Jak Kupować Sprzęt Do Studia?

Pozostańmy jeszcze w temacie sprzętu. Zapewne każdy chcący wyposażyć czy ulepszyć swoje studio staje przed dylematem, co kupić i gdzie najlepiej (najtaniej) to zrobić.

Wbrew pozorom i krążącym mitom – to nie sprzęt jest najważniejszy, choć na pewno podstawowa jego ilość jest niezbędna. Nie chciałbym bowiem sugerować, że na lekko słabszym czy tańszym sprzęcie niemożliwe jest realizowanie nagrań czy miksu, bo to by była brednia.

Sprzęt powinniśmy traktować jako narzędzie do wykonywania pracy, tak jak dla stolarza narzędziem jest młotek czy inne dłuto. Prawdziwą wartością i najistotniejszym elementem całego procesu jesteśmy my i  to, jak umiemy nasze narzędzia wykorzystać.

W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się temu, na co zwracać uwagę przy zakupie szeroko pojętego sprzętu studyjnego i jak unikać obiegowych (i bardzo często błędnych) opinii na temat danych urządzeń.

Rozeznanie

Pierwszym krokiem w podjęciu właściwej decyzji jest oczywiście możliwie najlepsze poznanie interesującego nas sprzętu. Do tego celu wystarczy nam zwykle dostęp do sieci, aczkolwiek opinia kogoś nieźle obeznanego w tej materii jest nie mniej istotna. Niezależnie od tego, czy mówimy o mikrofonie, interfejsie, kablach czy nawet plug-inach – przed dokonaniem jakiegokolwiek zakupu powinniśmy zrobić wywiad zakrojony na szeroką skalę. Taka czynność znacznie ułatwi nam podjęcie decyzji. Najrzetelniejsze informacje o danym urządzeniu (choć suche i wyłącznie teoretyczne) z reguły uzyskamy wertując instrukcję obsługi danego produktu, którą można zwykle pobrać ze strony producenta. I choć nie znajdziemy tam informacji o tym, jak np. brzmi jakiś sprzęt, to uzyskamy mnóstwo przydatnych informacji, których na pewno nie znajdziemy na stronie promującej produkt, bo takie zazwyczaj wypunktowują tylko najsilniejsze strony nie wspominając o mogących czyhać na nieświadomych kupców zagrożeniach. Poza tym, robiąc taki ‘research’ dowiemy się też zapewne więcej niż byśmy się spodziewali. To kolejny plus…

Jeśli kiedykolwiek szukaliście informacji o interfejsach audio, to z pewnością natknęliście się na typową sztuczkę stosowaną przez producentów tych urządzeń dotyczącą ilości wejść. Weźmy za przykład M-Audio ProFire 2626 czy Alesis IO26. Oba te interfejsy pozwalają nam na 26 jednoczesnych wlotów, co dla kogoś niezorientowanego może oznaczać automatyczny koniec poszukiwań. On potrzebuje tylko 10 czy 12 wejść analogowych, bo na tyle śladów planuje nagrać perkusję. Kupuje taki interfejs i nagle zdziwieniu jego nie ma końca. Okazuje się, że będzie mógł skorzystać  tylko z 8 wejść, bo tyle preampów zainstalowano w tym urządzeniu. Jeśli będzie potrzebował nagrać więcej niż 8 śladów, nasz biedny klient będzie musiał dokupić dodatkowe preampy i to jeszcze z wyjściami cyfrowymi, a portfel i tak już woła o litość… Sytuacji można by uniknąć, gdyby nasz delikwent przewertował instrukcję, w której wszystko o wejściach jest jasno i wyraźnie rozpisane.

Spójrzmy więc na to, skąd można jeszcze czerpać informacje o produktach i… jak je filtrować:

Fora Internetowe

Chciałbym zwrócić Waszą uwagę na pierwszy i bardzo popularny błąd popełniany podczas poszukiwania sprzętu – zadawanie pytań na różnego rodzaju forach. Dla jasności, nie mam nic przeciwko takim stronom, sam się na nich udzielam, pytam i udzielam opinii, ale nigdy nie traktuję ich jako czynnika decydującego o moich zakupach i radzę każdemu zrobienie własnego poszukiwania, dalszego czytania i najlepiej testów. Niestety,  jest ogromna, przeogromna grupa ludzi, którzy uważają fora za jedyne źródło informacji i jest to trochę smutne.

Pominę już fakt, że niektórzy z potencjalnych kupców nawet nie wiedzą o tym, że każdy szanujący się producent sprzętu (czy nawet sklep internetowy) posiada na swoich stronach mnóstwo łatwo dostępnych informacji, które z łatwością rozwieją większość wątpliwości, a kupcowi i stałemu bywalcowi forum odpowiadającemu po raz setny na te same, banalne pytania – oszczędzą sporo czasu. Nie chciałbym tu wysnuwać pochopnych wniosków, ale śmiem stwierdzić, że lenistwo i wygoda jest tu decydującym czynnikiem. O wiele łatwiej zarzucić anonimowe osoby podstawowymi pytaniami, niż przysiąść pół godziny i poczytać rzetelne informacje samemu, prawda?

    • Pierwszy problem z forami internetowymi polega na tym, że większość z potencjalnych kupców nie potrafi prawidłowo zadać pytania, przez co naraża się na mało precyzyjne odpowiedzi (w najlepszym przypadku), a czasem na ironiczne bądź agresywne odzywki respondentów. Właściwie cała paleta możliwości się tu otwiera przed odpowiadającym… Wszystko dlatego, że jakiś ‘newbie’ zapytał, który mikrofon jest najlepszy do wokalu. (Ja w tym wpisie nie zdradzę, który jest najlepszy, bo jest to najściślej chroniony sekret w całej inżynierii dźwięku…) A skąd niby użytkownik forum ma wiedzieć, jakim głosem dysponuje pytający, jakie ma pomieszczenie, budżet, założone cele, preamp, jaka stylistyka, itd., itd. Skąd może taki człowiek wiedzieć, co będzie NAM odpowiadało? NIE MOŻE!!! Zapytajmy na forum, jaki kolor jest najlepszy – to mniej więcej takich samych lotów pytanie…

     

    • Drugi problem tkwi w tym, że nie wiemy tak naprawdę, kto nam odpowiada i na ile opinii takiej anonimowej osoby możemy ufać. Tym samym podejmujemy o wiele większe ryzyko niż gdybyśmy sami lub z osobą zaufaną (rozeznaną w temacie) dokonali wstępnych badań. Cóż, nawyki ciężko zmienić, chcę Was tylko uczulić na to, abyście brali porady „niewiadomo kogo z forum” ze sporą dawką dystansu.

     

    • Trzeci problem z forami (a właściwie ich użytkownikami) polega na tym, że raczej nie przesiadują tam osoby, które miały okazję przetestować każdy interfejs czy mikrofon na rynku, więc ich wiarygodność staje się jeszcze bardziej wątpliwa. Kto wie, na kogo trafimy. Może to być jakiś frustrat, który nie potrafił znaleźć guzika z napisem „power” i dowiemy się od niego tylko tyle, że to urządzenie nie działa i jest ogólnie słabiutkie albo trafimy na kogoś, kto używa mikrofonów firmy XYZ, nie użył nigdy innych i XYZ są dla niego jedyne i najlepsze… Jest oczywiście szansa, że trafimy na kogoś, kto w miarę rzetelnie się wypowie, ale ta szansa jest tak wielka, jak włos w nosie komara… A może natkniemy się na jeszcze inną kategorię ludzi, którzy będą nam próbowali wmówić, że nie osiągniemy nigdy dobrze brzmiących nagrań, jeśli nie sprzedamy domu i nie zainwestujemy w najdroższe konwertery i statyw mikrofonowy, który dodaje analogowego „ciepła”…

Bardzo przydatne byłyby takie rady, prawda?

I mój faworyt – „Które DAW brzmi najlepiej?” Jak zobaczycie takie pytanie, to odejdźcie w chwale od czytania takiego wątku albo ewentualnie zasugerujcie biorącym udział w tej dyskusji jakąś terapię lub lekarstwa. Z drugiej jednak strony, fora mogą nam posłużyć za cenne źródło próbek i testów porównawczych, które, jeśli uda nam się odnaleźć – powiedzą nam więcej niż czyjeś słowa. Z tego, między innymi powodu nie skreślam takich stron, ale proponuję rozsądniejsze z nich korzystanie.

Sprzedawca w sklepie

Warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę o danym produkcie, bo taki „pan sprzedawca z muzycznego” będzie prawdopodobnie próbował przekonać nas do modelu, który się albo słabo sprzedaje, albo daje naszemu sprzedawcy największą prowizję. Bądźcie czujni i przygotowani.

Targi, Pokazy, Prezentacje

Takie demonstracje są oczywiście potrzebne i bez nich świat byłby nudny, ale miejcie na względzie, że ich głównym celem jest ukazanie tylko mocnych cech produktu w kolorowej oprawie i oszukanie naszych zdolności racjonalnego poznawania. Nie dowiemy się tu o ograniczeniach czy potencjalnych problemach w użytkowaniu.

Ogłoszenia, Artykuły, Reklamy w magazynach branżowych

Poleganie na informacjach z wykupionych w magazynie bloków reklamowych czy sponsorowanych tekstów jest czystym szaleństwem. Takie artykuły niemal nigdy nie wskażą większych wad produktu, a zatrudniani spece od reklam i sztuczek we wmówieniu nam, że tego właśnie nam potrzeba – tylko zacierają rączki…

Podpatrzone u profesjonalistów

Niby w miarę przekonywujący argument, ale… Nie każdy zawodowiec używa tego samego – jedni wolą brzmienia brytyjskie, inni amerykańskie. Niektórzy nie cierpią cyfry i gdyby mogli, korzystaliby tylko z taśmy, a inni za nic w świecie by nie chcieli wracać do tamtych chwil. Inna sprawa, że jeśli  powiedzmy w przypadku szukania instrumentu, natrafimy na informację, że nasz ulubiony gitarzysta Yan Fiku-Miku gra tylko na gitarach firmy Tam-Da-Ram-Pam, to może się okazać, że informacja taka wypłynęła, ponieważ Yanowi zapłacili za sesję fotograficzną, na której trzymał on w rękach ten wyśmienity instrument, a w rzeczywistości nigdy na nim nie grał, etc.

Podpatrzone u kolegi

Nie ma lepszego sposobu na wyrobienie sobie opinii niż sprawdzenie sprzętu samemu. Pójdź do kolegi, popracuj na jego mikrofonie albo jeszcze lepiej – pożycz na cały dzień i nagraj wszystko, co wydaje dźwięki. Popróbuj korzystać z jego DAW, zobacz, czy takie Ci odpowiada – takie doświadczenie jest bezcenne, wyrobisz sobie własną opinię i będziesz w końcu miał rzetelną (i empiryczną) wiedzę o  danym produkcie.

Jeśli nie masz kolegów (tak jak większość realizatorów dźwięku :)) – zawsze możesz wynająć na  1 dzień sprzęt ze studia lub innego miejsca, które może świadczyć takie usługi i zrobić własne testy. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu, a i wiesz, że późniejszy zakup będzie trafiony.

Rotacja sprzętu

Jeśli ktoś z nas ma smykałkę i chęć wynajdywania ofert na stronach typu E-bay czy Allegro, to zawsze może spróbować jeszcze innego sposobu. Dokonać zakupu używanego sprzętu, przetestować go i sprzedać, jeśli nam nie odpowiada, po czym kupić coś innego. I tak w kółko, zostawiając oczywiście sprzęt, który się sprawdził. Taka rotacja pozwala na wprowadzenie pewnej świeżości do naszych brzmień, ale wiąże się też z jakimś ryzykiem zawierania takich transakcji.

Gdzie kupować sprzęt?

Jak dla mnie – sprawa drugorzędna, bo liczy się przede wszystkim to, żebyśmy wiedzieli CO chcemy konkretnie kupić. Jest mnóstwo sklepów internetowych, które często mają bardziej atrakcyjne oferty niż fizyczne sklepy – nawet, jeśli doliczymy koszty transportu. Osobiście, od dawna już dokonuję zakupów w sieci, bo raz, że jest to bardzo wygodne, dwa – oszczędzam przy tym trochę gotówki, a trzy – polityka ewentualnych zwrotów i podejście do klienta są u renomowanych dystrybutorów na najwyższym poziomie. Nie będę wymieniał tu konkretnych sklepów, bo nie jest to odpowiednie miejsce, chcę tylko zaznaczyć, że warto zaopatrzyć się w kartę kredytową lub powiązać sobie konto bankowe z PayPalem i cieszyć się dokonywaniem banalnie łatwych i wbrew pozorom – bezpiecznych transakcji.

Podsumowanie

Tak, jak pisałem we wstępie – nie dajmy się ponieść wrażeniu, że to sprzęt jest najważniejszy. Wielu z Was pisząc do mnie maile z pytaniami o sprzęt podkreśla, że liczy się dla nich przede wszystkim jakość. I choć z laickiego punktu widzenia jak najbardziej to rozumiem, bo przecież nikt nie chce robić słabo brzmiących nagrań – to zapamiętajcie, że znacznie ważniejsze jest to, jak funkcjonalny będzie dla Was dany sprzęt, jak z niego skorzystacie  i czy pozwoli on Wam na realizowanie założonych celów w prosty sposób, bo to jest najważniejszy rzecz w produkowaniu dobrze brzmiących nagrań. Skupiajmy się przede wszystkim na muzyce!

A teraz pochwalcie się, jak zwykle podchodzicie do robienia zakupów i gdzie ich dokonujecie? Ja przyznaję się, że kiedyś zdarzało mi się pytać nieznajomych na forach i na tej podstawie formować własną opinię, ale na szczęście szybko się opamiętałem… A Wy?
Zostawić komentarz ?

54 Komentarze.

  1. dość szybko można sie przekonać jak nieprofesjonalni i niekompetentni są użytkownicy niektórych for internetowych. Często jest to bajkopisarstwo.

    Ja w dużej mierze czytam artykuły napisane przez kompetentne osoby na dobrych stronach internetowych lub branżowych czasopismach (dotyczące interesującego mnie sprzętu. Jednak taki źródeł wiedzy jest dość mało.

    Kiedyś bez wahania posłuchałbym sprzedawcy sklepowego ale po tym jak polecono mi sprzęt zupełnie niekompatybilny z tym co wcześniej posiadałem w studio zrezygnowałem z tego źródła informacji. Warto wspomnieć że w rozmowie nadmieniłem jaki sprzęt, na tamten czas, posiadałem w studio

    • Poziom niekompetencji sprzedawców sklepowych bywa zatrważający. Jak widać, nie potrafią też słuchać, co się do nich mówi…

  2. ja nim cos kupie pytam znajomego (takiego mojego GURU hehe) co mysli co by polecil czego szukac w jakich kategoriach podpowiada mi kategorie a ja w domu wertuje czytam na forach nigdy nikt mi nic dobrego nie polecil a raczej nie chcialo im sie nawet gadac 😛 jak mialem juz jakies typy ktore chcialem kupic zacząłem szukać gdzie kupić sprawdzałem strony www kontaktowałem sie ze sprzedawcami np: kupilem pt mp8 za 1100pln jakoś a facet w “fizycznym” sklepie chcial mi go sprzedac za ponad 1600 a ja zaraz zaraz dlaczego tu tyle a ja widzialem gdzie indziej za tyle ?? nnie potrafil mi odpowiedziec i zaczal gadac glupoty wiec zrezygnowałem z jego sklepu … kolega mi podpowiedzial strone niemiecka dla zainteresowanych thomann.de wiec wszedlem poszperalem PHI zanazlem zestaw ktory mnie interesowal zaoszczedzilem z 200pln przesyłka darmowa przesylka z niemiec przyszla po niecałych 2tygodniach TAaa DAaaM !! JEST !! zadowolony Adam 🙂

    • Zazdroszczę Ci takiego znajomego. Ale też bezgranicznie bym mu nie ufał. Ja lubię na własnej skórze sprawdzić, jak coś działa, brzmi i się zachowuje w pracy. Co do Thomanna.de, to jest to bez wątpienia mój ulubiony sklep.

    • To ten moj “GURU” mnie przekonał do PT 🙂 fakt jest taki ze on mnie kierunkuje po prostu a ja pozniej szukam 🙂 i tak znalazlem twojego Bloga 😀

    • Coś chyba właśnie pisałem o tym w dzisiejszym artykule, że warto zrobić rozpoznanie, bo szukając jakiejś informacji często trafiamy na kolejne, których byśmy się nie spodziewali, etc. Ja tak znalazłem mnóstwo ciekawych stron 🙂

    • Igor zawsze mozesz podać te strony 🙂 ja z chęcią je przejże 🙂

    • Myślę, że musiałbym cały post temu poświęcić i niewykluczone, że tak zrobię.

    • To ja czekam na taki post:D!

      Co do kupowania to zgadzam sie ze wszystkim.
      Staram sie skorzystac z jak najwiekszej liczby zrodel. Potem analizowac, wybrac i po wybraniu jeszcze z 10 razy sie zastanowic i nierzadko zmienic wybor:D. Cierpliwosc i opanowanie:D. Ostatnio znalazlem fajna wyszukiwarke cen cenowarka.pl. Jeszcze nie jest gotowa ale juz pozwolila mi znalesc najtansze oferty. Generalnie zachecam do kupowania w calej UE. Vat za granica jest nizszy a nie placimy zadnych dodatkowych kosztow. Dodatkowo za przesylke z Londynu zaplacilem podobnie jak z Krakowa w przeliczeniu na rozmiar paczki.

  3. korzystałem z pomocy sprzedawcy cóż jest to mój znajomy, no i Twojej Igor, jak na razie udawało mi się 😀 jeśli chodzi o fora cóż dystans i to duży, każdą informację trzeba sprawdzić. Tak mi się wydaje i tak robię

  4. Lubie Igor twój sposób pisania tych artykułów
    “… gitarzysta Yan Fiku-Miku gra tylko na gitarach firmy Tam-Da-Ram-Pam…” Pozdrawiam 😉

  5. Igor czy planujesz artykuł o adaptacji akustycznej?

  6. witajcie. co do samych zakupów, to na ebaju można brać graty niemalże w ciemno, za to z allegro, no cóż, jeżeli używka po gwarancji to przyda się pobieżna znajomość elektroniki i lutowania. a to potencjometr jakiś strzelony, a to lampy zdychające, a to gniazda wyrobione – standart, niemniej i tak się opłaca.

    • E-bay, jak najbardziej, szczególnie, że sporo sklepów się tam ogłasza i naprawdę można wyrwać niezłe okazje. Allegro unikam, jak ognia, bo w razie problemów – oni zazwyczaj umywają ręce.

    • używam często allegro i ostatnio miałem podbramkową sytuację i dzięki pomocy allegro wszystko szybko zostało sfinalizowane, na e-bay’u jest wiele ofert bardziej atrakcyjnych, ale na allegro też można sporo dostać 🙂

    • Myślę, że trzeba być po prostu bardzo ostrożnym…

  7. doktorsamuel

    właśnie, adaptacja akustyczna, bo to temat o którym czytałem mnóstwo rzeczy ale żeby to zrozumieć? niby coś z tego zrozumiałem ale przełożenie tego na realne warunki to taka trochę czarna magia nadal nie wiem jak liczyć te wszystkie parametry i na czym się skupić, co jest bardzo ważne a co mniej czekam na artykuł o adaptacji akustycznej pozdro

  8. Mam pytanko. Jakie monitory w rozsądnej cenie byście polecili do domowego studia??

  9. Witam
    Chciałbym poznać Twoją opinię na temat monitorów BEHRINGER MS16. Jestem nimi zainteresowany, ponieważ mam ograniczony budżet. Warto je kupić?
    Pozdrawiam

    • Arnold, nie chcę Cię martwić, ale to coś nawet koło monitorów nie stało… To są głośniki komputerowe, tyle że duże. Bardzo mały woofer i słabe pasmo przenoszenia – nie usłyszysz dobrze basu. Kilka niepotrzebnych gniazd (po co komu wejście mikrofonowe w monitorach?). Ale pewnie świetnie się sprawdzają do skype’a i niedzielnego słuchania muzyki. Polecam się wstrzymać i dozbierać na coś sensowniejszego. Bo tego zakupu będziesz pewnie żałował.

  10. Rozumiem, tak przypuszczałem. A co byś polecił do 500zł? Może Reloop?

    • Z takim budżetem nie za bardzo powalczysz. Może lepiej w takiej sytuacji zainwestować w dobre słuchawki… albo odłożyć więcej pieniąchów i kupić przyzwoite monitory.

  11. To może jednak postawie na słuchawki, a z miksem pomęczę się na zwykłych kolumnach.. Jakie do ok 200zł?

    • Dołóż trochę grosza i kup jakieś pół-otwarte Sennheisery czy AKG.

  12. http://www.behringer.com/EN/Products/SRC2496.aspx

    Czy zna ktoś ten sprzęt?
    Mam interface, który przez S/PDIF można rozszerzyć o 2 kanały. Wiem, że ten Behringer to żaden preamp, ale czy od biedy można nim puścić na interface 2 sygnały? Z tego co widzę to ma 2 wejścia.
    Chodzi mi tylko o nagrywanie lini gitary.
    Uda się?? 😉

    Z góry dzięki za pomoc.

    • To jest bardziej konwerter niż preamp, nie widzę faktycznych preampów, fantoma, etc.

    • No preamp to nie jest. Ale czy przy pomocy tego urządzenia byłbym wstanie puścić na S/PDIF mojego interface’u 2 sygnały gitar (chodzi mi o samą linie, którą później sobie będę mógł przepuścić przez jakąś symulację pieców)? Chyba, że znacie jakieś tanie, dwukanałowe preampy z cyfrowym wyjściem na S/PDIF. Chodzi mi w tym momencie o coś bardzo taniego…stąd to pytanie o Behringera… 😉

    • Dać, to się da, tylko pytanie, czy jest sens kupować dwa urządzenia. Co do samodzielnego preampa z wyjściem S/PDIF, to Presonus chyba coś ma, JoeMeek i DBX, ale nie są to najtańsze zabawki. Nie wiem, czy nie byłoby taniej zmienić interfejs na jakiś wielokanałowy…

  13. http://www.djshop.pl/k5,studio/i7795,focusrite,focusrite-scarlett-18i6.html

    mam taki interfejs audio, ale chcę nagrać perkusję, więc jeśli do kupie przedwzmacniacz np.Focusrite Octopre MkII gdzie go będę musiał wpiąć w interfejs żeby skorzystać z wszystkich 8 wejść mikrofonowych?

  14. Ja kupiłem czesciowo wszystko w Guitar center http://www.guitarcenter.pl/catalog/ w miarę dobry sklep… moje zakupy Głośniki M -Audio studiophile Av 40,Akai MPD 26, Słuchawki AKG K141 MK II, i Badziewny szajs Behringer xenyx 1002fx,mikro…AKG perception 120,emu pcie 0404, co sądzisz o doborze i sklepie??? wiem ze miksera mam się pozbyć i zewnętrzny interfejs… kupić….kupując majka pytałem na forach hip hopowych…reszta to mój pomysł…teraz już wiem jak ma podejść do zakupów….co sądzisz Igorze?

    • Mysle, zebys sie pozbyl miksera i emu i kupil przyzwoity interfejs. A sklep jak sklep – jakie to ma znaczenie? Zamowiles, zaplaciles i dostales 🙂

  15. Jeśli nie masz kolegów (tak jak większość realizatorów dźwięku) – MISTRZ.

    Ja osobiście polegałem kiedyś na forum dopóki nie zauważyłem sam że moja osobista opinia ( na forum) na temat pewnego mało popularnego mikrofonu odbiła się najwyraźniej małym ale jednak echem. I gdy sam próbowałem go kupić typ żądał ode mnie za używkę 80% ceny. Powołując się na to że już tego mikrofonu nie można dostać, że jest jednym z lepszych w swojej klasie i brzmi lepiej od oktavy mk-319 więc do rapu się nadaje jak ulał. Po czym wysłał mi linka na forum eis do…. MOJEGO POSTU.

    słyszałem parę mikrofonów w tej klasie cenowej. Rzeczywiście jest dobry ale pisząc to nie sądziłem że ktoś może wziąć moją opinię za pewniaka. I kierować się tym w przyszłości i podawać dalej na forum…

    A ilu jest takich co tylko powiela to co wcześniej przeczytało nie mając zupełnie pojęcia o czym pisze. Eh szkoda gadać.

    Obecnie jestem łowcą allegro. Kupuje tylko mega okazje zdarza się nadziać ale zazwyczaj jest ok. Po czym potestuję robię ładne foto/opis i sprzedaję zazwyczaj nawet drożej niż kupiłem… Wiem nie ładnie 😉

    • No właśnie. Tak naprawdę nic nie zastąpi sprawdzenia sprzętu samemu – o ile oczywiście się wie, na co zwracać uwagę podczas takiego testu 🙂

    • Cudów to bym się po tym zestawie nie spodziewał, ale jakieś podstawowe rzeczy na pewno na tym nagrasz. Jeśli chcesz kupić jakiś sensowny komplet (razem z bardzo przyzwoitym programem), to postaraj się odłożyć więcej grosza i np. zainwestuj w zestaw Presonus Audiobox Studio.

  16. Czy DAW Pro tools kupic z Mbox pro który ma firewire i kupić przejściówkę na usb aby połączyć z laptopem który nie ma fire wire czy lepiej kupić słabszy interfejs Mbox na usb2 ? Jaki mogą wystąpić problemy przy tym drugim gdy trochę się rozwinę muzycznie ? Nie planuję mieć orkiestry z fizycznymi instrumentami do podpięcia. Planuję pracę raczej z kompem plus mikrofon ewentualnie jeden instrument.

    • Co do przejściówek FW -> USB zdania są podzielone – jednym działają innym nie. Osobiście nie próbowałem tego wariantu, ale raczej sceptycznie bym na to patrzył, bo to są zupełnie inne protokoły przesyłu danych. W Twojej sytuacji Mbox na USB spokojnie wystarczy. Wersja Pro daje Ci po prostu kilka udogodnień i więcej wejść, z których i tak prawdopodobnie nigdy nie skorzystasz. Dwa wloty na domowe nagrywanie to wszystko, czego Ci potrzeba. A to, że łączy się przez USB nie wpływa na jakość nagrań.

  17. Słyszałem opinie ze usb 2 które jest w Mbox może być wąskim gardłem. Ale rozumiem ze masz jakieś doświadczenia w tym temacie i tego nie potwierdzasz ?

    • Zdefiniuj “wąskie gardło” 🙂 Używałem przez długi czas starszego Mboxa 2 (który był na USB 1.1!!!) i żadnej wąskości nie odczułem. Do nagrywania dwóch śladów jednocześnie sprawdzał się bez problemu.

  18. wąskie gardło ograniczenie przesyłu do 480 Mbit/s , z drugiej strony nie wiem jakie wielkości przechodzą miedzy taka karta a kompem. Inna sprawa ze nawet karty Motu maja stare usb 2.0. Dziwne skoro usb 3.0 funkcjonuje od 5 lat i jest w większości kompów. Być może producenci branży muzycznej tego nie potrzebują lub chodzi o kasę.

  19. Elo. Mam bardzo nurtujące mnie pytanie. Mam zamiar kupić; At2020 M track jakiś tani statyw pop filter oraz Kabel Proel DH240. A więc moje pytanie brzmi:
    – Czy ten sprzęt będzie se sobą dobrze w spół grać
    – Czy to że mam laptopa może jakoś gorzej wpłynąć na nagrania
    – Czy szum z kompa będzie bardzo odczuwalny
    – Czy każdy komputer pasuje do każdego sprzętu
    ?

    • Czy ten sprzęt będzie se sobą dobrze współgrać?
      -Tak
      Czy to że mam laptopa może jakoś gorzej wpłynąć na nagrania?
      -Na samo brzmienie śladów – nie. Może na wydajność.
      Czy szum z kompa będzie bardzo odczuwalny?
      -Nie, jeśli będziesz wystarczająco daleko odsunięty z mikrofonem.
      Czy każdy komputer pasuje do każdego sprzętu?
      -Zasadniczo tak. Sprawdź wymagania sprzętowe dla interfejsu, wersję wspieranych systemów operacyjnych, dostępne sterowniki, etc.

  20. – o co dokładniej chodzi z wydajnością
    – czy m-track podłącza się do kompa przez usb i to już działa czy trzeba tam jeszcze jakieś inne kabli (midi jakies kanały lewy i prawy czy coś w tym stylu)
    – czy coś oprócz wcześniej wymienionego sprzętu jeszcze powinno być obowiązkowo
    – czy koc i szafa to będzie chociaż odrobinkę pomagało akustycznie czy nie ma co się w to bawić ?

    • Bądź tak uprzejmy i przejrzyj trochę materiałów na stronie… Popatrz na wpisy o połączeniach, przeczytaj Oślą Łączkę, wpisy o adaptacji akustycznej, etc.

  21. Ale powiedz chociaż o tym m-tracku jak to jest z tymi kablami podłączam przez usb i już chodzi czy trzeba jeszcze jakieś inne kable

  22. Witam,
    nie za bardzo wiedziałem gdzie o to zapytać, uznałem że ten artykuł jest najlepszym miejscem, no ale do rzeczy.
    Korzysta ktoś z M-Audio Oxygen 49 albo Nektar impact lx 49? Zastanawiam się nad którąś z tych klawiaturek i chciałbym poznać wasze zdanie.(Jeżeli gdzieś coś było o tym na tej stronie to sorry nie znalazłem)

Zostaw komentarz