Jak Usunąć Wokal z Nagrania? [FILM]

Dzisiaj przygotowałem dla Was krótki film pokazujący jak usunąć wokal ze zmiksowanego wcześniej utworu lub w znacznym stopniu zminimalizować jego poziom. Opowiem również o tym, jakie minusy wiążą się z tym zabiegiem oraz pokażę Wam prosty trik na odzyskanie części informacji utraconych w tym procesie. Miłego seansu!

Zostawić komentarz ?

61 Komentarze.

  1. Co to za piękny utwór? 😉

    • Nazywa się All Talked Out i napisał go mój zdolny znajomy i podopieczny 🙂

  2. Imperator

    O, widzę że przenieśliśmy się na Mac’a. Co skłoniło do odejścia od PC’ta?

  3. ja mam pytanie Igorze .. od dawna mnie to nurtuje 🙂 jak ty to robisz ze klikając SOLO jednego tracku Solo w innym ci się wyłącza? Innymi słowy przełączasz tryb solo miedzy ścieżkami:)

    • Z menu Options->Solo Mode wybierasz tryb X-OR (Cancels Previous Solo)

  4. Dzieki 😀 ale można wtedy tez wcisnać kilka solo w razie potrzeby ? czy albo tak albo tak ?

    • Niestety nie. Wciśnięcie jednego powoduje wyłączenie innego. Jak chcesz mieć w tym trybie wciśnięte solo na kilku śladach to musisz je zgrupować.

    • jak się okazuje po ustawieniu w tryb X-OR mozna dodawać scieżki solo wciskajac na klawiaturze klawisz “start” (ten taki windows 😀 ) +shift i klikasz na solo trackow 🙂 i dziala 😀 W kupie siła 😀

    • O! To nie wiedziałem 🙂

    • Cieszę się ze pomogliśmy sobie nawzajem 😀

    • Ja też 🙂 O to tu w końcu chodzi!

    • ps: wystarczy trzymac tylko shift 🙂

    • Zgadza się. Tylko problem w tym jest wtedy, gdy chciałbyś się wielokrotnie przełączać między różnymi śladami w solo. Bez ich wcześniejszego zgrupowania stracisz swoje zaznaczenie, które zrobiłeś Shiftem i trzeba od początku wszystkie zaznaczać. A ze zgrupowaniem możesz się wielokrotnie przełączać klkiając tylko w jeden ślad z grupy 🙂

  5. rufinmusic

    Ciekawa technika 🙄

  6. Ostatnio gdy wycinałem na szkolne karaoke wokal z bitu dla kogoś to zrobiłem identycznie 😉

    Dzięki Igor za to, że w świecie miksowania i produkcji muzycznej uczysz mnie swoimi materiałami podstaw logicznego myślenia bo dzięki Tobie każdy dzień z DAWem jest coraz bardziej owocny 😉

  7. Jej kręgosłupem jest zapewne odwrócona biegunowość jednego z kanałów, ale widzę, że ma też sporo innyh funkcji. Ciekawe, jak bardzo skutecznych 🙂

  8. Imperator

    Czyli jeśli dobrze rozumiem to jeśli lewy i prawy kanał grają jednocześnie to samo tworzą wrażenie dźwięku dochodzącego z środka a jeśli nie grają tego samego- przestrzeni po bokach. Sumując te kanały i „odwracając fazę” na jednym sygnały z środka są do siebie w przeciwfazie i się niwelują, zostają boki. Zapinając filtr górnoprzepustowy i odcinając bas wprowadzamy zmiany fazowe i ta część sygnału nie jest w przeciwfazie i znowu się pojawia. Dobrze rozumiem? Pomyślałem tak sobie, że skoro są np. korektory w trybie Mid-Side to może można by rozbić sygnał na boki i środek i filtrem dolnoprzepustowym odciąć z środkowego kanału górę i zostawić sam bas. Wtedy mamy boki nietknięte i w stereo a z środka znika wokal. W sumie to nawet można by to zrobić wewnątrz korektora. Ma to sens?

    • Co do pierwszej części wypowiedzi – zgadza się, dobrze rozumujesz, dokładnie to ma miejsce.
      Co do pomysłu, to się niestety tak nie da. Jak zaczniesz ze środkowego odcinać górę, to oczywiście odfiltrujesz pasma, ale efektem ubocznym będzie to, że im głębsze odcięcie, tym większy odchył od prawidłowej fazy sygnału bocznego aż do pełnej przeciwfazy.

  9. No właśnie, gatulacje zakupu Mac`a ;)))

  10. halo halo, “dzisiaj” nie “dzisiej” mówimy !

  11. Polecam Wam tak poza tematem kupić kurs ‘Kompresja A-Z’ jak to obejrzałem po kupieniu to mixy odrazu zaczęły nabierać mocy !:)

  12. Maciek Spider

    Technika stara jak świat. Ja wyczytałem o niej z Niezbędnika Komputer Świata już w 2003 roku, tam robili to na Audacity, ale filmik super i ten utwór… 😛

  13. A ja się zastanawiam nad półautomatycznym śledzeniem wokalu.

    (Teoretycznie) wystarczy że pokażesz jedną lub kilka pierwszych harmonicznych wokalu do śledzenia i zapodasz wielowątkowo wędrujący filtr wąskopasmowy na szeregu harmonicznym. (Teoretycznie) śledzenie mogłoby trzymać się uśrednionych w czasie wartości w pewnym przedziale amplitud – i tu wkracza pomoc maualna, żeby (na linii czasu) korygować przeskoki. Powinno to pomóc usunąć wokal w zakresie nawet 20-32 harmonicznych, co w przeliczeniu na śpiew daje całkiem sporo. Jedynym problemem byłyby sytuacje w których wokal zbyt mocno rezonuje z innymi dźwiękami, bo się tam częstotliwości pokrywają (ale w pewnym zakresie pomoc manualna mogłaby okazać się przydatna).

    Bo rzeczywistość dźwięku jest taka, że większość spektrum jest “pusta”. Ot – temat do posiedzenia na może przyszły rok. 🙂

  14. Etam, po prostu zaczynam się rozkręcać w programowaniu audio. 🙂

  15. marianescu

    Witam
    To mój pierwszy wpis i jestem pod wrażeniem zaangażowania Admina. Szacuneczek.

    Pozdrowienia

    • Gratuluje pierwszego wpisu i witam w skromnych progach. I rowniez pozdrawiam!

  16. marianescu

    No to teraz moje pierwsze pytanie.

    na filmie Igor w 3m45s rozdziela stereo do dwóch mono. Wiem że pracyje on na PT więc pytanko do forumowiczów: jak to się robi na Cubase 5 – przeczytałem całą instrukcję i chyba jestem ślepy (brak problemów z ang) proszę tylko o numer strony w instrukcji albo nazwę funkcji.

    pytań mam mnóstwo ale będę się ograniczał do kilku na raz.

    pytanie 2
    otrzymałem w prezencie monitory. jako że kolega ma małe dzieci kopułki tweeterów są pogniecione – czy ma to duży wpływ na odsłuch bo może dodatkowo jestem głuchy?

    pozdrowienia

    • Na pierwsze pytanie Ci nie umiem odpowiedziec, bo Cubase’a nie uzywam. Co do drugiego – to zalezy jak bardzo i gleboko sa te kopulki wgniecione. Jakis maly wplyw raczej to bedzie mialo, ale to by trzeba narzedziami zbadac…

    • też kiedyś córka mi wgniotła kopułkę w domowym zestawie. Wyciągnąłem ją odkurzaczem ze zredukowaną średnicą rury i obniżoną mocą. 😆

      w cubase możesz to zrobić przez export mixdown audio. Musisz zaznaczyć split to separate chanels i import in project. Dokładnie nie pamiętam komend bo mam cubase po wlosku.

    • Hej,

      powiem, że nie kojarzę takiej opcji już po wrzuceniu pliku i po krótkim szukaniu info chyba nie ma takiej opcji…

      Normalnie to robi się przy imporcie tracku zaznaczyć “split channels” i już są dwa mono. Tak będzie najszybciej.

      Dłuższa droga to exportować do dwóch mono i reimport:D.

      W projekcie to można szybko sendami, grupami zrobić. lub duplikować i wybrać audio->process->stereo flip i raz wybrac L raz R. Ale to takie mało eleganckie dzielnie :D.

      Najlepiej import-> “split channels”

  17. No właśnie – a lekko wniecione lub zdeformowane kopułki tweeterów nie będą po prostu odpowiadać za prawidłowość pozycjonowania odsłuchu w przestrzeni, czy to bez jakiegoś znaczenia jest?

    • Szczerze mówiąc to nigdy się nie spotkałem z taką sytuacją, więc nie potrafię dokładnie powiedzieć jakie będą skutki. Mogą wystąpić zaburzenia z obrazem stereo, reprodukcja wysokich częstotliwości może być przekłamana…

  18. marianescu

    cześć
    fajnie tutaj u ciebie Igor bo wszyscy jakąś magiczną kulturę posiadają. Jestem w szoku po odwiedzaniu EIS albo Dzwięk. Super!!

    goldi:
    mogę tak robić, ale to bez sensu bo dwa ślady są w systemie i tylko trzeba je podzielić

    • Kultura jest, bo fajni ludzie się tu udzielają, co mnie też bardzo cieszy. Rozwiązałeś problem?

    • Zawsze możesz skopiować cały miks stereo, dać jeden na maksa w lewo, drugi na maksa w prawo i na jednym z nich odwrócić biegunowość.

  19. marianescu

    Nie
    jestem abt 2000km od mojego “domowegogo stuudia”

    Tweetery są trochę zabudowane ramkami (Samson Resolve 50a) więc nie wiem czy da radę odkurzaczem??

    ale skoro już tu jesteś to another question:

    czy? w automatyce DAW wyciszać przez “MUTE” czy może Fader jeżeli chcesz usunąć ścieżkę

    • Zrób jak Ci wygodniej, to bez znaczenia. Wyciszasz tak czy inaczej. Z tym, że faderem musisz zjechać pionowo w dół na linii automatyki, bo inaczej Ci się fade-out zrobi 🙂

  20. marianescu

    Uwielbiam Mistrza
    problem 3:
    jeżeli mam dwa głośniki obok siebie (toutch the side)
    czy mogę je traktować jak mono?

    i wiele więcej

    miłej soboty wszystkim obecnym

    • To chyba jednak nie to samo co mono. W mono cały środek masz 2 razy głośniej niż ślad maksymalnie z boku, a tu chyba nie do końca.

    • Zgadza się. To nie to samo, acz blisko. Jednak dwa kanały zsumowane do mono elektrycznie w jednym głośniku to nie to samo co 2 głośniki obok siebie sumujące sygnał niejako w powietrzu.

  21. Technikę znam, ale filmik bardzo przyjemny. Natomiast powiem szczerze, że mi udało się kiedyś wyciąć wokal w inny, dość zwariowany sposób. Miałem kiedyś nagranie z koncertu w mono i wokal strasznie fałszował, więc dla zabawy chciałem sobie wyciąć wokal i zapiąć na nim jakieś autotuny i inne zabawki.

    Sposób prosty – w Cool Edicie i chyba w Adobe Audition jest taki efekt do eliminacji szumu, który działa mniej więcej w ten sposób, że pobiera próbkę szumu, analizuje ją pod względem pasma i tworzy coś w rodzaju filtru wycinającego konkretne częstotliwości (takie eq z dużym tłumieniem i wielką ilością suwaków). I udało mi się to albo podając jako wzór sam wokal (z jakiegoś fragmentu, gdzie był acapella) albo sam zespół bez wokalu. Nie pamiętam już, która metoda dała lepszy wynik, ale udało mi się wyciąć jedno z drugie. Potem już odzyskanie drugiego śladu zrobiłem podobnie jak z wokalem powyżej – odjąłem od siebie ślad przetworzony i oryginalny.

    W efekcie otrzymałem podkład bez wokalu i sam wokal (który poddałem ciężkiej obróbce autotunem 😈 )

    Metoda oczywiście pokręcona, i nie idealna, ale przy braku innego wyjścia może się przydać. 🙂

  22. Byłoby to samo, gdyby głośniki się pokrywały (co w świecie rzeczywistym jest niemożliwe). Tak to zawsze jest pewna odległość między źródłami dźwięku, przez co dźwięk z jednego i drugiego źródła (głośnika) będzie miał inną drogę do obserwatora tj. słuchacza 🙂

    Ale jest inny sposób na “mono”, albo przynajmniej osiągnięcie jednego z efektów. Kiedyś puściliśmy z kolegą dźwięk mono na dwa głośniki, z czego jeden sygnał był z odwróconą polaryzacją, i postawiliśmy głośniki naprzeciwko siebie, tak żeby stykały się frontami. I była cisza. Przy niedwróconej polaryzacji wszystko grało w miarę normalnie. 🙂

  23. A teraz w drugą stronę-jak zostawić acapella, a podkład w miarę możliwości zniwelować? 😀

  24. Nie chcę się czepiać, ale co to za krótki, dziwny i irytujący pisk w 3:14, jakby początek sprzężenia? Powtarza się zawsze w tym samym momencie (po “talk about”). Po zdjęciu środka jest nawet wyraźniejszy. Może to kłamstwo moich tannoyów, ale mimo wszystko uważnie przestudiowałbym spektrum.

    PS. A w ogóle to dzięki za podzielenie się, nie znałem tej metody.

    • Nie ma za co, chętnie się dzielę różnymi metodami… Wygląda na to, że chyba w partii gitary po lewej stronie następuje w ułamku sekundy lekkie nadbudowanie wyższych częstotliwości, co jest wynikiem sposobu grania (unisono na dwóch strunach) i dlatego odbierasz to jako sprzężenie.

  25. A jak odzyskać wokal z nagrania? … Są jakieś sztuczki? 🙂

  26. Witaj! Wcześniej zdawało mi się że widziałem na tej stronie artykuł jak uzyskać sam wokal z gotowego utworu. Teraz nie mogę znaleźć, a może tylko mi się zdawało?

    • Zdecydowanie Ci się zdawało 🙂 Nie da się uzyskać samego wokalu z nagrania.

Zostaw komentarz