Demo Pro Tools 10 Już Jest!

Długo oczekiwane demo najnowszej odsłony Pro Tools właśnie pojawiło się na stronie Avid.

Przetestować możemy zarówno wersję natywną, jak i HD.

Jedyny wymóg, jaki musimy spełnić (oprócz posiadania przyzwoitej maszyny, rzecz jasna), to posiadanie klucza iLok i założenie darmowego konta na www.iLok.com.

Aby pobrać program, wystarczy wypełnić formularz NA TEJ STRONIE.

Dobra wiadomość jest taka, że zamiast wcześniej planowanej, czternastodniowej wersji, Avid daje nam możliwość poznawania Pro Toolsa przez 30 dni!!

Do boju!

Zostawić komentarz ?

98 Komentarze.

  1. A co się dokładnie zmieniło?

  2. Czym różni się wersja Hd od natywnej???

  3. Szkoda, że nie da się bez klucza iLok 🙁 Już myślałem, że “pobawię” się w Pro Toolsie… No trudno 😛

    • A dodam jeszcze, że nie chce nawet szukać wersji pirackiej, bo to jest bez sensu… Kiedyś ściągnąłem ową wersję Cubase i co? Sypał się strasznie 😀 Dziękuję za takie zabawy, wole zostać przy moim w pełni legalnym Flu

    • Szkoda trochę, że trzeba mieć iLoka, ale jakoś zabezpieczyć to demo przed cwaniakami musieli. Inna sprawa, że jak już kupisz iLoka i przetestujesz program, to raczej z nim zostaniesz 🙂

    • No jak się trochę dorobie to przechodzę od razu na Pro Toolsa, bo to co mam przestaje mi powoli wystarczać. Nawet głupia randomizacja quantyzacji 😛 (Pięknie to napisałem :P)

  4. Dzieki za link.Ilok to wydatek rzędu ile pln-ów???

  5. A Ty Igorze przechodzisz na nową wersję Pro Toolsa? Masz możliwość rozszerzyć swoją wersję do wersji 10?

  6. To ja jednak zostanę przy AA.

    • Cena Pro Toolsa odstrasza, ale jest to DAW godny polecenia przez wielu producentów – Nawet tych, którzy nigdy na nim nie pracowali.

  7. Mnie wręcz przeraża,1000zł na AA to było dla mnie dużo.

    • Wiesz, to się w kategoriach inwestycji rozpatruje. Jeśli masz klienta, to koszty Ci się zwrócą zanim się obejrzysz.

  8. dawcanerki

    czy przy zakupie tego iloka on będzie mi już służył wiele razy czy tylko jednorazowo? jak to wygląda?

    • Wielorazowo. Na nim będziesz miał licencję na używanie Pro Tools, jak i do autoryzowania blisko 500 wtyczek (mowa o nowym iLoku – stary mógł pomieścić lekko powyżej 100 licencji) – więc raczej Ci na całą karierę starczy.

  9. rufinmusic

    Wszystko czego potrzebuję mam w “darmowym” REAPERze 😆

    • Nikt nikogo do niczego nie przekonuje 🙂

    • rufinmusic

      Chodzi mi o to, że płacić tysiące zł za coś co mogę mieć gratis, jest grubą pomyłką:)

    • Wszystko zalezy od tego, jakie masz potrzeby i plany z tym zwiazane. Na nic Ci bedzie znajomosc Reapera, jesli chcialbys sie w przyszlosci zalapac do pracy w studiu z prawdziwego zdarzenia. Bo do home-recordingu to Ci wystarczy jakiekolwiek DAW. BTW, Reaper nie jest darmowy.

    • rufinmusic

      Owszem, nie jest całkiem darmowy, dlatego napisałem “darmowym”. Tak, czy inaczej cena €605.71 (2737,80 PLN)nijak się ma do 60$(203,40 PLN)- discounted license, lub 225$(762,75 PLN)- full licence, za REAPERA. W każdym z nich są te same funkcje. Ale jak napisałeś:
      “Podsumowując, jeśli dany DAW ma funkcje, których potrzebujesz, to musisz się go tylko dobrze nauczyć i będziesz zawsze twierdził, ze jest najlepsze, bo TOBIE się na nim świetnie pracuje. I dokładnie o to chodzi.”
      I z tym się CAŁKOWICIE zgadzam:)

  10. może odrobinę naiwne pytanie, ale nigdzie nie można znaleźć informacji, a ciekawi mnie – czy iLok jest kluczem uniwersalnym, nie musi być jakoś szczególnie zaprogramowany do programu? mogę np. kupić tu: http://www.audiofactory.pl/sklep/index.php?p625,ilok i używać do Pro Toolsa?

    • Generalnie, jak kupujesz nowego iLoka, to jest pusty. Jak kupisz jakiś program czy wtyczkę, która używa iLoka do autoryzacji, to ściągasz sobie licencję na swojego iLoka i wtedy możesz odpalić dany program, bo ten komunikuje się z wpiętym iLokiem, wynajduje na nim odpowiednią licencję i pozwala Ci uruchomić program. Nie jest wiec jakos specjalnie z gory programowany. Pozwala Ci odpalic to, do czego licencje na niego zaladujesz. Czasem, jak kupujesz jakis pakiet wtyczek (np. Emerald Pack od McDSp), to dostajesz juz te licencje na zielonym iLoku, ale nie oznacza to, ze do niczego innego sie juz nie nada. Mozesz na niego dalej ladowac kolejne licencje az do wyczerpania slotow (lekko ponad 100 w przypadku pierwszej generacji i blisko 500 w drugiej).

  11. dawcanerki

    czy jest jakiś produkt do którego dodają ilock? mówię oczywiście o produkcie który będzie zbliżony do ceny ilock 🙂 rzecz jasna :)?

    • Niedawno Slate Digital mial promocje na wtyczke symulujaca sumowanie analogowe, do ktorej dolaczano nowego iLoka. Calosc w promocji kosztowala $49. RC Tube to sie chyba nazywalo. McDSP bodajze tez daje Ci iLoka przy zakupie ktoregos z ich pakietow. Rowniez kupujac PT w pudelku dostaniesz go gratis.

  12. A ja nie jestem przekonany do Pro Toolsa.
    Mam najnowsze Fl Studio i Reapera i nic mi więcej do szczęścia nie potrzeba. Wspaniała jakość za rozsądną cenę.

    • No i swietnie 🙂 Bo przy wyborze DAW liczy sie przede wszystkim komfort i latwosc pracy.

  13. dawcanerki

    jak Igor wcześniej pisał: kto co lubi, i tyle:)

    • Dokladnie. Tak samo, jak kazdy jezdzi takim autem, jakie mu sie podoba. Wazne, zeby umiec je dobrze prowadzic i dojechac do celu.

  14. Remaztered

    Witam.

    Wg mnie protools jest dobry do wielosladowych nagran i miksow, ale do montazu zupelnie mi nie podchodzi. Cubase jest dla mnie o wiele przjemniejszy jesli chodzi o montaz. W logicu swietnie sie komponuje muzyke korzystajac z jego ogromnej bibloteki brzmien.

    • A widzisz, ja uwielbiam edytowac i montowac w PT 🙂 Znajac kilka kluczowych skrotow i funkcji mozesz to robic bardzo szybko i precyzyjnie. Nagrywanie i miks, to bajka. Ale w 100% zgadzam sie, co do Logica – do komponowania jest swietny. Podsumowujac, jesli dane DAW ma funkcje, ktorych potrzebujesz, to musisz sie go tylko dobrze nauczyc i bedziesz zawsze twierdzil, ze jest najlepsze, bo TOBIE sie na nim swietnie pracuje. I dokladnie o to chodzi.

    • No ja mam podobne wrazenie. Protoolsa tylko ale sporo w filmikach widze i chyba mixer jest fajniej rozwiazany za to cubase wydaje sie byc bardziej przyjemny w obyciu.

      A czy po demie uwazacie, ze wersje 9-10 potrzebne byly czy mogli to lepiej w czasie rozciagnac na 9? Bo tak kurcze szybko. Ja jeszcze mam Cubase 5.5 i czuje sie na topie technologicznym a to przeciez jak PT8?

    • Najlepszą opcją jest posiadanie Cubase i PT. Niestety PT nie jest jeszcze zbyt rozbudowany jezeli chodzi o midi. Wiekszość instrumentów virtualnych nie posiada wersji RTAS. Zresztą PT nie jest tak na prawdę nastawiony na midi. Coś się rusza ale to jeszcze co najmniej dwie lub trzy wersje. Cubase natomiast to virtualny kombajn. Jeżeli chcecie “robić” muzykę bez zespołu to Cubase jest liderem. Do audio – PT – bez konkurencji. Z tego jasny wniosek – trzeba mieć i jedno i drugie. Do tego czapke pluginów (virt. instr również) i można “szaleć”… a ktoś tu mówił że domowe studio jest na przeciętną kieszeń.. 😉 😉 😉 No i to co mówił Igor – każde szanujące się studio ma w zestawie PT.

  15. Rozumiem, że jest to wersja tylko na windows 7 i maca, a na xp 64 bit już nie pójdzie..

    • Pojsc, to moze i by poszla, ale bez oficjalnego supportu. Juz w wersji PT9 zniesiono support dla XP, ale co niektorym, na wlasne ryzyko, udawalo sie go instalowac i odpalac. Gdyby nie to, ze zniesli to wsparcie, to sam bym pewnie jeszcze na XP siedzial, a tak wolalem zrobic update systemu do Win 7 i w ogole tego nie zaluje. Pracuje sie rownie wydajnie.

  16. KrzysztofZ

    Igor, to Ty nie na Macu działasz?

  17. A mnie zastanawia ten pęd po Pro Toolsa. Albo to o czym piszecie wyżej np., Logic jest świetny do komponowania ???? A choćby FL Studio nie , Ableton Live też nie ? Nie rozumiem takich skojarzeń. Chyba, że się mylę … na Logicu nie pracowałem, Pro Tools wielokrotnie oglądałem w studiach i na prawdę nie widzę w nich nic czego nie ma albo nie zrobisz na Sonarze, Cubasie czy choćby Abletonie. Jakość wtyczek w Pro Toolsie – nie słyszę różnicy pomiędzy nimi a jakkolwiek innymi.
    Ucho, ucho, doświadczenie realizatora – zmysł aranżera , to chyba liczy się najbardziej w naszej pracy.
    Reasumując, nie chcę się przekomarzać który program jest lepszy, gorszy ale dla mnie nie ma różnicy czy pracuje na Pro Toolsie, Cubasie, Sonarze czy Abletonie. Jedyna słuszność to taka, że liczy się opanowanie programu i poznanie jego możliwości.

    • Darek, przecież nikt tu się nie przekomarza. Napisałem kilka komentarzy powyżej dokładnie to samo. DAW to tylko narzędzie i nikt nikogo do niczego nie przekonuje, bo takie dyskusje są po prostu bezsensowne.

    • Oczywiście Darek zgadzam się z Twoją wypowiedzią w stu procentach, ale…

      Jak dla mnie Ableton wygląda jak zabawka, jego wygląd mnie po prostu odrzuca, tak samo jak proces miksowania. Od kiedy się w ogóle pojawił na prawdę dużo ludzi na niego się rzuciło jak na świeże bułki. Może i jest prosty w obsłudzie, ale to nie znacza, że ma na pokładzie to czego bym oczekiwał. FL Studio (używane przeze mnie) jak już pisałem na tym blogu – mi przestaje wystarczać (Do nagrywania muszę używać innego oprogramowania bo w samym FL jest to niezbyt wygodne). Sonar wygląda jakby był z gwiezdnych wojen (nie wiedziałem jak to ująć więc użyłem pierwszego skojarzenia, wybacz).
      Cubase jest bardzo miłym i przyjemnym dla oka narzędziem, jednak opinie wielu jego użytkowników są po prostu złe. Może nie tyle złe co czuć w nich niezadowolenie. Często crashuje.
      Jedynie właśnie Pro Tools wydaje się profesjonalną stacją, z narzędziami, które mi odpowiadają do pracy.
      Kiedyś na pewno będą też inne DAW, dużo lepsze od tych dostępnych teraz na rynku, ale zawsze z miłą chęcią będę wspominał JEDYNIE Pro Toolsa i FL Studio.
      Oczywiście mam świadomość tego, że każdy chwali własne DAW. Żadnego z powyższych oczywiście nie testowałem własnymi rękami (i uszami?)(oprócz FL) i w tym tekście postarałem się być bezstronny.

      Celowo nie wspomniałem o Logicu i tym podobnych, bo chciałem napisać tylko o wersjach na Windows.

      Wybór odpowiedniego DAW jest bardzo ważny, ich ceny nie są małe i trzeba się zdecydować w jakim będzie nam się najlepiej i efektywnie pracowało.

      To by było na tyle z mojej strony, zawsze jednak jest wybór – a jest on na prawdę duży. To którą stację wybierzemy zależy tylko i wyłącznie od naszych upodobań i celów.

    • Duzo osob ma pirata Steinberga. Czesto 32 bity do 64 i potem kolejne pirackie pluginy 32 musza byc pod 64. To moga byc te przyczyny crashow.

      Cracki i inne sa robione przez losowych ludzi, te pliki ingeruja w kod kompa, programow powoduja errory i inne wirusy to juz nie wspomne:D. Zachecam do 100% orginalnego softu na kompie to sie nie sypnie po pol roku od kupna:).

    • RO – 100/100. Nie przytrafił mi się crash Cubase. No może raz. Ale dawno, dawno temu (z winy złego formatu video)

  18. KrzysztofZ

    Darek, nic odkrywczego. Przez lata takich postów jak Twój przewinęło się dziesiątki jak nie setki. Nie ma co się dziwić – przez cały swój żywot Pro Tools pierwszy raz staje się dostępny dla każdego, sam jestem ciekaw i spróbuję. Co do jakości wtyczek – jesteś pewien? Robiłeś jakieś porównanie, np. Eq?

    • remaztered

      Ludziska. Widze ze abletonowcy i f-ele bardzo sie obuzaja ze w swietej trojcy nie pojawiaja sie ich ulubione aplikacje. Sprobujcie zagrac job/koncert na protoolsie… hehe. Kazdy daw wg mnie sluzy do czego innego. To tak jakbyscie chcieli zdecydowac czy SUV jest lepszy od sportowego wozu lub skutera od tira. KAZDY SLUZY DO CZEGO INNEGO !!

    • Trafna uwaga 🙂

    • IMHO, nie.
      Wskaż róznice, skoro sądzisz, że każdy DAW jest do czegoś innego.

    • remaztered

      Pojazdy, ktore wymienilem maja koła, silnik, kierownice, ale chyba nie trzeba tłumaczyc jakie sa róznice miedzy nimi. Wyczytalem ze nie pracowane bylo w logicu, a protools widziany tylko zza plecow realizatora, wiec jak dyskutowac. Koniec tematu.

    • remastered: chcesz powiedzieć zatem, że w przykładowym Logicu możemy zrobić WIĘCEJ i LEPIEJ niż np., w Cubasie, Sonarze, Abletonie … ?
      Faktycznie, lepiej zakończyć temat…

    • remaztered

      Patrz: moj pierwszy post.

    • Ależ ja odnoszę się między innymi do Twojego pierwszego postu. Stwierdzenia typu logic jest świetny do komponowania jest ogromnym nadużyciem a przede wszystkim błędnym stwierdzeniem. Biblioteki brzmień są obecnie na wyciągnięcie ręki i to co daje Logic wcale nie oznacza, że kompozycje będą lepsze albo gorsze. Zresztą nie zależy to tylko od tego. Ale to tym wiesz.

  19. Wiem, że nic odkrywczego, czytałem setki postów o DAWach, nie wspominając już tych przepychanek słownych, który z nich jest lepszy albo gorszy. Dla mnie pro tools to przereklamowany towar.

  20. KrzysztofZ

    Posiadam klucz iLok, zakupiony razem CCC East West, darmowe konto też już miałem. Coś jednak robię nie tak, bo PT trial nie odpala. Jak powinien prawidłowo przebiegać proces rejestracji?

    • Po zarejestrowaniu, powinni Ci wysłać licencję na Twoje konto iLok. Logujesz się tam, ściągasz licencję na swój klucz, instalujesz i odpalasz program.

  21. A dla mnie znowu Live ma bardzo przejrzyste gui. Sonar w wersji x1 to faktycznie po troszę masakra i do tego zero stabilności. Cubase…nie wiem jak u innych ale u mnie wersja 5 śmiga bez problemu.
    I to na nim głównie pracuje.Jednym z przkerzystych i miłych “w dotyku” DAWów jest z pewnością Studio One Presonusa. Choć to “dziecko” wśród innych tego typu programów to śmiało może pretendować do najlepszych.
    Co do Pro Toolsa zdania nie zmienię i nie chodzi mi tu Igorze o przekomarzanie się, jedynie wyrażam swój i tylko swój pogląd na ten temat. Drogi program, który w przypadku mających inny DAW w swoim komputerze nie wnosi niczego istotnego. No i kosztuje krocie o czym wspomnieć należy.

  22. dawcanerki

    panowie 🙂 zamiast drążyć ciągle ten temat ( komu na czym się lepiej pracuje), to może ktoś powie jak tu najtaniej stać się posiadaczem PT. Mam na myśli np. Zakup jakiegoś interfejsu gdzie np. dostajesz PT -M-powered i upgrade do wersji 10, czy innego urządzenia itp. Tak jak w Presonus można kupić interface i dostać Studio One Artist do tego upgrade za 700zł i mamy w cenie Studio One dodatkowo interface audio 🙂 jakieś pomysły

    • Zależy, jaki konkretnie interfejs byś chciał. W zestawach interfejs M-Audio + program dostajesz wersję PT SE, która nie jest “upgradeowalna”. Jeśli miałbyś wcześniej wersję PT M-Powered, to upgrade to PT 10 kosztuje $499. Więc całkowity koszt uzależniony jest od tego, jaki byś kupił interfejs. Idąc drogą np. MBox z PT9 i upgrade do PT10, za sam upgrade zapłacisz $299, ale koszt MBoxa z PT 9 jest dość wysoki. Gdybyś kupował tylko PT 10, to płacisz za program $599 i zostaje Ci już tylko koszt interfesju.

  23. dawcanerki

    czyli w sumie chyba nie będę kombinował tylko wezmę go na raty i już, bo tak na prawdę posiadam b.dobry interfejs M-Audio profire2626… więc karta mi nie potrzebna, chyba, że ktoś by chciał odkupić takiego MBoxa:P

  24. Na oficjalnym forum Steinberga/Cubase, byla prowadzona bardzo rozlegla rozmowa na temat roznicy miedzy Cubase a PT. W konsekwencji rozmowcy doszli do wniosku ze gdyby Cubase wprowadzil kilka ulepszen, stalby sie systemem mozna powiedziec bezkonkurencyjnym. Posiadalby w sobie zarowno sekcje kompozytorska na jednym z najlepszych (jezeli nie najlepszym) poziomow i sekcje audio/movie/montazowa, w ktorej to dominuje PT. Nasuwa sie pytanie – po co? Sekcja midi nie bedzie praktycznie wykorzystywana w profesjonalnym studio. A wylacnie sekcja audio/movie w studio domowym jest niewystarczajaca. Mysle ze Cubase jest jak na dzien dzisiejszy liderem w kwestii domowych DAW’s a PT bezkonkurencyjnym i tak pewnie juz zawsze pozostanie, w studiach profesjonalnych, zajmujacych sie NAGRYWANIEM zywych muzków. Takie sa fakty i jak na razie zmienic tego nie sposob… 😎 To tak jakbysmy jezdzili np. fordem fiesta i przekonywali wlasciciela acury mdx ze macie lepszy i latwiejszy w uzyciu samochod… 😆

    • Ford poniekąd jest lepszy, bo tańszy w eksploatacji. Jeśliby to przełożyć w świat audio:
      – Acura MDX będzie system (powiedzmy) najlepszym.
      – Fordem Fiestą jest ten wybrany przez nas (patrząc na cenę i możliwości względem niej).

  25. A tak w ogóle to dyskusji, który DAW jest lepszy było już wystarczająco dużo w internecie. Każdy ma inne zdanie na temat poszczególnych z nich. Tak na prawdę nie ma najlepszego systemu, każdy wnosi zupełnie co innego 🙂

    • Trudno się nie zgodzić, ale niestety zawsze znajdzie się zatwardziały adwokat jednej czy innej stacji. Dyskusja jest tak samo jałowa, jak Mac vs PC czy dwa interfejsy innej marki z tymi samymi parametrami albo jeden tani mikrofon kontra drugi tani mikrofon. Szkoda tracić czas na dywagacje w takich tematach, bo odwodzimy uwagę od naprawdę istotnych rzeczy skupiając się na mniej istotnych detalach. Moim zdaniem powinniście się skupić na szlifowaniu technik, by z każdego sprzętu wycisnąć jak najwięcej, a nie przekomarzać się, co jest lepsze… Skoro ludzie pracujący na przeróżnych konfiguracjach sprzętowych czy software’owych są w stanie osiągać dobre wyniki, to chyba ten fakt o czymś świadczy, prawda?

    • Święta prawda. Dobrze, że wspomniałeś tutaj kwestię sprzętu. Aż się przypomniały czasy kiedy nagrywałem na Shure C606, jakość z niego każdy wie jaka jest, ale dało się sporo wyciągnąć – nawet na zintegrowanej karcie dźwiękowej. Mam go do tej pory (Pierwszy mikrofon, jakoś tak mam do niego sentyment)

    • Tak samo jest oczywiście z oprogramowaniem – żeby nie było, że odbiegłem od tematu.

  26. KrzysztofZ

    Zaczynam się bawić PT – Win7 64bit + RME 9632. Jak na razie ok, ale bez kursu Igora raczej sie nie obejdzie. Póki co,
    1. Czy w PT jest możliwość renderowania śladu VSTi do audio?
    2. Jak to jest z instrumentami progr.? PT widzi tylko niektóre instrumenty, które mam zainstalowane w Reaperze (np. East West), a innych nie.
    3. Czy trzeba podziałać w ustawieniach PT (oprócz standardowych) aby zoptymalizować jego działanie. Na razie Reaper pod względem prędkości działania jest dla mnie nie do pobicia.
    4. Ściągaliście “Bundled plug-ins and sounds” do triala? Warto? Czy w przypadku zakupu PT są one również dołączone te Bundled plug-ins?

    • 1) Jezeli chodzi o opcje freeze (tej nazwy poszukaj) to kiedys nie bylo z tego co bylo pisane:), ale moze juz teraz jest:). Da sie za to po swojemu zrobic;].

    • 1. Możesz po prostu nagrać to na ślad audio. Nic prostszego. Typowego ‘Freeze’ w PT nie ma.
      2. PT nie obsługuje bezpośrednio formatu VST. Jego format wtyk to RTAS. Jeśli chcesz używać wtyczek w formacie VST, musisz je przekonwertować na RTAS. Służy do tego FXpansion VST to RTAS Adapter.
      3. Trzeba. Patrz w Setup -> Playback Engine.
      4. Tak, są dołączone.

  27. KrzysztofZ

    ok, Igor, ale mój PT nie widzi Superiora 2.0 (kurcze, może odznaczyłem RTAS podczas instalacji VSTi?). Jak myślisz, instalować jeszcze raz? Jeżeli tak, to jaki folder wskazuje się dla instrumentów RTAS?

    • Pewnie odznaczyłeś. Instalacja sama rozpoznaje folder do RTAS. Zainstaluj jeszcze raz. Domyślnie jest to Program Files/Common Files/Digidesign/DAE/Plugins

  28. rufinmusic

    Czy może mi ktoś wyjaśnić pojęcie “MIDI learn”. Jak to się je? 🙂

    • mowiac po “chlopsku” midi learn pozwala na uzycie midi kontrolera – np keyboard z pokretlami (knobs) lub suwakami (faders) do zmiany parametrow. Po prostu to co mozna przekrecic, przesunac, wlaczyc, wylaczyc za pomoca myszki, mozna zrobic za pomoca suwaka na kontrolerze midi.
      Powiedzmy uzywasz filtra hipass i chcesz zeby przesuwal sie w zakresie 10 taktow utworu w zakresie czestotliwosci od 20hz do 100hz. Normalnie naciskasz “read/write” startujesz utwor i za pomoca myszki przsuwasz pokretlo filtra w rzadanym zakresie.
      Za pomoca midi learn mozna tego dokonac uzywajac midi kontrolera.
      Na ogol “prawa” myszka klikamy na dany element, ktory chcemy kontrolowac. Pokaze sie haslo “midi learn”. Klikamy na haslo i poruszamy suwakiem lub pokretlem naszego kontrolera. Tym ktory chcemy przypisac do kontroli naszego elementu. od tego momentu kazda zmiana polozenia naszego midi kontrolera powoduje zmiane wartosci w naszym efekcie, ktory kontrolujemy.
      Kazdy z programow ma inne sposoby do “przypisywania” midi kontrolera do efektu. Jednak sa one do siebie zblizone i nie jest to zaden problem.
      Mam nadzieje ze to Ci troche rozjasni.
      Jezeli nie to ten filmik jest dosc przejrzysty:
      http://www.youtube.com/watch?v=JwheYoqe4So
      😎

    • To jest po prostu przypisywanie zdarzenia do odpowiedniego klawisza, knooba itp (klawiatury sterującej, bitmaszyny). Zdarzenia czyli odgrywania dźwięku, suwaka, knooba w programie.

    • rufinmusic

      Nadal nie bardzo rozumiem jak to działa. Można prosić o jakiś konkretny przykład?

    • W instrukcji jest to i wiele wiecej napisane. Jezeli chcesz potrafic obslugiwac warto calosc przestudiowac bo bez tego zajmie Ci to duzo wiecej czasu.

      Co do MIDI Learn. To masz jaki kontorler na usb(np. klawe z suwakami). W programie wybierasz jakis parametr np. Volume, wybierasz MIDI learn (program czeka az wskazesz co chcesz uzyc) i przesuwasz suwakiem na kotrym chcesz by byla glosnosc. Koniec 🙂 Teraz przesuwajac suwakiem z klawy przesuwasz wybrany parametr z DAWU, pluginu itd. Jak jestes elektrykiem to mozna nawet swiatlo gasic z klawy:D.

    • rufinmusic

      Dzięki, teraz już kumam 😉

    • rufinmusic

      Dzięki za wszystkie odpowiedzi 😎
      Teraz już wszystko jasne 😆

  29. ja tam pokochałem PT ale szczerze uważam ze to co jest w 9 i 10 powinno byc jako update’y do 8 (nie mowie ze darmowe) nie mam kasy na nowego PT .. ale z update’ami by sie cos wymyslilo .. sa tansze itp .. na nowego mnie niestety nie stać a sa w nim rzeczy ktore chciałbym miec w mojej 8

  30. Nie chcialbym sie wciskac miedzy wodke, a zakaske Igora ale streamwork rowniez daje znizke na tutorial cubase http://streamworksaudio.com/products/cubase6-complete
    Zarowno Cubase jak i ProTools przed swietami maja specjalna “crossgrade” cene na swoje produkty wiec jezeli ktos ma cos odlozone to moze zlapac dobra cene. Polecam oba 😉

  31. dawcanerki

    Hejka,
    Mam mozliwosc kupic pro tools 9 HD za 1999zl… a myslalem nad zakupem pro tollsa 10 … pro tools 10 kosztuje 2450zl.. warto kupic wersje HD?

    • Do wersji HD potrzebujesz dodatkowo dokupic minimum jedna karte DSP (core). Karty te tanie nie sa, odpusc sobie HD jesli dopiero zaczynasz sie uczyc pracy z dzwiekiem. Wersja natywna bedzie dla Ciebie bardziej niz wystarczajaca.

  32. dawcanerki

    oczywiście dodaje ze dopiero zaczynam zabawę w świecie muzyki.

    • Jak zaczynasz dopiero w tym się poruszać to olej PT (w każdej wersji) i kup Reapera. Zapłacisz 215zł (przelew przez PayPal, plus koszty tego przelewu – sprawdzone organoleptycznie 2 dni temu :D) i będziesz miał świetny program do nagrań i edycji, któremu PT jeszcze do niedawna chyba w ogóle do pięt nie dorastał 😉 (w kwestii funkcjonalności). Do tego kilkaset darmowych wtyczek, do których linki znajdziesz gdzieś tu na blogu, albo na KVR Audio i jesteś załadowany możliwościami kreatywnej pracy z dźwiękiem na LATA!! Trzymam kciuki za Twój rozwój.

      I korzystając z okazji składam wszystkim czytelnikom tego komentarza WESOŁYCH ŚWIĄT!!!! 🙂

  33. dawcanerki

    a i mam pytanie – czy kupujac PT10 wersji edu?student mam wszystkie dostepne opcje co w wersko komercyjnej? czy sa jakies ograniczenia?

  34. dawcanerki

    aha, dzięki Igor, nie wiedziałem ze trzeba mieć kartę dsp,.. Ok skupiam się na PT10 – teraz pytanie wersja normalna czy edukacyjna? różnica w cenie wielka (1300zl edu – 2450 zł full), pytanie czy ta wersja EDU jest jakoś okrojona w stosunku do full?? Bo wyczytałem, ze niczym się nie rożni, jeśli tak to po co przepłacać, studentem moze nie jestem ale znajdzie się ktoś znajomy co studiuje:)

    • Roznicy nie ma, bo to dokladnie ta sama wersja. Chodzi tylko o kwestie licencji – przy wersji EDU nie mozesz czerpac korzysci finansowych z uzywania programu. Z kupowaniem ‘na kogos’ proponuje sie dwa razy zastanowic, bo pozniej musisz sam program i iLoka zarejestrowac i srednio chyba wygodne jest poslugiwanie sie pozniej danymi kolegi do czegokolwiek, prawda?

  35. dawcanerki

    Od wersji 9 Pro Tools w wersji HD działa na każdym sprzęcie. Wtedy, tak jak wcześniej pisałem, działa jak Pro Tools 9 zwykły (natywny) z rozszerzeniem Complete Production Toolkit. To samo dotyczy wersji 10. Powtarzam jeszcze raz: Pro Tools HD 9 oraz Pro Tools HD 10 DZIAŁA na wszystkich interface’ach tak jak Pro Tools natywny, ale z wszystkimi fukcjami Pro Toolsa HD. Informacje jakie to funkcje znajdziesz na podanym wcześniej przeze mnie linku.

    tak mi napisal wlascieciel tego PT9HD

    • Ja nie mowie o interfejsie, bo to, ze od 9-tki dziala z kazdym, to wszyscy wiemy. Istota systemu HD sa karty DSP (starsze Core i Accel, Native lub nowe HDX) ktore montujesz na PCI / PCIe. Interfejs nie ma tu nic do rzeczy. Jesli chcesz miec tylko funkcje programu HD (bez wsparcia kart dla bezlatencyjnego odsluchu, wtyczek TDM i AAX DSP oraz pozostalych udogodnien), to wtedy rzeczywiscie mialoby to moze sens. Skorzystasz na kilku dodatkowych funkcjach, ale to nie bedzie system stricte HD.

  36. dawcanerki

    no właśnie, ale ja nie potrzebuje HD, wiesz przecież ze uczyć się będę, ale ponoć w tej 9 HD masz już te rozszerzenie Complete Production Toolkit no i cena niższa niż za PT10 … sorki, ze tak mecze temat ale jak mam wywalić 2 tysiące chciałbym wybrać najlepsza opcje.

  37. dawcanerki

    a co do kwestii Edu czy Natywna to masz racje – jak bym brał na raty to już lepiej wywalić tego tysiaka więcej i mieć spokój

  38. Zareiestrowałem się na stronce Avid i pobrałem sobie pro tools 8.0 fajna sprawa szczególnie jesli sie miało do tej pory do czynienia z pro tools 5.3, 6.1, 6.4 Cieszy fakt ze jest z nami Igor i omawia poszczególne kwestie realizacji dzwieku Działałem troszkę na logic 7.2 troche na cakewalk i wiem jedno juz chyba tylko bede działał na pro tools ale to kwestaia potrzeb i planów każdego z osobna Pozdro dla wszystkich

  39. Czy na jednym iLok można mieć licencję do kilku Pro Toolsów ? tzn, np. do Pro Tools 8 M-powered, którego mam na jednym komputerze i Pro Tools 10 Trial, którego chcę zainstalować na drugim ?

    • rufinmusic

      Przeczytaj wcześniejsze posty 🙄 Myślę, że tak, ale 100% pewności nie mam – nie używam 😈

    • Licencje na MP i trial PT10 na jednym iLoku nie powinny powodować konfliktów.

Zostaw komentarz