    • Móc wszystko można, tylko pytanie po co miałbyś tak robić i co by Ci to w ogóle dało? Sprawdź sobie najpierw jak to będzie brzmiało, to będziesz miał odpowiedź 🙂

  8. cały czas chodzi mi po głowie żeby zagęścić gitary bez nagrywania kilku/nastu dubli, ale fakt najlepiej podejść organoleptycznie:)

  9. Bardzo przydatny filmik! Myślałem, że dużo wiedziałem na ten temat, ale nie wiedziałem że faza może się ” nie zgadzać “. Dzięki Tobie Igor już wiem, dobrze że codziennie odwiedzam tę stronę. Co do tematu, są jakieś inne darmowe wtyczki które ” mierzą ” fazę? I takie co robią przesunięcia w fazie? Bo do tej pory korzystałem ze scrolla na playliście w FLS 😀 DZIĘKI!

  10. już znalazłem na tej stronie, pozdrawiam 🙂

  11. Myślę, że można jeszcze pokusić się o poróżnienie śladów brzmieniowo np za pomocą korektora. Jeżeli mamy dwie gitary grane przez 2 osoby to oczywiście każda z nich zabrzmi trochę inaczej, a nawet jedna gitara nagrana dwoma mikrofonami będzie się różnić brzmieniowo przez rozmieszczenie mikrofonów.

    Dosłownie kilka dni temu próbowałem osiągnąć w ten sposób efekt stereo. Miksowałem swój kawałek w którym dwie gitary grały jednocześnie, ale co innego. Po kilkukrotnym przesłuchaniu stwierdziłem, że jednak lepiej by było jakby grały to samo. Nagrać tego fragmentu jeszcze raz nie mogłem bo założyłem nowe struny i dopiero się naciągały. Chciałem uzyskać efekt 2 gitar, a nie jednej nagranej dwoma mikrofonami. Skopiowałem więc dany fragment (a trwał on jakieś 10 sekund), ale posiekałem go na kilka części, które przesunąłem o różne wartości, tak aby uzyskać efekt ludzkiej niedokładności. Jako, że pierwotnie był to inny track, nagrany zupełnie osobno to miał tez inne ustawienia brzmienia. Efekt był zadowalający, ale sądzę, że ta metoda może dać też dobre rezultaty.

    • Poróżnienie dwóch śladów korektorem w moim doświadczeniu nie daje zbyt dobrych wyników. Balans pasmowy się niefajnie przesuwa na którąś ze stron i brzmi to niezbyt przyjemnie. Przynajmniej ja mam takie odczucia związane z takimi próbami. Co do siekania i przesuwania o różne wartości – to jak najbardziej, tyle że pracochłonne przy dłuższych ścieżkach…

  12. Czym sie różni przedstawione w filmiku pseudo stereo od prawdziwego stereo? Jakim wartosciami czy moze bardziej parametrami procz przesuniecia fazowego?

    • Prawdziwe stereo jest wtedy, kiedy sygnał jest nagrywany dwoma mikrofonami. Wszystkie próby tworzenia stereo z mono nie są prawdziwym stereo.

    • Rozumiem. Przepraszam ze zadam pytanie ktore moze obnizyc poziom dyskusji, ale meczy mnie a nie moge znalezc konkretnej odpowiedzi na nie.. Chodzi o to ze wlasnie sygnal stereo jakiegos instrumentu nagrany za pomoca dwoch mikrofonow jest naturalny prawda? A np sygnal stereo z klawiszy jak syntezator ? Chodzi o to ze jak np podmienie podlaczenie glosnikow lewy na prawy i na odwrot cos sie zmieni?

    • Zmieni się tyle, że kanał lewy Ci będzie grał po prawej stronie, a prawy po lewej 🙂
      A co do klawisza, to zależy, jak ma zapisane brzmienie – jeśli w stereo, to pewnie imituje prawdziwe stereo. Syntezatory są w większości z wyjściem mono, a jeśli mają wyjście stereo, to zazwyczaj jest ono sztucznie tworzone na wyjściu (czasem w sekcji filtrów, ale częściej już na samym wyjściu).

    • A więc w muzyce elektronicznej niewiele stosuje sie dzwieków prawdziwego stereo?

    • Zależy czego się używa… Wiele instrumentów wirtualnych imitujących prawdziwe (np. fortepiany, smyki, etc.) było tworzonych na bazie rzeczywistych nagrań, do których nie raz używano dwóch lub więcej mikrofonów.

  13. Dziękuje bardzo za pomoc w zrozumieniu tej kwestii 🙂

  14. Igor, ja chciałbym tak jeszcze podpytać co do tego balansu pasmowego. Gdy nagrywamy np gitarę 2 mikrofonami to siłą rzeczy każdy z nich zbierze trochę inne pasmowo sygnały i to chyba głównie w tym będzie różnica w sygnale (pomijając ewentualnie poziom sygnału), bo opóźnienie wynikające z odległości w praktyce nie będzie miało znaczenia (w ciągu 1 milisekundy dźwięk przebywa odległość 34 cm).

    Jak więc się postępuje w przypadku tak nagranego instrumentu aby nie było tego nieprzyjemnego przesunięcia pasmowego a jednocześnie była wyraźna panorama?

    • To, że będzie różnica w balansie pasmowym, jest jakby oczywiste (wystarczy inaczej mikrofon ustawić względem dźwięku). Natomiast ów balans pasm na szerokość obrazu stereo nie ma właściwie wpływu.

  15. kubiakowski

    Wróciłem do tego filmu, ponieważ muszę “poszerzyć” brzmienie gitary akustycznej w jednym miksie. I przyszło mi go głowy jedno pytanie w trakcie oglądania (na które niestety nie mogę sobie teraz “doświadczalnie” odpowiedzieć, gdyż jestem w pracy 🙂 ): Co by się stało gdyby w przypadku problemów z fazą (przy technice związanej z zastosowaniem opóźnienia) po prostu odwrócić fazę na jednym ze śladów.
    Intuicyjna odpowiedź, z głowy na tę chwilę: jako, że problem z fazą nie występuje cały czas tylko “momentami” to po odwróceniu fazy na jednym ze śladów problemy z fazą zniknęłyby w momentach, w których były, ale za to pojawiłyby się w momentach, w których było ok. Zgadza się? (sprawdzę przy najbliższej okazji siedząc przy swoim komputerze “muzycznym”. Serdeczne pozdrowienia

    • Bardzo dobrze dedukujesz. Dlatego trzeba szukać takiego rozwiązania lub ustawienia, gdzie problem z fazą nie będzie występował w ogóle, tudzież będzie marginalny.

  16. Pyjamarama

    Stereomaker od Plugin Alliance dzisiaj dostępny za $9, właśnie skorzystałem. Nie ukrywam, że do zakupu zachęcił mnie Twój filmik, Stereomaker brzmi jak dla mnie zdecydowanie najlepiej. Dzięki!!

    • Świetnie! PA przez cały miesiąc mają piękny kalendarzyk adwentowy – warto codziennie zaglądać! Gratuluję zakupu, na pewno będziesz zadowolony.

Zostaw komentarz