Jaki Kupić Przedwzmacniacz Mikrofonowy? Cz. 1 (Konkurs)

W życiu każdego realizatora (i jego domowego studia) nadchodzi taki moment, kiedy zaczyna on myśleć o rozszerzeniu listy posiadanego sprzętu. Wynikać to może z różnych przyczyn, jednych – rzeczywiście istotnych, innych – może trochę mniej, ale jakie by te powody nie były, warto przed przystąpieniem do tej czynności „zbadać” rynek i dowiedzieć się, co jest dostępne i czy ewentualnie warte zakupu.

Jednym z takich elementów jest niewątpliwie dedykowany przedwzmacniacz (preamp) mikrofonowy. Znajdziemy ich na rynku bardzo dużo i bardzo różnych, dlatego dziś postaram się Wam pokazać, kiedy możemy dla nich znaleźć zastosowanie w zaciszu naszej pracowni, a w następnym wpisie przedstawię krótką listę kandydatów. Oprócz tego, pod koniec tego wpisu ogłoszę też konkurs z małą nagrodą. Czytajcie.

Czym jest i do czego służy preamp mikrofonowy?

Przedwzmacniacz, to nic innego jak urządzenie, które pozwala nam wzmocnić bardzo słaby sygnał z mikrofonu do poziomu liniowego, dzięki czemu sygnał ten będzie użyteczny do dalszej pracy. Nie ma tu mowy o jakiejś fizyce jądrowej – preamp, to przede wszystkim wielkie pokrętło do podnoszenia poziomu, z jakim chcemy zarejestrować sygnał. W zależności od modeli i typów tych urządzeń, znajdziemy zazwyczaj na ich pokładzie trochę więcej niż tylko jedno pokrętło, ale o tym w dalszej części.

Jakie mamy rodzaje preampów?

Ogólnie możemy mówić o kilku rodzajach preampów różniących się pod względem konstrukcji i komponentów użytych w torze wzmocnienia i wyjścia. Ale dla nas, bez zagłębiania się w szczegóły techniczne, najważniejszy będzie podział na dwie grupy (powiedzmy, pod względem estetycznym):

  • Transparentne – nie koloryzujące sygnału. Zaprojektowane po to, aby jak najwierniej zarejestrować przepuszczony przez nie sygnał. Umożliwia to minimalna ilość aktywnych komponentów. Puryści zapewne chcieli by, aby taki preamp składał się tylko z drutu i pokrętła 🙂
  • Koloryzujące sygnał – dodające do sygnału pewien charakter i “brud” – w dobrym słowa znaczeniu. Często mocno akcentują średnicę, “pogrubiają” bas, dodają sporo harmonicznych w górze pasma.

Jak odnaleźć się w gąszczu tylu dostępnych preampów?

Najprościej odpowiedzieć sobie na dwa proste pytania: „Czego oczekuję po preampie?” i  „Jaki mam budżet?”.

Co do naszych oczekiwań, wystarczy spojrzeć na powyższe kategorie preampów i już można znacznie zawęzić pole poszukiwań, bo wiemy, na co liczymy (klarowność i możliwie najwierniejsza reprezentacja sygnału czy sound pełen dodatkowego charakteru).

Kolejna rzecz, to funkcje i możliwości danego urządzenia. Poza pokrętłem do zmiany czułości wzmocnienia (płynnego lub skokowego), zwykle znajdziemy też sporo innych przycisków, lampek i wtyków. Z tych, które mogą się najczęściej pojawić, można wymienić:

  • wejście mikrofonowe (XLR)
  • wejście instrumentalne (DI, hiZ)
  • włącznik zasilania fantomowego (+48v)
  • filtr górnoprzepustowy (HPF)
  • przycisk do odwrócenia biegunowości sygnału
  • tłumik (Pad)
  • przycisk / pokrętło do zmiany impedancji
  • mierniki – diody LED do monitorowania poziomu sygnału i clippingu.
  • wyjście analogowe (XLR, TRS lub TS)
  • wyjścia cyfrowe (SPDiF, AES/EBU, ADAT)

W kwestii finansowej mam następujące zdanie:

Przedział finansowy powinien oscylować wokół 1200-1800zł. Poniżej tej kwoty ciężko będzie znaleźć urządzenie warte zainwestowania naszych ciężko zarobionych pieniędzy. Może inaczej – poprawa jakości nagrywanego sygnału w stosunku do wkładu pieniężnego w tani preamp będzie nie warta zachodu. Jeśli chcemy odczuć wyraźną poprawę, lepiej kupić coś z lekko wyższej półki niż np. budżetowy preamp lampowy typu Presonus Tube Pre, który wniesie niewiele.

Nikt nam nie każe od razu rzucać się na przedwzmacniacze klasy Neve czy API i przez najbliższe miesiące wcinać zupki chińskie robione w Radomiu, ale zakup preampa za 300 zł jest jawnym wywalaniem pieniędzy w błoto. Nie poczujecie różnicy między takim pudełkiem, a seryjnie montowanym preampem w Waszym interfejsie. Może za wyjątkiem naprawdę słabych preampów w najtańszych mikserach Behringer czy Phonic – za ich używanie powinno się regularnie chodzić do spowiedzi… I chyba każdy zewnętrzny ‘pre’ będzie lepszy od nich.

Może rodzić się pytanie „Po co w ogóle kupować dedykowany przedwzmacniacz skoro mamy takowy w interfejsie?”

Zgadzam się, że nie jest to niezbędny ‘upgrade’. A przynajmniej nie taki, który powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności. Zasadniczo powinniśmy zacząć ulepszać nasze studio od najsłabszego ogniwa, czyli tego, które “kuleje”, bo dzięki temu mamy największe szanse na  szybką poprawę jakości naszych nagrań. Kupno kolejnego pakietu wtyczek na niewiele się zda, jeśli nadal nagrywamy wokale korzystając z przedwzmacniaczy w budżetowym mikserze czy nie posiadamy żadnej adaptacji akustycznej. Jeśli jednak czujemy, że preamp może wnieść powiew świeżości i dodać naszym nagraniom czegoś więcej –  dlaczego by się w niego nie zaopatrzyć?

Nie zrozumcie mnie źle. Nie uważam, że nie da się zrealizować przyzwoitych nagrań na seryjnych preampach, trzeba się po prostu sporo natrudzić, żeby wykrzesać z nich coś wartego zachodu. Są niestety sytuacje, kiedy ograniczenia techniczne takiego fabrycznego przedwzmacniacza, na które nie mamy żadnego wpływu, skutecznie uniemożliwią nam prawidłowe zarejestrowanie jakiegoś sygnału.

Weźmy za przykład jakieś bardzo ciche źródło dźwięku – żeby móc je prawidłowo zarejestrować, potrzebne nam będzie spore wzmocnienie. I w takiej właśnie sytuacji słaby preamp polegnie, bo z reguły w okolicach ¾ jego możliwości, znacznie wzrośnie poziom generowanych przez niego szumów. W wyższej klasy przedwzmacniaczu możemy sobie pozwolić na o wiele więcej.

Inny przykład, to rejestracja za pomocą mikrofonów dynamicznych i wstęgowych – te w ogóle potrzebują bardzo dużo wzmocnienia. Raz, że znów wejdziemy na terytorium szumów, a dwa, że taki seryjny preamp zwykle daje nam nie więcej niż 45-60 dB wzmocnienia, co może się czasem okazać za mało. Wyższej klasy przedwzmacniacze potrafią podbić sygnał o 70 czy nawet 80dB i w okolicach 75% tej liczby nadal brzmieć porządnie i z minimalnym poziomem szumu.

Jak dużą poprawę nagrań osiągniemy kupując zewnętrzny preamp? Czy warto inwestować?

Różnice między poszczególnymi urządzeniami z danej grupy są raz mniejsze, raz większe. Porównując dwa preampy z tej samej kategorii, bardzo trudno jest na szybko wychwycić różnice. Co innego, gdy porównujemy dedykowany przedwzmacniacz z tym zamontowanym wewnątrz interfejsu. Brzmienie, poziom szumów, funkcjonalność, dodatkowy charakter lub pełna przejrzystość – na te elementy powinniśmy zwracać szczególną uwagę.

Jeżeli w naszym interfejsie oprócz preampa znajdują się też inne komponenty, jak konwertery, wzmacniacz słuchawkowy, efekty DSP, funkcja direct monitoringu i wiele innych i kosztuje on tyle samo, co jedno-kanałowy preamp, to siłą rzeczy wybór wszystkich tych elementów jest prawdopodobnie podyktowany względami ekonomicznymi. Gdyby każdy składnik interfejsu był najwyższej jakości, mało kogo byłoby na niego stać. Stąd między innymi idea na dokupienie specjalnie przeznaczonego do nagrywania celu urządzenia.

Kto zajmuje się realizacją czy prowadzeniem swojego studia jakiś już czas, wie doskonale o tym, że każdy komponent w studio można ulepszyć i to, co zazwyczaj dostajemy wewnątrz interfejsu jest nie najwyższych lotów. Owszem, da się z tego korzystać bez kompleksów, ale z czasem „przerośniemy” taki sprzęt i będziemy oczekiwać czegoś więcej, np. większych możliwości ‘routingu’ (kierowania) sygnału do i z interfejsu albo jakości konwerterów czy właśnie lepszego preampa.

Klasa preampa widoczna jest zazwyczaj wtedy, jak odsłuchamy nagranych nim kilka lub kilkanaście ścieżek, a nie jedną – dlatego uważam, że porównywanie różnych modeli przedwzmacniaczy odsłuchując jednego śladu, jest trochę na wyrost. Często będzie tak, że różnice będą bardzo subtelne i rzadko kiedy niewytrenowane ucho je wychwyci. Prawdziwą różnicę usłyszycie, jak puścicie kilka lub kilkanaście śladów zarejestrowanych fabrycznie montowanym preampem i zestawicie je ze śladami nagranymi za pomocą porządnego przedwzmacniacza.

Czym się kierować przy wyborze przedwzmacniacza?

Przede wszystkim tym, na jakim brzmieniu nam zależy i funkcjach, których szukamy. Jeśli chcemy czystego i przejrzystego dźwięku, to szukamy preampów z kategorii transparentnych. One się świetnie sprawdzają do nagrywania „ładnych” popowych wokali. Jeżeli zaś szukamy czegoś bardziej „brudnego” i z charakterem, uderzajmy w preampy tranzystorowe (Solid State) lub lampowe (które dodatkowo brzmią trochę tłuściej) – te świetnie się potrafią sprawdzić przy agresywniejszych rockowych czy rapowych wokalach. Nic nie jest tu oczywiście zasadą, bo każdy preamp może znaleźć zastosowanie w odpowiedniej sytuacji.

Jakiś czas temu realizowałem nagranie zespołu Indie-rockowego, gdzie wszystkie ślady oprócz basu wchodziły przez transformatorowe preampy ze stołu prosto do Pro Toolsa, a na wokalu użyłem mega-przejrzystego preampa i mikrofonu dynamicznego. Bas szedł przez preamp lampowy. Tym sposobem zespół brzmiał spójniej, z tłustym basem i wyraźnymi wokalami, mimo gęstego aranżu. Gdybym użył bardziej koloryzującego przedwzmacniacza i mikrofonu, mógłbym mieć trochę problemów z klarownością przekazu wokalisty. A tak, w razie, gdybym w miksie jednak chciał dodać trochę brudu, zawsze mogę później skorzystać z przeznaczonych do tego wtyczek… I ten właśnie argument przekonał mnie do kupna własnego, zewnętrznego przedwzmacniacza pracującego z minimalną ilością aktywnych komponentów. Do dziś cieszę się z tej decyzji. A tak dla kontrastu, ostatnio rozważam jeszcze rozszerzenie palety dźwięków o jakiegoś klona Neve 1073.

Skoro jesteśmy już przy konkretnych markach i modelach, to zgodnie z obietnicą, ogłaszam mały konkurs. W kolejnym wpisie (za kilka dni) przedstawię kilka (dokładnie 6) propozycji zewnętrznych preampów, które warto moim zdaniem rozważyć, a przy tym nie zbankrutować.

Dla tego, kto odgadnie, jakie to preampy mogę mieć na myśli, będzie nagroda, której wartość wynosi 49PLN (choć ktoś sugerował ostatnio znacznie wyższą kwotę…). Wygrywa ten, kto trafi najwięcej, ale minimum 4 z 6. Dla jasności – nie oczekuję, że będziecie czytać w moich myślach, natomiast macie w artykule podany budżet i mówimy o jedno lub ewentualnie dwu-kanałowych przedwzmacniaczach. Swoje propozycje wpisujcie w komentarzach poniżej. Pamiętajcie, że możecie podać tylko jeden zestaw propozycji na osobę.

A jak już ochłoniecie po intensywnych zawodach i przekopywaniu sieci, to powiedzcie mi, czy używacie w ogóle zewnętrznych preampów, czy może polegacie wyłącznie na tych zamontowanych w interfejsach (lub co gorsza, w małych mikserach)? Planujecie upgrade?
Zostawić komentarz ?

138 Komentarze.

  1. 1. ART DPS II
    2. RME Quadmic
    3. ALTO MP8D
    4. KORG TPB-2
    5. PRESONUS DigiMax D8
    6. M-AUDIO DMP 3

    • “nie oczekuję, że będziecie czytać w moich myślach, natomiast macie w artykule podany budżet i mówimy o jedno lub ewentualnie dwu-kanałowych” dobrze sie Lukaszu zastanowiłeś podajać swoje propozycje ? podałeś pare preampów ponizej ceny 1200-1800 jakies wiecej jak 2-kanałowe np. presonusa

    • to tylko zabawa ;)nawet się na tym nie znam więc strzelam ;d

  2. trzymamy się sztywno przedziału cenowego 1200-1800? fajny artykuł ja na stanie mam preampik Art’a tube mp rzadko go używam a jak to robie to gdy mam jakis plan w głowie i nie wiem czy to ten fajny plan czy jakiejs szczypty magii dodaje ten preampik aczkolwiek duzo szumi jak mozno rozkrecam 🙁

    • Przedział jest dość szeroki, ale ciężko mówić o sztywnych granicach – za dużo zmiennych, jak różnice kursów, marże sklepów, etc. Jest to powiedzmy, przedział orientacyjny.

  3. Dzięki Igor za artykuł. Zestawik ode mnie
    1. Joemeek Six Q
    2. TLAUDIO 5050 MKII
    3. Presonus Eureka
    4. Presonus Studio channel
    5. Focusrite ISA ONE
    6. FOCUSRITE TrackMaster Pro

    Planuję zakup interface z ośmioma wejściami mikrofonowymi. Jak narazie w grę wchodzą: m-audio, presonus, forusrite. Po tym artykule domyślam się że preampy m-audio muszą być naprawdę kiepskie skoro to jest takie tanie… a co powiecie o preampach w interfejsach focusrite?
    I jakie firmy/modele są godne zainteresowania wg was(w podobnym przedziale cenowym)?
    Pozdrawiam

    • Ja się na razie wstrzymam ze swoimi sugestiami, a przynajmniej do opublikowania kolejnej części artykułu. Nota bene, nawet coś trafiłeś 🙂

  4. Audient MiCO

    Golden Age Project Pre-73

    Focusrite ISA ONE

    RME Quadmic (4kanałowy – nie znalazlem 2 kanałowego ale miesci sie w przedziale)

    podałem propozycje preampów nad którymi ja bym się zastanawiał oczywiście zastanowil bym sie tez nad jakims 2kanalowym z Universal Audio moze jakis dobrzy preampik firmy Apogee no te które podałem mieszcza sie w przedziale no moze Focusrite kosztuje ciut wiecej bo 1 853,00 PLN ale mysle ze podane przeze mnie propozycje sa przyzwoite bo szczerze ja bym naprawde sie na nie pokusił a majac 4000pln UA napewno 🙂

    • Tak, Adam, Twoje propozycje są bardzo przyzwoite. Z większym budżetem można by oczywiście uderzać w UA, ale tu jest już tak duże pole manewru, że można zwątpić. Ja, gdybym mógł, to celowałbym na pewno w jakieś API, Neve, Great River, Avalon, oj długo mógłbym wymieniać… 🙂

    • jezu nie wiem jak moglem zapomniec o Avalonie :):) mam nadzieje ze kiedys sobie kupie 😀

  5. 1.Golden Age Project PRE-73
    2.PreSonus Studio Channel
    3.ALTO MP2D
    4.ART DPS II
    5.ART PROMPA II
    6.Joemeek Six Q

    Ja mam RODE NT2-A i preamp STUDIO PROJECTS VTB1 . Powiem szczerze, ze lepiej mi sie potem obrabia wokale zgrane na zasilaniu phantom z karty ESI MAYA 44 PCI…stosunek szumu do jakosci jest naprawde duzy . moim zdaniem wydalem 600 zl w bloto, poki co nie stac mnie na preamp kosztujacy ponad 1000 zł wiec nie wiem czy zrobic jakis skromniejszy “upgrade” czy lepiej poczekac i kiedys kupic cos drozszego . Pozdrawiam .

    • Wpadles Tomku w klasyczna pulapke z tym preampem. To jest dokladnie to, o czym pisze powyzej – malo sensu ma kupowanie takiego nie najwyzszych lotow preampa, bo roznica w poprawie (o ile w ogole) jest niewielka. Znacznie lepiej odlozyc troszke wiecej i kupic cos, co rzeczywiscie znaczaco poprawi jakosc nagran.

    • No niestety kupilem preamp za nim pojawil sie w ten wpis ; ) u mnie w miescie ( Olsztyn ) sa dwa biedne sklepy muzyczne, trzeciego nie zalicze do sklepow w ogole… Jesli chodzi o mikrofony, preampy, miksery to srednio potrafia doradzic. Co do gitar, klawiszy itp to nie wiem bo nie interesowalem sie tym nigdy . Ja niestety musze sie zdac na siebie i opinie z internetu, kupujac odsluchy tez musialem brac w ciemno . Nie wiem nawet czy mozna u nich w sklepie mikrofon przetestowac..ktorych i tak maja z 3-4 modele. Proboje teraz go sprzedac, moze odzyskam chociaz jakies pieniadze .

    • Rozumiem, współczuję i trzymam kciuki. Jakbyś planował jakieś kolejne zakupy, to zapraszam po porady na bloga, może coś się uda doradzić. Pozdrawiam

    • Jasne, dzieki ; ) teraz na pewno walne z pytaniem tutaj . Pozdrawiam

  6. dźwiękowyKoleżka

    Cześć

    GAP PRE-73
    TL AUDIO 5050 IVORY II
    ART PRO MPA II
    SPL GOLDMIKE 9844
    DPA MMA 6000
    TL AUDIO 5060 IVORY 2

    Używam preampów z PROfire 610. Mam kilka sprawdzonych pomysłów tj. kombinacji pluginów na “podrasowanie” brzmienia z nich uzyskanego. Świat byłby zbyt prosty gdyby od razu stać nas było na NEVey 🙂

  7. witajcie, chciałbym zakupić w najbliższym czasie dwukanałowy przedwzmacniacz na s/pdif w zakresie cenowym do 2000-2500, podstawowy interfejs który mam to Focusrite Saffire pro 10 i/o / posiada przedwzmacniacze green , ostatnio nagrywałem na tym bębny i brzmia po prostu wspaniale bez jakiejkolwiek obróbki, chciałbym doczepić do tego na s/pdif jakiś przyzwoity przedwzmacniacz dwukanałowy , co proponujecie ?? Wsze typy sa często jednokanałowe lub więcej jak dwu. Z góry dziękuję za ewentualne sugestie.
    Tom

    • Mozesz sprawdzic:
      – Aphex 207D,
      – JoeMeek Twin Q (troszke drozszy, ale z gadzetami),
      – DBX386,
      – Audient Mico,
      – ART Digital MPA-II (choc ten ma podobno slaby zegar).

  8. bardzo dziekuję Igor za wskazówki, więc udaje się na przegląd netu ))))).Pozdrawiam serdecznie gospodarza Zakamarków Audio , najlepszego zbioru wiadomości dla wszystkich początkujących i nie tylko .
    Tomek

  9. 1. Golden Age Project PRE-73
    2. Focusrite ISA ONE
    3. Joemeek SixQ
    4. TL Audio 5050 MK2
    5. ART Pro Channel
    6. SPL Goldmike 9844

  10. ART PRO MPA II, GAP Pre-73, SPL Goldmike 9844,Joemeek SixQ, Focusrite ISA ONE, FMR Audio RNP 8380

    Skoro to zabawa, to dodam jeszcze pozycję dodatkową:
    Audient Mico

    Myślę, że ISA i FMR są na granicy ceny, ale tak bym typował 🙂
    Pozdrawiam

  11. Nieźle, nieźle… Z tym, że Avalon U5, to nie jest przedwzmacniacz mikrofonowy 🙂 Pozdrawiam

  12. Muszę Wam powiedzieć, że jesteście bardzo blisko ze swoimi typami. Na razie nic więcej nie zdradzę, żeby nie psuć zabawy. Wyniki poznamy we wtorek wieczorem.

  13. brak wejścia mikrofonowego, to powinno już dać do myślenia 😀 No i miało być 6 😀

  14. Albo podać spis ulubionych filmów dla dorosłych 😀 Wtedy byś od razu wygrał 🙂

  15. witam
    1.GAP PRE-75
    2.ART DPS II
    3.RME QUADMIC
    4.SPL GOLDMIKE 9844
    5.TL AUDIO 5050 IVORY II
    6.ART PRO MPA II

  16. to tak też można wygrać ?? 😀 przez spis filmów dla dorosłych ? 😛

  17. Można, można. Tylko wtedy się inny zestaw filmików wygrywa.. 😀

  18. zdradzasz nam nagrode wlasnie :P:P

  19. Nagroda, to nie zadna tajemnica 🙂 Kazdy przeciez ma potrzeby i od czasu do czasu musi sie czegos nowego nauczyc, prawda? 😀

  20. 1.ALTO MP8D
    2.ART PRO MPA II
    3.PRESONUS DigiMax D8
    4.SPL GOLDMIKE 9844
    5.JOEMEEK SIXQ
    6.TL AUDIO 5060 IVORY 2

  21. Na wstępie dzięki wielkie Igor za kolejny temat;) pozdrawiam również rzeszę śledzących jak i również udzielających się.

    1. RME Quadmic
    2. Golden Age Project PRE-73
    3. Focusrite ISA ONE
    4. TL Audio 5050 MK2
    5. ART Pro Channel
    6. SPL Goldmike 9844

    A tak poza konkursem. Poszukuję w miarę rozsądnego sprzętu w sensie preamp 8 kanałów wyjście ADAT do 2500 pelenów włącznie. Jest szansa wyłapania sprzętu w tym przedziale,na który warto rzucić uchem/okiem ? Dokopałem się do Presonus Digimax D8 za śmieszne pieniądze jak na 8 kanałowca poza tym markowego z tego co mi wiadomo (1400zł). Kwestia gdzie jest haczyk większość zbliżonych modeli kosztuje min 1tysiaka więcej, a cena tego sprzętu w większości sklepów w Polsce stoi na pułapie 2,3-2,4k. Czy jest możliwość że kupię fake’a albo coś w ten deseń ? Do końca tygodnia mam zamiar nabyć preampa. Mam również 2 inne modele na oku mianowicie Focusrite Octopre MK2 oraz Focusrite OCTOPRE LE. Może jakieś sugestie ? Ew. propozycje co do innych modeli.

    Adres strony z Presonus’em za `1400 nie robię reklamy chcę jedynie upewnić się co mam zamiar kupić we Wrocławiu miałem okazję pobawić się tym sprzętem i w 99% odpowiada moim potrzebom.

    http://muzyczny.pl/127096_Presonus-Digimax-D8-przedwzmacniacz-mikrofonowy.html?utm_source=radar.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2011-04&utm_content=52317326

    • onyx firebird

    • Kollins, co to jest onyx firebird?

    • Grzegorz, Presonus Digimax D8, to nie ściema. On tyle kosztuje (nówka chodzi po $400). Octopre LE sobie odpuść, bo MK2 go teoretycznie zastępuje i chyba nie ma sensu pchać się w kupno starocia. Ja bym Ci jeszcze polecił zapoznanie się z M-Audio Octane.

    • Już lepiej 🙂 Nie wiem tylko, czy on może działać, jako standalone (samodzielna jednostka), czy musi być podłączony do komputera, bo to jednak jest interface, a nie tylko przedwzmacniacz.

  22. może działać,jako standalone

  23. Dodzwoniłem się do znajomego ze sklepu udostępni mi w piątek przed kupnem M-Audio Octane do obadania. Cena ok 2,5-2,6. Tak czy owak rzucę okiem i uchem z danych technicznych niewiele można wywnioskować, a i wolałbym nie sugerować się zaleceniom sprzedawcy, a jedynie swoim relatywnym odczuciem 🙂 Igor skoro powiadasz, że z tym Presonus’em to nie ściema to na 99% właśnie to będzie moim zakupem, a reszta pieniędzy poleci w jakiś bardziej sensowny mikrofon. W innym wypadku kupi się nieco inny sprzęcik, a na mikrofon znowu będzie ściepa “z kieszeni mojej i z mojej”.

    Onyx Blackbird nie posiada zasilania Phantom, niezależnie obsługującego każde wejście. Chyba jedyna ujma jaką znalazłem do tej pory. Tak czy owak jeśli będę miał możliwość przyjrzę się i “czarnemu ptaszkowi”.

    • Rzeczywiście Onyx ma phantoma włączanego dla 1-2 i 3-8, co może być niewygodne. Bardzo mądrze podchodzisz do sprawy chcąc przed zakupem zrobić test i dać własnym uszom ocenić – tak powinno się robić. Owocnych badań i udanych zakupów.

  24. jaki jest problem z globalnym phantomem

  25. kollins

    Dajmy sytuację dosyć częstą u mnie tj. sekwencja bas / gitara i wokal lecą na “secie”, perka wcześniej zazwyczaj zgrana ew. chłopaki lecą pod pilota, a perkę się dogrywa później. Gitarkę ssasz z pieca na dynamik + pojemność (ew 2x pojemność zależnie od tego co chcę usłyszeć na końcu kabelka), basik wielokrotnie zgrywałem liniowo (z odsłuchem dla reszty i basisty) chociaż coraz częściej zdarza się i z pieca [wszystko wina Igora za co wielkie thx]. Gitarka prowadząca i solo (często zgrywam osobno bo można nieco pokombinować z charakterem utworu) przy założeniu że osobno dochodzą kolejne 1-2 majki. Częsta kombinacja dynamik+pojemność i ew. kolejna pojemność nieco oddalona od pieca. (zawsze większe pole manewru przy obróbce, poza tym dokładniej słychać niedociągnięcia i zgrzyty , które można eliminować na miliony sposobów) i dochodzi wokal. Co prawda nie mam wstęgowego majka ale przypuszczalnie w tym roku może się takowego dorobię. Co wtedy ? Dogrywanie wokalu na sam koniec odpada po to kompletuje sprzęt, żeby można było “setę” cisnąć przynajmniej sekcję wokal bas gitara i osobno niestety na razie perka. Jak wiesz mikrofon wstęgowy + 48v z phantoma = strzał w stopę ;p w tym Presonusie co go wydłubałem nie ma takowego problemu jednak czuć niewielką różnicę między jednym i drugim sprzętem niemniej jednak różnica jest znośna (czyt. efekt końcowy mnie zadowala). Nie twierdzę, że jest to przeszkoda nie do powalenia, gdyż zawsze mogę dokupić kolejny preamp `1-2 kanałowy z interfejsem usb lub innym i używać go typowo pod wokal. Sęk, że finanse nie rozpieszczają, a to będzie zakup na nieco dłuższą metę jak wspomniałem kolejny krok porządny mikrofonik może nie wstęga ale kto wie w totka grywam czasami 🙂

    Onyx nie powiem sprzęt 1 klasa pięknie wygląda jeszcze piękniej się sprawuje. Nie ma większych trudności przy podłączeniu , konfiguracji, instalacji oraz użytkowaniu. Niemniej jednak cena nieco za wysoka dla mojego budżetu no i nadal pozostaje problem phantoma. Mimo to serdecznie dziękuję za sugestię. Co 2 głowy to nie jedna 🙂

    Jutro jeszcze 2 sprzęta obejrzę/pomacam/podłubię. Kumpla ze sklepu wywalą jak tak dalej pójdzie 😀
    W piątek ostateczna decyzja :):) i studiowanie instr. obsługi i nauka nowego nabytku niemal na pamięć, stare nawyki trzeba będzie wywalić na bruk;p

  26. Z rozmachu zapomniałem podsumować 😀

    1) gitara 1-3 mikrofony (dynamik+pojemność+ew.pojemność)
    2) bass (2x pojemność ew. liniowo)
    3) wokal (pojemność)
    4) 2gi wokal (pojemność ew dynamik zależnie co chcę uzyskać)
    5) ogół (pojemność x2 1 do zgrania basu druga do gitary i wokalu gdzieś w oddali ^^)

    Co daje 6-8 kanałów zajętych w różnej kombinacji tj. mikrofony dynamiczne i pojemnościowe. Przy dostępie do wstęgowego majka nie zrezygnuję z pojemnościowych na instrumentach, dynamiki akuratnio niewiele robią sobie przy fantomowym zasilaniu więc bezproblemowo. Zamiar pewnie będzie taki, że po skompletowaniu preampa i mikrofonu do wokalu, będzie drugi preamp na oku co 16 kanałów to nie 8 i będzie możliwość klepania 100% setki perka na 6-8 kanałach reszta bez zmian.

  27. Igor kolega ze sklepu to mój dawny perkusista. Wiele beczek się przewinęło przez nasze ręce/przełyki mimo to na bank jakiegoś Jima przytuli ew. Jacka 🙂 Specjalnie dla mnie dzisiaj digimaxa wygrzebał dla mnie z jakiegoś leżaka magazynowego dla porównania. Zacny chłop nie ma co…

  28. Uwierz chciał byś zobaczyć moją minę jak drugi kumpel (gitarzysta z dawnych lat mój i właśnie Kaytka) mi strzelił: te przecież Kaytek w muzycznym robi nie łaska się do niego odezwać na bank ci pomoże? 🙂 kopara mi zjechała do ziemi. Jimem go w sobotę pogłaskam oblejemy sprzęt i może się coś przy okazji nagra ^^ brakuje mi tylko drugiej gitarki (ten zaś w Poznaniu koczuje) ale zawsze można zaaranżować jakiś wypad po Chucka do Poznania 🙂 tymczasem idę odespać bo coś mi dzisiaj nie idzie za dobrze z czyszczeniem wokalu. Jutro doskoczymy może będzie lepiej.
    Pozdrawiam

  29. Witam serdecznie,

    poszukuje przedwzmacniacz mikrofonowy do nagrywania tylko męskiego wokalu do muzyki, pop, rap, rnb.

    Do wydania mam do 1000 max 1200 zł

    CO byście polecili sprawdzonego??

    Z góry dzięki

    • Ciezko znalezc cos sensownego w takim przedziale. Moze ewentualnie ART Pro MPA II? Nie wiem, jak to brzmi, ale w porownaniu do kilku podobnie cenowo – wypadl najlepiej w jednej z ankiet internetowych. Ciezko tylko stwierdzic, na ile jest to miarodajne… Jest jeszcze takie cos, jak PreSonus Studio Channel, ale o nim wiem tyle, co o technologii hologramowej 🙂

  30. Sprzęcik w domciu 🙂 jakość na kolana nie kładzie mimo to nie powinienem narzekać jak ogarnę już jego możliwości. Wybór podyktowały finanse oraz poniekąd możliwości przy 1 szt jak i przy rozbudowie ewentualnej padło oczywiście na Presonus Digimax D8 czyli 1wszy pomysł być może okazał się najlepszy. Póki co testowo ponagrywałem perkę i gitarki nie jest źle, a na pewno jest lepiej niż było i o wiele wygodniej. Podłączenie/konfiguracja i współpraca z moim DAW jak na razie bezproblemowe:) Kolejne słabe ogniwo wykopane na jakiś czas. Jak już się “naumiem” co trzeba to wyślę próbki może komuś się przyda do porównania.

    • Dzieki wielkie za update. Probki na pewno bylyby mile widziane. Oby sie tylko na obietnicach nie skonczylo…:) Pozdrawiam

  31. Witam mam zamiar kupić zewnętrzny preamp. Zależy mi żeby wokal był pełny jak to nazwałeś “tłusty”. Chodzi o Rap. Przeglądałem wyposażenie kilku profesjonalnych studii muzycznych które zajmują się głównie tą muzyką i na ich wyposażeniu znalazłem właśnie preampy lampowe. Chciałbym kupić coś takiego:
    ART PRO MPA II
    ART MPA GOLD
    są to podobne modele no ale chciałbym wiedzieć który z nich jest “lepszy” i dlaczego?

    • To sa bardzo podobne modele i podejrzewam, ze roznica w ich brzmieniu jest bardzo subtelna. Z szybkich ogledzin specyfikacji wynika, ze w obu tych jednostkach znajduja sie podobne komponenty, wiec ktorego z nich bys nie wybral – rezultat nagran bedzie bardzo zblizony. Mysle, ze nie da sie stwierdzic, ktory z nich jest ‘lepszy’, bo raz, ze to pojecie wzgledne i dla kazdego subiektywne, a dwa, ze te preampy sa prawie identyczne. Sam dla siebie moglbys to stwierdzic testujac jeden z drugim, ale wydaje mi sie, ze nawet wtedy mialbys problem z wychwyceniem roznic. Jedno, co rzuca sie w oczy, to fakt, ze MPA Gold zostal wycofany z produkcji.

  32. Więc chyba kupie ART MPA GOLD. Myślisz że to dobry zakup?

    • Mysle, ze kazdy z nich da Ci calkiem przyzwoite brzmienie. Cudow sie nie spodziewaj, bo to jest jednak relatywnie tani preamp lampowy, ale na start powinien Ci spokojnie starczyc.

  33. Witam!

    Posiadam majka Audio Technica AT-4060 oraz kartę dźwiękową creative sb-x-fi. Nagrywałem przez długi czas przez mikser ale jakość brzmienia mi nie wystarcza. Jak można to poproszę o doradzenie mnie co muszę jeszcze kupić żebym posiadał idealny sprzęt do nagrywania wokalu rapowego

    • To jeszcze zależy, jaki masz budżet. W wersji idealnej, przydałby Ci się dobrej klasy preamp, którego wyjście wpiąłbyś w wejście dobrego interfejsu. Druga opcja, to kupić porządny interfejs z wbudowanym przyzwoitym preampem. W obu przypadkach nie ma miejsca na mikser, no chyba, że masz w domu Neve VR Legend 😉

  34. Jeśli chodzi o budżet to myślę nad kredytem, którego mam w planach przez wakacje spłacić. Wchodziłoby ok 2,5-4 tyś w grę na preamp i interfejs. Chciałbym po prostu osiągnąć taką jakość nagrań, żebym nie musiał kminić nad zmianą sprzętu. Jak można to proszę o doradzenie mnie w tej sprawie, uwzględniając to, że chce to zrobić na prawdę dobrze a w miarę możliwości tanio

    • Chciałbym wiedzieć czy takie coś mi było dla mnie odpowiednie i gdzie się tam podpina majka bo jestem zielony, jeśli chodzi o interface i preamp 🙂

      http://allegro.pl/show_item.php?item=1659300242&msg=Aukcja+zosta%C5%82a+dodana+do+obserwowanych.&msgtoken=6936b94db03532f95e8bcbfabc2b34e51bfb5b27758991e39c7b0f59e43291ca

    • Mikrofon, preamp i interfejs, to tylko kawałek układanki i choćbyś miał te 3 elementy z najwyższej półki, to z niezaadaptowanym odpowiednio pomieszczeniem wiele nie zdziałasz. A to z reguły swoje kosztuje. Nie wiem, jak wygląda ta sytuacja u Ciebie, po prostu zgaduję.
      Nie jest trudno wywalić 4 koła na sprzęt, gorzej, jak się okaże, że nie tędy droga, rozumiesz? A “idealnego” sprzętu nie ma, są tylko różne możliwości. Rzuć okiem na preampy w kolejnym poście, ich ceny kształtują się w okolicach 2 tys, co zostawia Ci drugą połowę na interfejs.

    • Po pierwsze, to co podałeś, to tylko interfejs z wbudowanymi, fabrycznymi preampami, które mogą być użyteczne. Mikrofon się wpina w jedno z 4 wejść mikrofonowych. Nie wiem, po co chciałbyś ich mieć aż 4… Jeśli planujesz tylko nagrywać wokal, to rozglądaj się za interfejsem z 1 lub ewentualnie dwoma wejściami, a do tego dokup osobny, porządny preamp. O tym Ci pisałem powyżej.

  35. A tak generalnie to nie jestem w stanie przez najbliższe 1,5 roku wygłuszyć pokoju więc nagrywam za se reflection wall

    • Porządna jakość nagrań to wypadkowa wszystkich elementów 🙂

  36. I Wielkie dzięki za wszystkie info myślę, że teraz się już łatwiej odnajdę w tym wszystkim
    🙂

  37. Już z góry sorki za to gradobicie pytań ale upatrzyłem sobie taki interfejs http://allegro.pl/digidesign-avid-mbox-interfejs-audio-nowosc-i1653177405.html

    I chciałbym tylko jeszcze wiedzieć czy potrzebny do niego jeszcze preamp 🙂

    • Dodatkowy preamp jest Ci już wtedy niepotrzebny. Czy Ty nigdy nie czytasz opisów?

  38. Czym się różni mbox 2 od mboxa 3 bo mam w planie kupić 2 i nie wiem czy się opłaca bardziej odłożyć hajs i uzbierać na 3

    • MBox 3 ma:
      – czystsze preampy
      – pad -20dB
      – lepsze konwertery
      – 4 wejścia / 4 wyjścia
      – wielką gałkę kontrolującą odsłuch
      – kompatybilność z niemal każdym DAW
      – wbudowany tuner
      – wbudowany soft-clip limiter
      – moduł DSP (pogłosy do odsłuchu)
      – guzik ‘multi’, który możesz przypisać do wybranej funkcji DAW
      – guziki Mono i Dim – do natychmiastowego przyciszenia sygnału i np. odebrania telefonu 🙂

      Ja bym dozbierał na MBoxa 3.

    • a że się pozwolę sobie wtrącić 🙂 czy do m-boxa 3 jest dodany darmowy pt 8 le / 9 ? tak jak przy m-boxie 2?

    • To zależy.
      Jeśli znajdziesz w jakimś sklepie jeszcze zapasy MBoxa z PT LE 8, to dostajesz go z reguły za friko. Teraz jest tak, że możesz kupić taniej samego MBoxa 3, bez softu albo drożej – z Pro Toolsem 9. Upgrade do ‘dziewiątki’ był krokiem milowym, stąd jest płatny.

  39. Witaj. Mam aktualnie kartę PCI maya 44 i chcę do niej dokupić preamp, piszesz ze nie ma co się pakować w jakieś tanie poniżej 1000zl ale w moim przypadku nie ma co liczyc na taka kwote i moge albo nagrwac na phonicu albo zmienic na cos lepszego. I nie wiem czy w takim przypadku oplaca się kupowac M-Audio DMP3 (600zl) czy presonus tubepre(300zl) skoro jakosc jak mowisz bedzie jednakowa? Pozdro

    • TubePre czy VTB1 w ogóle odpuść. Jeśli już bardzo chcesz kupić dodatkowe pudełko, to weź DMP3, który na pewno będzie lepszy niż cokolwiek tam siedzi w Phonicu, ale też nie o wiele. Może postaraj się trochę dozbierać chociażby na ART PRO MPA II. A może w ogóle nie warto inwestować w raczej budżetowy preamp i pomyśleć np. o adaptacji akustycznej. Nawet kilka podstawowych działań znacznie bardziej wpłynie na jakość Twoich nagrań niż 600 czy 900zł zamkniętych w małym blaszaku.

  40. hmm no pewnie tak, z tym, że nie mam narazie zadnego preampu oprocz tego z phonica 🙂 ale rozważe jeszcze opcje sprzedaży karty i mixera i dolozenie do tego paru stów i kupno jakiegos interfejsu usb lub FW za 800-900zl 🙂
    Dzieki za odpowiedz!

  41. Myślisz, że w takim wypadku Focusrite Saffire 14 bedzie dobrym rozwiązaniem? ~ 800zł

  42. A czy miales kiedyś styczność/lub ktoś z obecnych tutaj mial z interfejsem TC Electronic Desktop Konnekt 6 ? Bo ogólnie to wydaje się świetny tylko jest bardzo malo opinii o nim w Internecie, a nie chcę wpakować się w kolejny badziew

    • Na badziew to on mi nie wygląda. Fakt, tylko jedno wejście mikrofonowe, ale jeśli nie potrzebujesz więcej… Jak dla mnie wygląda niczego sobie, a brzmienie preampa jest prawdopodobnie takie samo lub zbliżone do reszty kandydatów w podobnej cenie. Na moje oko wygląda ciekawie.

  43. Ok więc mój wybór padnie chyba na ten właśnie sprzęt. Jest dużo używek na allegro w cenie 500zl więc jeszcze zostanie mi jakieś 400 w kieszeni które na pewno sie przydadzą. Dzięki za pomoc! Pozdrawiam

  44. a ja mam takie pytanko
    aktualnie posiadam zestaw Rode NTK, ART PRO MPA II, RME Fireface 400, Roda ma dość dużą dynamike i czasem z mało doświadczonymi osobami jest problem. Polecałbyć raczej jakiś konkretny preamp z kompresorem czy dokupienie np dbx 166XL??

    • Zwykle jest tak, że jak masz dedykowane urządzenie, to sprawuje się ono trochę lepiej niż jakieś 3 w 1. Całkiem dobrym i w dodatku tanim kompresorem (dwukanałowym) jest FMR RNC. A jeśli cena nie gra roli, to szukaj klonów 1176 albo LA-2A 🙂

  45. rozumiem że chodzi konkretnie o ten model http://www.djshop.pl/i8774,fmr-audio,fmr-audio-rnc1773-really-nice-compressor.html

    i rozumiem że podłączam go po przedwzmaciaczu do lewego kanału tak? pytam bo troche mylące są te jego opisy np stereofoniczny, i poziom pracy 0.775 V , i oczywiście symetrykiem łączony do RME tak??

  46. A jeszcze jedno pytanie RNC czy RNLA miałeś przyjemność słuchania obu??

    • RNLA to bardziej limiter, o ile sie nie myle. Nie slyszalem go w akcji, wiec sie nie wypowiadam. RNC znam i uwazam, ze za tak maly pieniadz, to nawet nie ma sie co zastanawiac..

  47. jeszcze jedno pyt załóżmy że posiadam jeden z wymienionych kompresorów jak moge z jego pomocą uzyskać deeser?? podpinając korektor do gniazda sidechain?? a jak wygląda to ze strony praktycznej z preampa ide na korektor a on na kopresor czy jak?? i czy ma sens taka kombinacja, bo za jednym zamachem chciałbym zapanować nad dynamiką i esami jest to możliwe??

    • Mikrofon wpinasz wtedy w główne wejście kompresora, a EQ wpinasz w side-chain kompresora i na EQ mocno uwypuklasz region sybilantów – wtedy one będą “mówiły” kompresorowi, kiedy ściszać. Ciężko Ci będzie zapanować nad tymi dwiema kwestiami jednocześnie w takiej kombinacji. Poza tym odradzam takiej kombinacji, bo jak przesadzisz, to później już tego nie odkręcisz…

  48. aha i jeszcze jedno pyt w momecie gdyby to miało sens jaki korektor, wyższa, średnia , niska półka może masz coś na oku co by sie sprawdziło w tej konkretnej konfiguracji sprzętowej??

    • Nie ma znaczenia, bo i tak tego korektora nie słyszysz. On tylko decyduje o tym, kiedy ma kompresor zaskoczyć, a na brzmienie bezpośrednio nie ma wpływu – możesz użyć każdego typu i modelu, który pozwoli Ci odpowiednio podbić pasmo, gdzie leżą szeleszczaki 😉

  49. Hej! Szukam jakiesgoś przyzwoitego przedzwmacniacza mikrofonowego w graniacach 2000-3000zł. Moze byc oczywiście tanszy jesli dorówna tym z mojego przedziału cenowego:) Co polecacie? Godny uwagi jest Focusrite Track Master, warto rozważyć tą pozycje? Pozdrawiam

  50. Myślałem o trackmasterze, bo ma wlasnie comressor i EQ. Szukam czegoś uniwerslanego, bo nie chce się ograniczać to jednego stylu muzycznego.

  51. Jeszcze nawinał mi sie dbx 376, warto o tym wynalazku myslec?

  52. Igor dostałem mixer soundtracs solo live 24, ma uszkodzony transformator, chciałbym wykorzystywać przy nagraniach te preampy z mixera ale nie wiem czy jest sens inwestować, jest mało informacji o tym sprzęcie. Co prawda na bazie f-my soundtracs powstała f-ma robiąca obecnie bardzo drogi sprzęt)). Czy słyszałeś coś o tych starych sprzętach sountracs?? Wiem że był bardzo drogi w latach 90 )).

    • Ten sprzęt jest mi tak samo znany, jak technologia wzbogacania uranu 🙂

  53. Warto zainwestować w PRESONUS COMP16?

    • O ile mi wiadomo, to jest kompresor, a nie preamp.

    • okej, ale mimo wszystko da ów sprzęt się nadaje?

    • Mi nie pasuje, bo nie masz możliwości pełnej ingerencji w parametry. Zamiast tego – same presety.

    • można poprosić o jakąś sugestię na co warto rzucić okiem ? cena tak do 700zł

    • W tych okolicach polecałbym FMR Audio RNC 1773.

  54. Mam zamiar kupić interfejs RME UC. Planuję nagrywanie lektora. Interfejs kosztuje 4 tysiące, czy ma na tyle dobre preampy że nie opłaca się kupowanie samodzielnego przedwzmacnaicza ? A jak bym chciał kupić jednak preamp to co mi polecacie by jakość dźwięku była lepsza niż w RME ?

    • Jesli chodzi o preampy montowane seryjnie w interfejsach, to RME akurat ma jedne z najlepszych. Konwertery sa dobrej klasy, sterowniki stabilne, kombinacja wlotow w UC daje Ci nawet wiecej niz bedziesz potrzebowal do nagrania lektora. Moim zdaniem to calkiem zacne pudelko.

  55. Dzięki za odpowiedz. A jakbym chciał już jakiś taki przedwzmacniacz z naprawdę wysokiej półki ? To pewnie Neve lub API ?

    • Tak, coś w tych klimatach. Tylko mało sensu ma kupowanie takiego cacka, jeśli za interfejs będziesz miał coś z nie za wysokiej półki…

  56. Rozumiem, ale jeśli zdecyduję się na tego RME UC to chyba już jest dość wysoka półka, a w przyszłości do takiego interfejsu mógłbym dokupić lepszy przedwzmacniacz.

  57. Witam, mam pytanie. Posiadam kartę dźwiękową Esi Maya 44 USB. Czy jeśli kupię do niej przedwzmacniacz taki, powiedzmy do 300 zł to czy zauważę znaczną różnicę? Czy w ogóle powinienem kupować do niej jakikolwiek przedwzmacniacz? Pozdrawiam 🙂

    • Ta karta nie ma żadnego preampa, więc jeśli chcesz coś nagrywać mikrofonem, to zakup przedwzmacniacza jest jakby konieczny. Problem w tym, że w tej cenie ciężko Ci będzie kupić przyzwoity preamp… Ja bym się zastanowił nad zmianą tej karty na jakś interfejs z wbudowanym przedwzmacniaczem.

  58. Rozumiem 🙂 a mógłbyś polecić jakiś interfejs w granicach 500-600 zł który pozwoliłby na pracę w DAW (niska latencja) i posiadał wbudowany przedwzmacniacz?

    • Np:
      M-Audio Fast Track MKII, Presonus AudioBox USB, M-Audio Fast Track Pro, Focusrite Scarlett 2i2, Lexicon Omega Studio.

  59. Dzięki :)) mam jeszcze ostatnie pytanie, wiesz może czy któryś z tych interfejsów pozwala również na nagrywanie gitary liniowo (line out ze wzmacniacza gitarowego)?

  60. Witam, Mam Rode nt2a Esi maya i Art Tube monitory Behringer B3030a Nagrywam na tym vokale na swój użytek ,ale nie podoba mi się efekt końcowy. Sprzęt ten daje takie zamulone brzmienie. Musi być dobry czysty podkład żeby udało sie vocal ładnie wbić.
    Nie wiem co mam wymienic z tego zestawu, żeby to brzmiało lepiej. Czy może zainwestować w interfejs z preampem? Problem podobny do opisywanego przez kolege wyżej. Co mógłbyś polecić, powiedzmy w budżecie 800-1000? CZy warto stosować zewnetrzny kompresor?

    • remaztered

      Sprzet sam nie gra, postaraj sie jeszcze pokrecic gałami. Wydaje mi sie ze na twoim sprzecie mozna nagrac “poprawny” wokal.

  61. zdaje sobie sprawę, że dużo mi brakuje. kreciłem ostatnio czym sie da:) Będę próbował walczyć, ale może jakies propozycje apropos sprzętu usłyszę:) z góry dziekuje

    • remaztered

      Najlepiej bedzie jak zaopatrzysz sie w Avalona AD2022 i sprawdzisz czy wokal bedzie lepszy.

  62. oj remastered remastered 🙁 . ale i tak dziękuje ci za pomoc.

    • Wina może być zarówno w pomieszczeniu, w Twojej technice i umiejętnościach, jak i w samym sprzęcie. Nikt na sucho nie zgadnie. Jeśli już, to ja bym na pewno kwestionował ten preamp. Interfejsów z lepszymi przedwzmacniaczami za około tysiaka jest kilka. Kompresor nie ma tu nic do rzeczy, jego dołożenie nie zamieni słabego sygnału źródłowego na lepszy. To nie ta bajka 🙂

  63. myślę podobnie. dlatego chciałbym spróbowac urządzenia, które wiadomo, że zabrzmi. wtedy próbowałbym z pomieszczeniami. myslę tez że skoro mam zamiar wymienic preamp to przy okazji i karte. no sam nie wiem. dzieki.

    • Na Twoim miejscu po prostu zainwestowałbym w porządny interfejs z dobrym preampem i zajął się pomieszczeniem.

  64. Igor znasz cos sprawdzonego? Poproszę o nazwę. Coś co wiadomo, że nie zniekształci niczego. O tego zacznę , potem spróbuję dalej usprawniać stanowisko:)

    • Np.:
      Roland UA-55 Quad-Capture
      M-Audio Fast Track C400
      Focusrite Saffire Pro 14
      i cała masa innych 🙂

  65. Igor znajomy mowił mi o karcie konnekt 6, spotkałes się nią w pracy?

    • W rekach jej nie mialem, ale tez wydaje sie nieglupim rozwiazaniem. Jak mowie – opcji jest naprawde sporo.

Zostaw komentarz