Mikrofony, Cz. 1 – Rodzaje i Zastosowanie

Jednym z tematów, który od dawna chciałem poruszyć na łamach bloga, były typy i rodzaje mikrofonów z jakimi spotykamy się na co dzień w studiu. Każdy szanujący się realizator wie, że wybór odpowiedniego do danej sytuacji mikrofonu jest jednym z podstawowych składników dobrego brzmienia nagrywanych śladów. Mając już odrobinę wiedzy i doświadczenia zaczniecie z czasem zauważać, które mikrofony sprawdzają się lepiej w konkretnych przypadkach, dlaczego taki a nie inny model czy typ daje nam właśnie takie brzmienie, jakiego szukamy i wiele innych…

Jeśli nie posiadamy wystarczającej wiedzy na temat tego, na jakich zasadach działają mikrofony, jak je dzielimy i kiedy stosujemy odpowiedni rodzaj czy model, to te braki szybko się na nas odegrają, bo będą jednym z podstawowych elementów zdradzających, że mamy do czynienia z amatorskim nagraniem.

A sprawa w rzeczywistości nie jest wcale taka skomplikowana, dlatego postaram się krok po kroku wyjaśnić Wam, czym charakteryzują się i różnią poszczególne rodzaje mikrofonów, co oznaczają ich parametry i na jakiej podstawie decydować, który typ będzie odpowiedni dla danego źródła dźwięku, żebyście nie musieli więcej błądzić w ciemnościach i żebyście umieli rozpoznać z czym konkretnie mamy do czynienia i co oznaczają te wszystkie cyferki, wykresy i inne.

Jak Działają Mikrofony?

W największym skrócie i uproszczeniu – każdy mikrofon jest przetwornikiem, czyli rodzajem urządzenia, które zamienia jedną wielkość (typ energii) na inną. W przypadku, który nas dziś interesuje najbardziej, będziemy mówić o fali dźwiękowej zamienianej na sygnał elektryczny. Przy okazji, jak zapewne się już domyślacie – kolejnym przykładem występowania podobnej konwersji (tyle że w odwrotną stronę) jest zasada działania głośników, gdzie to sygnał elektryczny zamieniany jest na dźwięk. Ale wracając do naszych mikrofonów…

Większość z nas ma świadomość tego, że dźwięk powstaje wtedy, gdy zachodzą zmiany w drganiach cząsteczek powietrza i wytwarzana jest fala akustyczna, która jest potem w drodze skomplikowanego procesu odbywającego się w mózgu „interpretowana” jako dźwięk. Elementem, za pomocą którego wszystkie mikrofony rozpoznają energię akustyczną, jest membrana. Kiedy fala akustyczna uderza w membranę, ta zaczyna się poruszać (drgać). W wyniku tego ruchu i w zależności od rodzaju mikrofonu (o tym za chwilę) generowane jest napięcie elektryczne, które następnie zostaje na końcu kabla zamienione na sygnał audio.

Zdaję sobie sprawę, że jest to dość banalne wyjaśnienie działania mikrofonu, ale dla muzyka czy realizatora dźwięku – w zupełności wystarczające. Jeżeli ktoś z Was pała ambicją do własnoręcznego budowania czy modyfikowania mikrofonów to będzie musiał, rzecz jasna, pokopać znacznie głębiej…

Rodzaje Mikrofonów

Mikrofony możemy podzielić przede wszystkim ze względu na:

    • zasadę przetwarzania energii – dynamiczne (ang. dynamic), pojemnościowe (ang. condenser), wstęgowe (ang. ribbon)
    • na charakterystykę kierunkowości (np.jednokierunkowe/kardioidalne/nerkowe czy dwukierunkowe/ósemkowe i kilka innych…)

Czasem będziemy się też spotykać z podziałem ze względu na:

    • wielkość membrany (mała, średnia, duża)
    • przypadki użycia (wokalny, instrumentalny)
    • orientację źródła względem osi – przednia (ang. end-address/front-address) lub boczna  (ang. side-address)

Dla przykładu, taki Neumann U87 jest:

    • pojemnościowy
    • z przełączaną charakterystyką (między kardioidalną, ósemkową a dookolną)
    • wielko-membranowy
    • wokalny (przede wszystkim)
    • z boczną orientacją względem źródła

Ale dla kontrastu, Sennheiser MD421 jest:

    • dynamiczny
    • kardioidalny
    • wielko-membranowy
    • instrumentalny
    • z przednią orientacją względem źródła

My się dziś przyjrzymy temu pierwszemu podziałowi, czyli ze względu na sposób przetwarzania energii, a w kolejnych artykułach porozmawiamy szerzej o różnych charakterystykach kierunkowości (ang. polar patterns) oraz tym, jak mają się one do konkretnej sytuacji nagraniowej, a także poruszymy temat charakterystyki częstotliwościowej (ang. frequency response) oraz tajemniczych parametrów, które znajdziemy przy opisie każdego mikrofonu.

I. MIKROFONY DYNAMICZNE

Zasada Działania

W tych typach mikrofonów sygnał jest generowany przez ruch połączonej z membraną cewki umieszczonej w silnym polu magnetycznym generowanym przez magnes (indukcja elektromagnetyczna). Drgająca pod wpływem ruchu powietrza membrana porusza się adekwatnie do ciśnienia akustycznego, jakie w nią uderza. W wyniku tego procesu na zaciskach cewki generowane jest niewielkie napięcie. Można powiedzieć, że jest to układ pasywny, bo brak w nim aktywnych komponentów.

Ogólna Charakterystyka Mikrofonów Dynamicznych

Są to mikrofony bardzo często używane na scenie (ze względu na mniejszą czułość i mniejszą podatność na sprzężenia niż mikrofony pojemnościowe), jak i w studio. Z reguły są bardzo solidnie zbudowane, relatywnie tanie, potrafią znieść spore ciśnienie akustyczne (SPL), świetnie się więc nadają do rejestracji głośnych źródeł dźwięku (jak rozkręcone wzmacniacze gitarowe i basowe, stopa perkusji, werbel). Nie oznacza to bynajmniej, że nie nadają się do rejestracji wokali czy głosów lektorskich, bo często będą się w tej sytuacji świetnie sprawdzać (niech za dowód posłuży fakt, że bardzo często wokale Michaela Jacksona, Bono czy Anthony Kiedisa były nagrywane za pomocą dynamicznego Shure’a SM7B).

Trzeba mieć jednak na uwadze, że te mikrofony mają trochę słabszą reakcję na transjenty oraz ograniczone przenoszenie częstotliwości, więc nie wyłapują aż tak wielu detali co „pojemniki”. Niemniej jednak zawsze znajdą się sytuację, gdy mikrofon dynamiczny przewyższy pojemnościowy pod względem skuteczności (chociażby wspomniane wyżej głośne źródła dźwięku czy wokalista z „soczystą wymową” – membrany mikrofonów pojemnościowych ze względu na nawet niewielkie nawilgotnienie potrafią odmówić posłuszeństwa i zacząć trzeszczeć, mówiąc kolokwialnie).

Kilka faktów związanych z „dynamikami”

Zaletą mikrofonów dynamicznych jest to, że nie potrzebujemy żadnego zewnętrznego zasilania, aby taki mikrofon działał (fantom jest dla nich niegroźny), ale pojawia się tu spory minus, który polega na tym, że potrzebujemy bardzo dużo wzmocnienia w przedwzmacniaczu, aby doprowadzić sygnał z takiego mikrofonu do użytecznego poziomu. Dlatego bardzo istotne jest, aby użyć dość dobrego preampa ze sporym zapasem wzmocnienia przed pojawieniem się szumów. Większość budżetowych przedwzmacniaczy (łącznie z tymi seryjnie montowanymi w tanich interfejsach i budżetowych mikserach) niestety tutaj polegnie, bo nie jest w stanie zapewnić kilkudziesięciu dB „czystego” (bezszumnego) wzmocnienia.

TUTAJ możecie znaleźć bardzo ciekawy test interfejsów budżetowych pod kątem użyteczności z mikrofonem dynamicznym Shure SM7B.

Zastosowanie

Wszędzie tam, gdzie mamy głośne źródła dźwięku, słabą akustykę lub po prostu szukamy innego brzmienia.

Kilka Popularnych Modeli Mikrofonów Dynamicznych

Shure SM57, Shure SM58 (oraz Beta), Electrovoice RE-20 (i RE-27), Sennheiser MD421, AKG D12 (i D112) i inne…

II. MIKROFONY POJEMNOŚCIOWE

Zasada Działania

W tych mikrofonach zasada powstawania napięcia elektrycznego jest zupełnie inna niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Mikrofony pojemnościowe mają dwie tzw. „okładki” – ruchomą (membrana z elastycznej folii napylonej warstwą złota) i stałą (siatka metalowa), które ładowane są polaryzującym napięciem tworząc specjalny rodzaj kondensatora. Drgania membrany wywołane ruchem powietrza zmieniają odległość między okładkami, co z kolei powoduje zmianę pojemności elektrycznej i dzięki temu zabiegowi fala dźwiękowa zostaje zamieniona na napięcie elektryczne. Jest ono jednak bardzo niewielkie, stąd musi być dodatkowo wzmocnione zanim jeszcze opuści mikrofon i trafi do wejścia preampa. Odbywa się to dzięki tranzystorowi. To bardzo ważna faza wzmacniania dźwięku, bo w tym miejscu łatwo o degradację sygnału.

Mamy tu do czynienia z aktywnymi komponentami elektrycznymi, więc jasne jest, że mikrofony pojemnościowe potrzebują do działania zewnętrznego zasilania. Te zazwyczaj jest dostarczane przez przedwzmacniacz (samodzielny albo taki w interfejsie czy mikserze) albo zewnętrzny zasilacz. Mówimy o nim zasilanie fantomowe (ang. phantom power) i obecnie standardowo dostarcza ono do mikrofonu 48 woltów, stąd też uproszczone oznaczenie to po prostu +48v.

Warto też wspomnieć o mikrofonach lampowych, które są oczywiście zaliczane jako pojemnościowe, bo zasada przetwarzania energii akustycznej na elektryczną jest ta sama, ale za to wspomniany powyżej etap wzmocnienia jest różny. Zamiast tranzystora stosuje się lampy próżniowe, a zamiast napięcia fantomowego korzysta się z dedykowanych, zewnętrznych zasilaczy.

Kiedyś każdy mikrofon pojemnościowy był lampowy i wymagał oddzielnego zasilacza, ale z chwilą wynalezienia tranzystorów sytuacja się zmieniła i na jej potrzeby wynaleziono zasilanie fantomowe.

Jeszcze jeden typ mikrofonów pojemnościowych, to model elektretowy. Wynalezienie materiałów elektretowych umożliwiło konstruowanie mikrofonów pojemnościowych bez przetwornicy będącej źródłem napięcia polaryzującego. Konieczną polaryzację zapewnia folia elektretowa, z której wykonano membranę mikrofonu lub nieruchoma płytka stanowiąca drugą elektrodę (okładkę) układu. Tego typu mikrofony stosuje się w telefonach, włącznikach akustycznych, interkomach, domofonach, mikrofonach komputerowych i przysłuchawkowych oraz innych urządzeniach, gdzie jakość dźwięku nie ma aż wielkiego znaczenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach jakość mikrofonów elektretowych się znacznie poprawiła i w niektórych przypadkach mogą one bez wstydu konkurować ze „standardowymi” mikrofonami pojemnościowymi. Aczkolwiek w studiu znajdziemy je bardzo rzadko. Takie mikrofony wymagają niewielkiego zasilania (dla fazy wzmocnienia), które zazwyczaj czerpią z baterii.

Jednym z przykładów mikrofonów elektretowych są mikrofony typu PZM (Pressure Zone Microphone). One są zwykle umieszczone w specjalnej obudowie umożliwiającej instalację na płaskiej powierzchni. Można je stosować do ujęć fortepianu – mocuje się je wtedy wewnątrz klapy, którą się następnie zamyka (świetne w sytuacji live, gdzie chcemy ograniczyć przesłuchy) albo można ich użyć do uchwycenia dźwięków ambientowych podczas rejestracji perkusji (wtedy mocujemy je na odległej ścianie), a jest nawet szansa, że spotkamy je umiejscowione na podłodze przy nagłaśnianiu przedstawień.

Ogólna Charakterystyka Mikrofonów Pojemnościowych

Mikrofony pojemnościowe są lekkie, dość delikatne, podatne na uszkodzenia, z reguły nie potrafią znieść bardzo wysokiego ciśnienia akustycznego i są zwykle droższe od mikrofonów dynamicznych. Ale za to są bardzo czułe, wyłapują mnóstwo detali nagrywanego sygnału z uwagi na bardzo szerokie pasmo przenoszenia czestotliwości, dobrze reagują na transjenty, są zwykle bezlitośnie dokładne i precyzyjne w odwzorowywaniu źródła dźwięku.

Zastosowanie

Są jednym z najczęstszych wyborów gdy przychodzi do nagrywania wokali i instrumentów akustycznych (gitara, fortepian, overheady perkusji, etc.), czasem sprawdzają się również przy rejestracji wzmacniaczy gitarowych (z pewnej odległości), pozostałych elementów perkusji, perkusjonaliów i wielu innych.

Kilka Popularnych Modeli Mikrofonów Pojemnościowych

Neuman: U87, U67, TLM 103, U47 FET, KM184, AKG: C12, C414, C451. Poza tymi kilkoma klasykami znajdziemy mnóstwo innych modeli od Rode, Blue, sE Electronics, Mojave, Oktava, Audio Technica, Shure, M-Audio, Studio Projects, Audix, Sonntronix

III. MIKROFONY WSTĘGOWE

Zasada działania

Ten typ mikrofonu korzysta z bardzo cienkiej, aluminiowej i zwykle falistej wstęgi umieszczonej w polu magnetycznym. Drgania wstęgi, która połączona jest z nabiegunnikami magnesu, powodują indukcję magnetyczną i tym sposobem fala dźwiękowa zamieniana jest na napięcie elektryczne. Łatwo można  zauważyć podobieństwo do zasady działania mikrofonów dynamicznych, ale znacząca różnica polega na tym, że w mikrofonach wstęgowych (gdzie wstęga jest otwarta z obu stron) reakcja odbywa się nie na zmiany ciśnienia akustycznego, ale na zmiany prędkości i kierunku cząsteczek powietrza. Stąd też takie mikrofony są najbardziej czułe na dźwięki dobiegające do nich z przodu i z tyłu (o kierunkowości porozmawiamy wkrótce), a niemal nie reagują na dźwięk docierający z boków.

Ogólna Charakterystyka Mikrofonów Wstęgowych

Są to wracające do łask mikrofony przywołujące wspomnienia minionej ery. Kiedyś były bardzo popularne, szczególnie w radiu i telewizji, ale od kilkunastu lat przeżywają swoją drugą młodość. Prezentują dość „ciemne” brzmienie w porównaniu do pozostałych typów mikrofonów, są dość delikatne (mocniejsze podmuchy powietrza mogą odkształcić wstęgę), przyzwoite modele są relatywnie drogie, podobnie jak mikrofony dynamiczne, nie potrzebują dodatkowego zasilania, mało tego – fantom jest dla nich zabójczy, bo może trwale uszkodzić wstęgę. To oczywiście tyczy się starszych modeli „wstęg” (pasywnych), bo w nowszych zaczęto wprowadzać obwód wzmacniający, który wręcz wymaga podania doń napięcia fantomowego (wstęgi aktywne), a współczesne modele pasywne są tak projektowane, aby fantom nie siał już w nich spustoszenia.

Jeśli będziecie się rozglądać kiedyś za mikrofonem wstęgowym, upewnijcie się z jakim przypadkiem macie do czynienia, żeby później nie było przykrych niespodzianek.  I jeszcze jedna drobna rada co do obchodzenia się z tymi mikrofonami. Jak mówiłem są one dość delikatne i wrażliwe na ruch cząsteczek powietrza, więc nawet podczas nagrywania wzmacniacza gitarowego niektórzy polecają zastosowanie pop-filtra przed takim mikrofonem. Fakt, że bardziej współczesne modele są coraz bardziej odporne na niesfornych użytkowników, ale ostrożności ponoć nigdy za wiele…

Zastosowanie

Wspomniane wzmacniacze gitarowe, overheady perkusji, trąbka, puzon, tuba, fagot, skrzypce, wiolonczele i wiele innych. Czasem nawet można je spotkać na wokalu…

Kilka Popularnych Modeli Mikrofonów Wstęgowych:

Coles 4038, AEA R84, Royer  R-121, Beyerdynamic M 160 (i 130) oraz trochę tańszy Cascade Fat Head II.

INNE TYPY MIKROFONÓW

Można by jeszcze wspomnieć o innych, nieco mniej znanych rodzajach mikrofonów (jak węglowe, laserowe, optyczne, silikonowe – MEMS czy piezoelektryczne), ale z tymi w typowych sytuacjach studyjnych czy na żywo się raczej nie spotkamy.

Stosunkowo niedawno pojawiło się jednak na rynku zupełnie nowe rozwiązanie, mianowicie mikrofony USB. Te zawierają te same komponenty, co tradycyjne rozwiązania (zwykle na wzór pojemnościowych), ale dodatkowo wbudowano w nich przedwzmacniacz i konwerter analogowo-cyfrowy, tym samym eliminując potrzebę podłączania takiego cacka do interfejsu czy miksera. Mikrofon USB podłączamy bezpośrednio do wolnego portu komputera i możemy generalnie zacząć nagrywać z przysłowiowego „marszu”.

Rozwiązanie to jest szczególnie wygodne dla podkasterów czy lektorów, którzy nie mają za bardzo czasu na zagłębianie się w meandry realizacji, ale jeśli ktoś poważnie myśli o nagrywaniu przyzwoitych śladów, to taki mikrofon będzie trochę za słaby. Niestety nie zastąpi on interfejsu z jego paletą możliwości, jakością i elastycznością odsłuchu, itd.

Podsumowanie

Jako podsumowanie postanowiłem umieścić ślad gitary akustycznej ujęty jednocześnie trzema różnymi typami mikrofonów – dynamicznym (Shure SM57), pojemnościowym (Blue Bluebird) i wstęgowym (budżetowe RB-500). Mikrofony były ustawione możliwie najbliżej siebie w odległości około 50-60 cm od źródła dźwięku i „patrzyły” na okolice 12 progu. Dla jasności – nie chodzi tu rzecz jasna o wyłonienie lepszego brzmienia, tylko o pokazanie podstawowych różnic w brzmieniu poszczególnych typów mikrofonów, które to różnice powinniście bez trudu wyłapać.

Tym bardziej, że każdy z tych mikrofonów można by w prawdziwej sytuacji ustawić zupełnie inaczej, żeby uzyskać możliwie najlepsze brzmienie, a i modele w ramach jednego typu mogą się od siebie diametralnie różnić brzmieniem. Ustawiłem je właśnie tak, nie żeby eksponować walory konkretnego mikrofonu (bo zupełnie nie o to chodzi), ale żeby zaprezentować główne różnice, o których wspominałem w dzisiejszym wpisie. Wpisie, który jest chyba najdłuższym ze wszystkich dotychczasowych 🙂

Żeby było ciekawiej, pogłówkujcie który plik jest przykładem jakiego typu mikrofonu i dajcie upust swojej błyskotliwej wiedzy w komentarzach:

 A:

      A.mp3

 

B:

      B.mp3

 

C:

      C.mp3

 

Rozwiązanie zagadki w kolejnym wpisie. Powodzenia!

Zostawić komentarz ?

93 Komentarze.

  1. 1.Dynamik
    2.Wstęgowy
    3.Pojemnościowy 😉

  2. Andrzej S.

    A. Wstęgowy
    B. Dynamiczny
    C. Pojemnościowy 🙂
    Planuje właśnie zakup drugiego mikrofonu (posiadam Blue Spark) i mam wielki dylemat czy kupić drugi pojemnik (do nagrań stereo gitary akustycznej, ukulele, mandoliny itp.) czy może kupić jakiegoś dynamika (Shure SM57 lub Audix lub podróbę Shure – JTS PDM57 (miałem go jakiś czas i nawet daje radę;))).

  3. 1 pojemnik
    2 dynamik
    3 wstęga

    Chociaż może być odwrotnie między 1 i 3 bo wstęgą się nie bawiłem i nie znam brzmienia

  4. dzieki za fajny i wyczerpujacy opis. na pewno sie przyda! moje strzaly:
    a/ pojemnik
    b/ wstega
    c/ dynamik

  5. Kurcze, ale macie rozstrzal… 😉

  6. A. dynamiczny
    B. wstęgowy
    C. pojemnościowy

    Odnosząc się do zasilania fantomowego we wstęgach pasywnych – przeglądając ostatnio rynek budżetowych mikrofonów tego rodzaju, każdy producent odradza w instrukcji podłączanie ich do fantoma. W Internecie znajdziemy mnóstwo opinii, że zasilanie nie zaszkodzi wstęgom, jednakże tylko pod warunkiem takim, że nie nastąpi zwarcie w kablu ani nie korzystamy z patch paneli. Podsumowując, sprawa ryzykowna i przed podłączeniem wstęgi do fantoma wypadałoby zajrzeć mu w elektronikę. 😉 Dla zainteresowanych: http://www.youtube.com/watch?v=YmHgPbSqhAE&feature=player_embedded

    Jestem świeżo po budowie układu z mikrofonem elektretowym Panasonic WM-61A. Co można o nich więcej powiedzieć, to że mają płaską charakterystykę (akurat ten ma lekko podbitą górę po odpowiedniej modyfikacji), także znajdą zastosowanie w studio, lecz nie do wszystkiego. Są dookólne i łapią bezlitośnie wszystko wokół, jeżeli nieobudowane. Większość z nich ma wbudowany tranzystor FET, co sprowadza się do dających się we znaki szumów, jeżeli nagrywamy ciche źródło. Jeżeli szukamy bezszumnej konstrukcji, FET dobrej jakości powinien znajdować się w układzie, a nie w mikrofonie. Konstrukcje elektretowe DIY oparte na zasilaniu phantom, na które warto zwrócić uwagę: http://mp3forkidz.com/mic/phantxy.html i http://www.scotthelmke.com/alice-mic.html

  7. 1. pojemność
    2. dynamik
    3. wstęga

    (jest gdzieś rozwiązanie?)

    • Podam je w kolejnym artykule, ale czytajac wpis i uwaznie sluchajac powinniscie zgadnac 🙂

  8. Dynamik
    Wstęga
    Pojemność

    fajny artykuł, troche inny od reszty, bo bardziej zagłębia się w wiedzę techniczną, niż realizacyjną 🙂

  9. A: pojemnościowy
    B: dynamiczny
    C: wstęga

  10. Moje typy:
    1. Pojemnościowy
    (nagranie A wydaje mi się najbardziej bogate w szczegóły)
    2. Wstęgowy
    (ciemne brzmienie pasujące wg mnie do wstęgowego)
    3. Dynamiczny
    (coś pomiędzy A i B jeśli chodzi o szczegółowość i ciepło)

  11. 1. Pojemnik
    2. Wstęga
    3. Dynamik

  12. ja daje:
    1/ dynamiczny
    2/ wstegowy
    3/ pojemnosciowy
    😀

  13. rufinmusic

    A – pojemnościowy
    B – wstęgowy
    C – dynamiczny

  14. 1. Dynamik
    2. Wstęgowy
    3. Pojemnościowy

    Pierwszy jakoś tak drażni ucho, nie wiem czemu ;/

    • Z uwagi na swoja charakterystyke czestotliwosci – bedzie o tym w kolejnych artykulach.

    • SM 57 ma mocno uwypuklony wysoki srodek, stad takie brzmienie. Gratuluje prawidlowych odpowiedzi.

  15. Dynamik
    Wstęga
    Pojemnik
    Ale ja jestem głuchy jak pień, więc mogę się mylić 🙄

  16. kitametal

    Pojemnik
    dynamik
    wstega 🙂

  17. 1. Wstęgowy
    2. Dynamiczny
    3. Pojemnościowy
    😛

  18. wstęga
    dynamik
    pojemnik

    jestem prawie pewien ;p

  19. 1. DYNAMICZNY (słychać jego typowy charakter z takim wyciągniętym pasmem 1-3 kHZ jak na moje ucho)
    2. WSTĘGOWY (brzmi ciemno, pasuje do jego charakterystyki)
    3. POJEMNOŚCIOWY (czysto i przejrzyście)

    😀

  20. Dynamiczny
    Wstegowy
    Pojemnosciowy

  21. 1. Pojemnościowy
    2. Dynamiczny
    3. Wstęgowy.

    Pojemnik pierwszy ponieważ brzmi najjaśniej, SM57 jest dużo bardziej “przymulony”. A tak jak wcześniej Igor pisał wstęgowy ma ciemną charakterystykę, próbka 3 jest ciemniejsza od pierwszej.

  22. baroquepopbob

    A. Dynamiczny
    B. Wstęgowy
    C. Pojemnościowy

    No i teraz nie będę mógł się doczekać rozwiązania zagadki. Co prawda, dużo informacji o mikrofonach już się znajduje na blogu, ale miło, że postanowiłeś usystematyzować te informacje dla czytelników. Podziękowaniami za twojego bloga będą brukować akustyczne niebo, zobaczysz. Pozdrawiam:)

    • Rozwiazanie juz podane – gratuluje prawidlowych odpowiedzi! Akustyczne niebo, powiadasz? 🙂

  23. Dynamiczny
    Wstęgowy
    Pojemnościowy

    ? ;D

  24. 1. Wstęgowy
    2. Dynamiczny
    3. Pojemnościowy

    tak myślę, ładnie brzmi ten bluebird (o ile się nie pomyliłem :))

  25. remaztered

    Dobry pomysl na cykl artykułów !

    A. Pojemnik
    B. Dynamik
    C. Wstęga

  26. Witam
    Mam pytanie na temat BBE 882i Sonic Maximizer.
    Czy warto mieć takowy twór w rigu domowego studia??
    Macie może jakieś doświadczenie z tym urządzeniem???
    Dzieki

  27. Acha… Obecnie w swoim rigu mam Art Pro MpA2 Line 6 Ux 8 do tego pc 12mb ram i i7 plus x1 Producer software. Myslałem by wzbogacic to o jakiś nowy element..Wiem ze pewnie idealnie by było gdybym kupił A/D converter oraz Dangerous Bus2.. czy cuś.. Ale to są jednak dość duże wydatki.. Myslałem ze coś jak Tc finalizer lub bbe… jest takim “elementem” hmm..

    • A masz jakis konkretny powod, dla ktorego chciales kupic BBE czy po prostu chciales go kupic tylko po to, by ‘wzbogacic swoj zestaw’? 🙂 Moim zdaniem najlepsze zakupy robi sie wtedy, gdy upgrade’uje sie najslabszy element…

  28. No tak masz racje. Ja szukam Hardware ktore pomoże mi przenieść brzmienie takie jakie słysze w formę wave.
    Ogólnie wydaje mi sie ze nadal mimo zastosowania Art Pro MpA2 Line 6 Ux 8 do tego pc 12mb ram i i7 plus x1 Producer software oraz Mic E906 dość dobrych przewodów itd.. moje nagrania nie maja takiej (mocy i punchu jak powinny. Dzięki twoim artykułom wiem że na takie brzmienie składa się masa spraw zwiazana z późniejszym processingiem jak paralel compression czy band compressing hard panning 100l 100R.. Jednak powiem tak że słuchając czasem profesjonalnego nagrania to jest tam czasem moment gdy ktoś gra coś na samej gitarze i ten dźwięk czasem z 1 struny daje taki staranny obraz tego co ten muzyk gra co do najmniejszego tranzientu i harmoni. Nie wiem jak to inaczej opisac. Szykuje się do następnego nagrania zespołu i dlatego szukam różnych rozwiązań które nie wykręcą mnie z kasy do ostatniego centa a które poprawią jakoś. Wyczytałem że A/D converter oraz Dangerous Bus2 to własnie min innymi takie urządzenia.. niestety drogie to a i tak nie ma gwarancji na Effect końcowy… hmm.. Jeśli chcesz usłyszeć moje poprzednie wypociny to zapraszam na Youtube wpisz Her Eyes Ciernie clip zaczyna się w Piwnicach;P.Możesz powiedzieć jakie są tam błędy? ? bo wiem że jest tam masa błędów ale robiłem co mogłem..:) cały czas się uczę.. A póki co więcej czasu spędzam z gitarą itd.. A co do finansów to sam wiesz jak dużo siana pochłania sam gear Muzyka gitarzysty. Dlatego także do studia szukam rozwiązań prostych a zarazem tanich i Skutecznych Nagrywanie na własną rękę uważam to za dobry trening dla zespołu a myśle ze za jakiś czas udamy się do zawodowego studia zgrać jakąś ciekawą Ep. . Jak nowy skład się już przegryzie

    Czy znając moją konfigurację sprzętową wpada tobie do głowy jakiś ciekawy Element który mógł by pomóc w uzyskaniu lepszych efektów w uchwyceniu dźwięku by odbiorca miał lepszy obraz tego co robimy???
    Czy może mam już wszystko a tylko moja niewiedza powoduje to że nadal jestem daleko od wykorzystania sprzętu na takim poziomie by muzyka która mixuje miała wiecej Dynamiki i przejrzystości.??
    Pozdr

    • Na moje ucho to poprawic mozna przede wszystkim strone muzyczna, kompozytorska i wykonawcza. W Her Eyes jak dla mnie wokalista lekko nie daje rady i powinien nad angielskim akcentem popracowac. Ma niezla barwe, ale powinien wiecej cwiczyc i wtedy bedzie na pewno lepiej. Kompozycja jest troche rozwlekla, ma za dluga koncowke. Ogolne brzmienie nie jest wcale zle i szczerze uwazam, ze nie w sprzecie powinienes upatrywac powodow do zmartwien. Fakt, ze dobre brzmienie to wypadkowa wielu czynnikow, ale sprzet to raptem 10 czy 20% sukcesu. Za lwia czesc dobrego soundu odpowiada sama muzyka i ludzie.

  29. Dzieki za opinię i tak masz rację z tymi aranżami.Troche na siłę nagraliśmy ten utwór.. (z nowym na tamten czas perkusistą który raptem miał z nami 10 prób. Ale koniec końcem była to dla nas kolejna lekcja:)Teraz skład się ugruntował i mam nadzieje ze kolejne utwory zaciekawią słuchaczy:)
    Z Zakupu BBe Wycofuje się i Skupiam się na sztuce Mixowania:) Korzystając z Twojego Kursu:) Dziekuje i pozdrawiam.

  30. Witam, mam pytanie odnośnie zużywania się akuratnie nieużywanego mikrofonu dynamicznego, który jest ustawiony przy piecu. Mam sm 57, którego używam do rejestracji gitary el. przepuszczonej przez piec. Kombinowałem z ustawieniem tego mikrofonu względem membrany głośnika i roboczo znalazłem optymalne ustawienie. Jednak nie za każdym razem, kiedy gram z podłączoną gitarą, to dzwięk nagrywam – czasem sobie po prostu brzdąkam. Pytanie: czy takie brzdąkanie wpływa jakoś na membranę mikrofonu i jego zużywanie się? (- dodam że mic jest dosyć blisko piecyka 2-5 cm od grila.) Czy podczas nienagrywanego grania należy taki mikrofon odstawić?
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    • Póki nie plujesz na membranę i nie wkładasz mikrofonu do piekarnika czy mikrofali odgrzewając kolację, nic złego nie powinno się dziać 😉

  31. DZięki za odpowiedź, ale tak serio (może głupie pytanie, ale dla mnie ważne). Membrana ucha się nieodwracalnie zużywa (wiem z autopsji), membrana, magnez i owijki głośnika też, czemu nie miałaby się zużywać membrana mikrofonu? TAM (2-5cm od pieca) jest zapierdzielaszczo głośno. Czy profesjonalni realizatorzy, jak już ustawią majki przy piecach, to już je tak zostawiają na pohybel?

    • 24/7 chyba nie nasuwasz, tak? Szczerze mówiąc, to nigdy nie słyszałem, żeby się komuś SM57 zużył…

  32. Słucham tych przykładów i obstawiam …
    1) Dynamik
    2) Pojemnik
    po usłyszeniu 3 próbki zmiana !
    1) Dynamik
    2) Wstega
    3) Pojemnik
    dopiero 3 próbka wprowadziła mnie na dobry tor później komenty potwierdziły 🙂
    … Dobra lece dalej bo mam jeszcze kilka artykułów do nadrobienia 🙂 dokladnie 11 😀

    • Trochę masz zaległości. Kawał czasu Cię chyba nie było? 🙂

    • spokojnie już nadrobiłem artykuły 😛 no siedziałem za granicą naszego kochanego kraju .. i internetu nie bylo 🙁

  33. Igor, mam malutkie pytanie 😮
    Pewnie nie ma to ogromnego znaczenia, lecz dziś będzie u mnie to cudo http://rnr.pl/p10407.1713_ultimate_support_jam_stand_mcfb_100_statyw_mikrofonowy_lamany.html i chciałbym się dowiedzieć, czy majka do nagrywek lepiej ustawić ku górze czy ku dołowi, gdyż ludzie różnie je ustawiają 😆 ❓

    • Nie ma to wplywu na brzmienie. Mozesz sobie nawet bokiem ustawic, jesli bedzie Ci wygodniej 🙂 Ustawienie ‘do gory nogami’ ma sens tylko wtedy, gdy uzywasz mikrofonu lampowego i chcesz, zeby generujace sie cieplo (ktore unosi sie ku gorze) nie wplywalo na kapsule. W kazdym innym przypadku ustawienie ku gorze, dolowi czy pod skosem jest podyktowane albo estetyka, albo ewentualnie praktycznoscia – jak powiedzmy chcesz gdzies ‘wpasowac’ mikrofon, a jest malo miejsca (przy bebnach czy cos w tym stylu).

    • Ok, w takim razie ustawię bokiem :mrgreen:
      Żartuję, oczywiście jak statyw dotrze ogarnę jak mu będzie bardziej do twarzy z majkiem.
      Dzięki ziomek 😀

    • No tak, bo przeciez najwazniejsze, jak wyglada… 😀

    • Ehhh, nie lubię kropek na końcu wypowiedzi :mrgreen:
      Nie ma znaczenia w punktu umiejscowienia statywu w jaki sposób go ustawię, dlatego też ustawię go względem wyglądu 😮

  34. Ja posłużę sie tylko własnym uchem – bez nazw mikrofonów Na mój gust,to:
    A: trochę cienke brzmienie.
    B: znacznie lepszy od “A”
    C; ładane pełne ciepłe brzmienie,duzo alikfotów.Górne akordy ładnie cieplo brzmią.

  35. Hej wszystkim 🙂 mam pytanie dotyczące mokrofonu BEHRINGER C-1U. Potrzebuję zasięgnąć porady, otóż mam zamiar zakupić JAKIŚ (moje wymagania pozostają niesprecyzowane nawet po przeczytaniu artykułu, istny mętlik) mikrofon za pomocą którego będę mogła nagrać w miarę dobrej jakości wokal ale żeby był tak do 300 zł. Moje fundusze w tym czasie są raczej mocno ograniczone, więc na sprzęt z najwyższej półki na razie sobie pozwolić nie mogę 😐 No więc moje pytanie brzmi: czy ten mikrofon byłby dobry dla początkującej wokalistki ❓ Jeśli możecie polecić lepszy, to piszcie proszę 🙂 Tutaj link do aukcji z w.w mikrofonem: http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=3105046318&ars_source=ars&ars_socket_id=9&ars_rule_id=45
    Pozdrawiam serdecznie i czekam na odpowiedź 😉

    • Na poczatek Ci wystarczy zarowno Behringer, jak i ten od M-Audio w zestawie. Akurat mi sie brzmienie C1 w ogole nie podoba i z tych dwoch wzialbym M-Audio.
      Pozdrawiam.

    • Nie kupuj tego Ola 😀
      108.41$ – lekko przeszło 300pln dasz za AT2020, a to o niebo lepszy majk od tej Twojej budżetówki 😉
      http://www.amazon.com/Technica-AT2020-Cardioid-Condenser-Microphone/dp/B0006H92QK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1363433504&sr=8-1&keywords=at2020

    • Endriu – mniemam, ze Ola nie posiada zadnego interfejsu czy miksera, wiec tylko zakup mikrofonu USB wchodzi w gre. Dlatego Olu, jesli jestes w stanie troche naciagnac budzet (moim zdaniem warto), to pomysl o AT2020 USB lub ewentualnie Samson G-Track. To juz troszke wyzsze loty niz te dwie pierwsze propozycje.

    • Kurcze przeprasza, gdyż mamy u znajomych właśnie tego Benha pod FireWire Solo, i nie zwróciłem nawet uwagi na wersję przedstawioną przez Olę.
      No w takim razie do wymienionych przez nas majków pod USB musisz Ola naciągnąć budżet, albo kup sobie tego C1 w ostateczności.
      Może akurat masz na stanie jednak jakiś interfejs czy innego typu urządzenie sterujące, ponieważ przy majku pod XLR będziesz miała większą kontrolę.
      Napisz najepiej w jaki sposób chcesz zrobić połączenie od podstaw, i wtedy Ci doradzimy. Dorzuć jeszcze słowo o portfelu, i ile chcesz na ten cel przeznaczyć 😉

    • Okej, zaczynam od początku bo od połowy jakoś nie potrafię 😀 No więc mój budżet jest ograniczony, a jak się okazało ostatnio nawet totalnie ograniczony, ale to nic, bo na teraz zaraz tego mikrofonu nie potrzebuję :mrgreen: W kwietniu mam urodziny, pochodzi się po rodzinie, trochę ‘zgarnie’ za dobre sprawowanie, więc budżet może podniesie się do 400 zł 😉 Tak jak wspomnieliście raczej aktualnie nie jestem w posiadaniu żadnego miksera ani interfejsa(fejsu?), chociaż musiałabym bardzo dokładnie przejrzeć wszystkie rzeczy na stanie i jest niewielka szansa, że coś by się znalazło 😉
      To co jest poniżej można spokojnie pominąć, to tylko jedne z wielu moich wywodów na sensem życia 😳
      ———————————
      Jestem laikiem muzycznym i chodzi tu zarówno o śpiewanie, granie na jakimkolwiek instrumencie, miksowanie czy chociażby sprawy techniczne jak mikrofon(nie mówiąc już o domowym studiu), z głosem może nie jest tak źle. Do wszystkiego mam słomiany zapał, ale z tym moim śpiewanie jest jakoś inaczej, zawsze mam chęć, nastój i czas 🙂 Niestety brakuje mi sprzętu. Kocham śpiewać i chciałabym sprawdzić się w tym z trochę lepszymi gadżetami, bo jednak moje obecne słuchawki z mikrofonem czasem nie wytrzymują niektórych wysokich dźwięków i przy obróbce okazuje się, że cały fragment jest zepsuty(dźwięk wychodzi tak jakby za skalę i buczy, znacie to? 😆 ).
      ————————————
      Koniec wywodu.
      Przepraszam za to wypracowanie, zawsze się rozgaduję 😀 Dobra, wróćmy do tematu.
      Najlepiej żeby to było coś na USB, ewentualnie z możliwością podłączenia pod przejściówkę. Ogólnie potrzebuję mikrofonu, który będę mogła podłączyć bezpośrednio do komputera. Pojemnościowy mógłby być dobry, ale zależy mi na tym, żeby orientacja była przednia bo jednak buczenie wentylatora to nie jest coś, co chciałabym wyłapać na nagraniu 😕 Zastanowię się nad Waszymi propozycjami i bardzo dziękuję za pomoc 🙂 Jeśli macie jeszcze jakieś propozycje czy rady dla takiego nowicjusza jak ja to chętnie poczytam 😀

    • Tak mi się Twoje pisanie podoba, że chętnie bym sam z Tobą pośpiewał (gdybyśmy byli np. sąsiadami) 😀
      Co do buczenia ponad skalę, to zapewne chodzi Ci o przester, a dokładniej pilnuj się i nagrywaj wokal poniżej 0db, a konkretnie np. -3 i mniej 😉
      Jeśli nie wiesz co to przester, to po prostu pilnuj “pików”, czyli jeśli masz ślad i jego widmo, to staraj się nagrywać w ten sposób, aby ten ślad stał się troszkę niższy i wtedy spadnie dynamika – przestery.
      Majk Skype’owy się do nagrywania nie nadaje, gdyż ma kiepskie pasmo przenoszenia i w ogólnie nie słyszałem o nagrywaniu takim sprzętem, jeśli ktoś chce na prawdę czerpać przyjemność z muzyki i dzielić się swoją twórczością z innymi.
      Co do majków jest ich trochę pod USB i np. z AT2020 byś była mega zadowolona, lecz on kosztuje troszkę więcej niż 400pln.
      Jak już będziesz miała konkretną monetę, to napiszesz w jakiej ilości ich posiadasz i na pewno Ci konkretnie doradzimy 😀

    • rufinmusic

      Endriu, nie do konca się z Tobą zgodzę 🙄
      Do nagrywania dla siebie w domu nawet “skypowy” wystarczy 😆 Wiadomo jakość nie powalająca, ale do nauki w sam raz 😈
      Zgadnij jakim mikrofonem to było nagrywane:
      http://soundcloud.com/rufinmusic/when-im-sixty-four-the-beatles

    • Ale my Olce mamy doradzić coś przyszłościowego, gdyż jak zapewne zauważyłeś sama nas o to prosiła i nie wystarcza jej “jakość” obecnego majka.
      Nutka fajna i fajnie płyniesz 😀
      PS. Olka, nawiń coś najlepiej jak potrafisz i zapodaj tutaj jakiś link 😀

    • Okej, skoro tak nalegacie 😳 😀 Obecnie mój monitor jest w ciężkim stanie(a tak dokładniej to już w ogóle nie nadaje się do użytku :D), jutro przywiozą nowy, taki porządniejszy 🙂 Jak tylko to wszystko ogarnę i będę już miała dostęp do prywatnego komputera to na pewno coś wrzucę 😉

    • Kochani to znowu ja 😛 Z powodu choroby nie byłam w stanie nic nagrać ostatnimi czasy, a że z urodzin uzbierało mi się troszkę pieniędzy więc chcę od razu zainwestować. Czy ten mikrofon mógłby być w porządku:
      http://allegro.pl/mikrofon-mxl-990-uwaga-z-6-inch-pop-filtrem-i3193462289.html ? Upatrzyłam sobie kilka i nie wiem co wybrać w końcu 🙄

    • Ehh Ola, upatrzyłaś kilka a pytasz o jeden 😀
      Podaj nam konkretnie uaptrzone mikrofony i Ci pomożemy, gdyż nie można wybrać lepszego z niczego 😀
      Według mnie ten majk jest kiepski 😉

    • Kup sobie tani interfejs, majka Sm58 czy cokolwiek i będzie to wystarczająco dobre i pewne rozwiązanie. Grunt to chęci i robienie muzy;).

      A najlepiej poczytaj trochę. Wszystkie podstawowe odpowiedzi i opcje są już w necie i na zakamarkach.

    • Hej chłopcy, to znowu ja 🙂
      Poszperałam na zakamarkach, tu i tam, znalazłam dobre rozwiązanie.
      Zdecydowałam się na majka Adui-Technica AT2020, myślę, że warto go wypróbować.
      Co do interfejsu(z pomocą paru osób stwierdziłam, że będzie on jednak o niebo lepszym wyjściem niż sam mikrofon pod USB) rozważam swój wybór pomiędzy dwóch Allegrowiczów, którzy sprzedają to samo, mianowicie mikser Behringer Xenyx 302 pod USB.
      Moje pytanie brzmi: Co o tym sądzicie, oraz czy do tego interfejsu da radę podłączyć tego AT2020? Chciałabym kupić to wszystko rozważnie, rozumiecie laika 😉 Tutaj linki:
      http://allegro.pl/audio-technica-at2020-mikrofon-studyjny-fv-gw-i3236186642.html
      http://allegro.pl/mikser-behringer-xenyx-302-usb-z-interfejsem-audio-i3240996164.html
      Pozdrawiam i czekam na odpowiedź z niecierpliwością 🙂

    • Ola, oczywiście, że rozwiązanie mikrofon+interfejs będzie wygodniejsze niż sam mikrofon na USB, ale zgodnie z tym, co piszesz – ogranicza Cię budżet. Najtańszą sensowną opcją jest np. wspomniany przeze mnie AT2020 USB, ale skoro wolisz zestaw z interfejsem i budżet Ci będzie pozwalał, to weź normalną wersję AT2020 (bez USB) i prosty interfejs, jak chociażby M-Audio Fast Track MK2. W zestawie z AT2020 będziesz miała dobry start. Ten mikser omiń z daleka, bo nie warto w ogóle wydawać na to pieniędzy.

  36. Jest też AT2020 w wersji USB ale…bez odpowiedniej adaptacji wnętrza paradoksalnie kupując lepszy (czytaj bardziej czuły )mikrofon pogarszasz jakość nagrania. Moim zdaniem C1 na początek w zupełności wystarczy. Też go używałem jako pierwszy mikrofon i wciąż zdarza mi się go używać.

  37. Mam pytanie, jeśli posiadamy interfejs np. TASCAM FW-1083, 4 wejscia mic reszta line itp. I przykładowo nagrywamy perkusje, no to pojemnosciowki na phantomie wiadomo gdzie, stopa werbel i cztery pierwsze wejscia mic mamy zajęte, i tu moje pytanie, czy błędem będzie podpięcie reszty 4 mikrofonow do wejscia line in kablem XLR-jack?

    • Nie nagrasz nic mikrofonem wpinając go w wejście liniowe. Sygnał mikrofonowy potrzebuje wzmocnienia, a wejście liniowe mu tego nie da.

  38. hmm zapewne bym nagrał ale bardzo słaby sygnał, a kręcąc gałą dodatkowo dorzucał szumów? Zainteresowało mnie to pytanie bo widziałem niektórych co lutowali wejscia XLR do jacka. W takim razie do czego moze na posluzyc taki kabel? (XLR-jack) Skoro na scenie tez nie bardzo nam sie przyda? Czyli ratuje mnie przedwzmacniacz, no to wracamy i czytamy dalej 😎

    • Dla jasności – za słaby sygnał z dobiciem okrutnej ilości szumów to jest nagranie do kosza, dlatego mówię, że “byś nie nagrał” 🙂
      Kabel XLR-jack może posłużyć chociażby do połączenia wyjścia z osobnego przedwzmacniacza do wejścia liniowego.

  39. Cześć, czy tych ścieżek już nie ma, czy u mnie ich z jakiegoś powodu nie ma? Jak nie ma nie z mojego powodu, to mógłbyś je załadować jeszcze raz?

Zostaw komentarz