Softube Saturation Knob – Recenzja [FILM]

Dziś postanowiłem zaprezentować Wam mały i genialny plug-in od firmy Softube, jednego z lidera wysokiej jakości wtyczek. Narzędzie, o którym mówię w filmiku, nazywa się Saturation Knob i jest dostępne za darmo z TEJ STRONY. Jedyny minus polega na tym, że wtyczka ta jest dostępna wyłącznie w formacie AAX, co oznacza, że użyć jej możemy tylko wewnątrz Pro Tools 10.

Rzućcie okiem na to małe cudo:

Okazuje się, że nagadałem Wam trochę głupot w kwestii tych trzech trybów pracy wtyczki, otóż:

  • Keep Low – saturuje niskie częstotliwości (a nie je pomija, jak mi się wydawało)
  • Keep High – saturuje wysokie częstotliwości (a nie je pomija, jak mi się wydawało)

Odpowiednie adnotacje już umieszczone na filmiku.

I jeszcze małe sprostowanie – te trzaski, które słychać przy odtwarzaniu całego miksu pod koniec filmu są wynikiem tego, że Igor jest ciapą i nie dość, że nagrał cały filmik w mono, to jeszcze zapomniał sprawdzić poziomy z Pro Toolsa wchodzące do programu rejestrującego. Ot, taki żywot… 😉

Zostawić komentarz ?

41 Komentarze.

  1. aax? to lipa nie mam po co pobierać 🙁

    • Niestety, tylko dla PT10. To chyba po to, żeby wypromować format AAX.

    • nie mam nic przeciwko temu formatowi .. gdyby tylko współpracował z pt8 😛

  2. Ano lipa. Mam nadzieję, że wypuszczą również VST. Czekam na tę wtykę już spory kawałek czasu. W sumie na grupach zapinam TLA-100A, gdzie jest saturacja Softuba. Jednakże nie wiem, czy to to samo. Aha i z tego co wiem, plugin też jest od jakiegoś czasu zaimplementowany do Sonara X1, X2.

  3. Zgadza sie. Ta wtyczka była w standardzie Sonar X1 sporo wcześniej zanim wyszła za free w formacie AAX.

  4. W tym miesiącu w EiS jest darmowy saturator Satson Chanel CM w wersji VST. Czy warto? Jeszcze nie wiem, bo nie zdążyłem przetestować.

    • Dzięki stary właśnie szukam jakiegoś saturatora, muszę obadać tego Stansona.

    • ja już zdążyłem się pobawić tym Satsonem. Bardzo fajna wtyczka i podobna do przedstawianej przez Igora. Polecam. Fajny gadżet

    • No EiS już do mnie idzie jak dojdzie też się pobawię. 😀

  5. Igor, krótkie pytanie. W filmiku wspomniałeś, że kiedy knob ustawiony jest w pozycji KEEP LOW, to dół jest pomijany. Ja znowu w Sonarze, jak ustawie właśnie tak, to mam wrażenie, że przy takim ustawieniu (KEEP LOW) nasycany jest właśnie dół.

    • Sorry, miało być pytanie a nie stwierdzenie. Ok. Zatem czemu przy ustawieniu KEEP LOW wyraźnie słychać saturację dołu, a jak by właśnie góra była pomijana?

    • Masz absolutna racje. Dopiero teraz sprawdzilem te ustawienia, bo wczesniej mialem wszystkie instancje na ‘neutral’ i zalozylem, ze jest tak, jak tlumaczylem w filmiku. A jednak jest na odwrot.
      Mea culpa… i dzieki za czujnosc!

    • no keep low 🙂 jak sama nazwa wskazuje .. ale każdy ma prawo do pomyłek 🙂

    • No wlasnie nazwa wskazuje, ze ‘zachowujesz dol’, czyli go nie zmieniasz. Jest to co najmniej mylace nazewnictwo 😉

    • Jesteś teraz o ta lekcje mądrzejszy 🙂 nastepnymr razem sprawdzisz wszystkie opcje 😛 ale to też lekcja dla nas 🙂 byśmy sprawdzali dokladnie każdą opcje 🙂 dzieki

    • Teraz to i ja sie pogubiłem heh.
      Na prawdę jest to mylące, ale od ponad roku stosując saturację z knoba, zawsze ją stosowałem właśnie w taki sposób, czyli:
      chcąc nasycić góre, ustawiałem KEEP HIGH, zaś by nasycić dół KEEP LOW i tak własnie knob działał – przynajmniej tak jest to słychać.

    • JM – i bardzo dobrze to stosowales. Dopiero teraz znalazlem na stronie Softube potwierdzenie Twoich slow.

    • No własnie tak skojarzyłem opis działania tych przełączników i dodatkowo sprawdziło się to w rzeczywistości. Czyli wszystko jasne.

      Pytanie z innej beczki.
      Jak twoim zdaniem ustawiać w szeregu wtyczki, biorąc pod uwagę że używam tez emulacji stołów? Czy knoba dawać lepiej jest za “stołem” czy przed? Niby zazwyczaj jak to bywa, wszystko wychodzi w praniu jak lepiej, ale tak pytam z ciekawości.
      Biorąc pod uwagę pracę na fizycznych odpowiednikach, czyli na stole i jakimś preampie lampowym, to zazwyczaj sygnał idzie najpierw przez stół, a później przez klocka, choć to nie jest regułą, bo niekiedy jak zgrywa się wokal, gitary itd…, najpierw sygnał jest puszczany przez klocka i idzie na stół. Stąd moje pytania. Jak Twoim zdaniem jest lepiej, tak bardziej realnie?

    • A i właśnie. Skoro nawiązałem do tematu stołów, to mozecie sprawdzić sobie taki patent, by emulacje konsol wpinać (na tych samych ustawieniach) w łańcuch wtyczek na początku tego łańcucha, oraz na końcu – w końcu sygnał w stołach przetwarzany jest na wejściach i wyjściach 😉 Efekty mogą zaskoczyć.

    • Myślę, że nie ma na to reguły, bo my sobie możemy tylko zgadywać, co by było w rzeczywistości… Po pierwsze, wszystkich niuansów towarzyszących łańcuchowi sygnału w prawdziwym świecie, żaden plug-in (a tym bardziej ich kombinacja w szeregu) – wiernie nie odda. Jesteśmy skazani na próbowanie i podejmowanie dezycji w oparciu o nasz słuch, a nie bazowaniu na założeniach. Druga rzecz – mało kto (z początkujących i młodych) tak naprawdę wie, jak brzmi analog, więc po co w ogóle próbować odzwierciedlić coś nieznanego? Dla zasady?

    • To prawda, lecz słyszałem miksy robione na stołach i te same w tylko DAW i rozpoznawanie polegało wyłącznie na chybił-trafił, bo nie sposób było rozpoznać który gdzie się urodził.

    • No to musiałbyś wiedzieć dokładnie, jaki był tor sygnału przy oryginalnym miksie, czy korzystano z korekcji i kompresji na stole, czy z outboardu, etc i w ten sposób próbować to odwzierciedlać. A sprawa robi się jeszcze bardziej skomplikowana, gdy w grę wchodziło sumowanie analogowe (co w domenie cyfrowej jest ciężkie do podrobienia) czy zgrywanie miksu na taśmę, etc.

    • Racja. Niemniej jednak, jakość dzisiejszego softu na to co może dziać się z nim za lat kilka, daje optymistyczne odczucia, choć fizyczność lamp, układów, transformatorów itp tematów w urządzeniach zewnętrznych, wydaje mi się na dzień dzisiejszy nie do przeskoczenia przez wirtualne odpowiedniki, ale jak zwykle to bywa, to temat rzeka i ma wielu zarówno zwolenników, jak i oponentów.

    • I tak już pewnie zostanie 🙂 W obu domenach można robić świetnie brzmiące produkcje, bo liczy się przede wszystkim to, jak skorzystamy z dostępnych narzędzi.

    • Dokładnie. Ja jestem zwolennikiem teorii, że nawet na darmowym sofcie, wprawne uszy i ręce wykręcą miks, że mucha nie siada.

    • A tak w ogóle, to w tym rzemiośle bardziej niż wtyczki, stoły czy osprzęt, liczy się muzyczna dusza człowieka.

    • To nie podlega dyskusji. Szkoda, że niewiele osób (szczególnie początkujących) chce w to wierzyć 🙂

  6. Radek z Czekoladek

    Jeśli ktoś posiada Propellrhead Reason 6.5 może sobie przetestować przez 30 dni Saturation Knob-a w formacie Rack Extension.

  7. Czy wtyczki saturujące są obecnie zawsze używane na każdym żywym instrumencie i sumie miksu?

    • Nie ma takiej reguły.

    • I to dotyczy nie tylko wtyczek typu Tube/Tape, ale także kompresorów, korektorów i innych magicznych cudów wirtualnego i rzeczywistego świata. Myślę że zasada obecności wtyczki na każdym śladzie ma słuszność stosowania (o ile nie powinność) jedynie jeśli chodzi o filtry – choć to znowu…, jest pochodną korekcji.

  8. W Cubase 7 będzie na każdym kanale taśmowa i lampowa saturacja. I wiele innych fajnych rzeczy w nowej odsłonie tego DAW. Nareszcie mikser w pełni konfigurowalny. Szkoda, że nie ma dokowanych okien, nadal…

    • No to tylko pozazdrościć kanałowej saturacji i taśm symulacji “z defaultu” w Cubase 7. Nie pozazdrościć niedokowanych okien. Może w kolejnej wersji… Nigdy nie można mieć wszystkiego.

  9. Ze strony Presonusa, również można pobrać tą wyczkę, jednak wydaje mi się, że trzeba posiadac DAW Studio One 2.5

    • Zgadza sie. Trzeba byc zarejestrowanym uzytkownikiem Studio One 2 (w wersji Professional lub Producer).

  10. Pewnie każdy już wie i może się to nie przydać ale napiszę 😆 Ten saturator można pobrać jako darmowy VST plugin o nazwie Focusing Equalizer(Softube) saturacja+eq w jednym oczywiście z możliwością wył.eq i używania tylko saturacji.Nmzc pozdrówki 😀

    • Modul saturacji tej wtyczki jest wbudowany w Focusing Equalizer, ale do darmowego to mu troche brakuje… Nie wprowadzaj ludzi w blad 🙂

  11. Ok nie popieramy złodziejstwa dopóki sami nie bd musieli :mrgreen: Na marginesie musiał bym się sporo naszukać co jest darmowe co nie z tego arsenału co mam 😉 pozdrawiam

Zostaw komentarz