Jak Działa Bramka i Ekspander? [FILM]

Dziś zaprezentuję Wam działanie Bramki i Ekspandera. Dowiemy się o dwóch, bardzo interesujących zastosowaniach tego procesora, które możemy wcielić w życie podczas miksu. Miłego seansu.

Jako uzupełnienie tego filmu dodam, że bramkę warto umieścić przed innymi procesorami w torze sygnału (np. przed kompresją), dzięki czemu najpierw odetniemy te fragmenty audio, które nie są nam potrzebne, a dopiero potem skompresujemy użyteczny sygnał. W innym wypadku bowiem, może się okazać, że będziemy kompresować niepotrzebny szum czy jakieś hałasy.

Używacie w ogóle bramek / ekspanderów? W jaki sposób?

Zostawić komentarz ?

32 Komentarze.

  1. Bardzo lubię te coraz nowsze “halo halo” ;)) Dziękuję serdecznie, za wyjaśnienie i pokazanie tego bardziej artystycznego zastosowania bramki! Super współgra to ze stopą:)

  2. Igor na początku filmiku wspomniałeś o tym że ciężko jest czasem ustawić bramkę ze względu na to iż np. stopa raz jest głośniej raz ciszej wspomniałeś o automatyce i o ręcznym poprawianiu … a jak by to wyglądało gdybyśmy przed bramką zapieli kompresor ? i oczywiście odpowiednio skompresowali sygnał stopy?
    myślę że wtedy nie musielibyśmy bawić się automatyką czy w inne czasochłonne robótki ręczne 🙂

    • To się oczywiście może udać, ale kompresując ryzykujesz to, że przebitki z innych elementów też wyjdą na wierzch i będziesz ganiał za własnym ogonem. Oczywiście niekoniecznie, wszystko zależy od danej sytuacji. Ręczna edycja daje Ci pewność i stuprocentową kontrolę. Ja, tak, czy inaczej, często ręcznie edytuje bębny, więc nie zaszkodzi przy okazji wyciąć kilku fragmentów między uderzeniami. Oprócz tego w PT jest bardzo przydatne narzędzie, które się nazywa Strip Silence i odpowiednio ustawione, wytnie ciszę czy wszystkie momenty w audio, gdzie pojawiają się przesłuchy z innych bębnów.
      Metod jest wiele i zawsze radzę skorzystać w danej sytuacji z tej, która jest najodpowiedniejsza. Dzięki za zwrócenie uwagi na tą kwestię! Pozdrawiam

    • czytając twoją odpowiedz pomyślałem właśnie o STIP SILENCE 🙂 wiadomo na początku bym o tym nie pomyślał ale na pewno zwróciłbym na to uwagę w którymś momencie 🙂 świetny filmik a patent z bramkowaniem sygnału pomieszczenia i kluczowania go werblem wręcz świetny Pozdrawiam

  3. Witam

    Wiem, że nie na temat, ale chciałem zapytać co sądzicie o wybraniu się na to studium realizacji dźwięku

    http://www.szkolyartystyczne.roe.pl/studium-realizacji-dzwieku

    Może ktoś zna tą szkołę i mógłby się podzielić opinią? Jest w ogóle sens wybierać się na takie studium?

    • Ciezko mi cokolwiek o tej szkole powiedziec, bo ta strona mi sie w tej chwili z jakiegos powodu nie odpala… Na przyszlosc prosze Cie o pisanie choc troche na temat, ok? 🙂 Jest na blogu wpis o studiowaniu realizacji, moze tam warto podpytac?

  4. Zastosuje się wybaczcie off topic 🙂

  5. Muszę przyznać, że zajawka wygląda całkiem przyzwoicie. Jeżeli program jest realizowany (a nie tak jak to miało miejsce na zajęciach u p. Maszoty), to myślę że warto się zainteresować tematem. Brak opłaty rekrutacyjnej i 290pln/mc, brak opłat za egzaminy i poprawki, wygląda to całkiem przyzwoicie.

    • Pamietajcie tylko że jest to szkoła policealna .. to nie studia 🙂 żeby nie było nie domówień 🙂 a skad wiem ? bylem w poznaniu na targach szkół 😀 i mam ulotke 😀

    • Program i cena wyglądają obiecująca, a właśnie dlatego, że jest to studium pytam czy warto się tam wybrać.

    • To chyba nie jest wazne, jak sie szkola nazywa, prawda? Ja tez nie mam magistra z realizacji, bo robilem tylko “3-letni kurs”. Wazne, zeby czlowieka czegos konkretnego nauczyli, prawda?

    • tak jak najbardziej … tylko nie chcialem by ktoś sie pomylil poprostu …

    • Luzik, rozumiem 🙂 Plus 1 za rzetelnosc informacji!

  6. jeżeli daje Ci to tytuł technika (bądź równoważny) to nie ma znaczenia, że nie są to studia. Nie będziesz inżynierem, ale jeżeli praktyki będą odbywały się tak jak piszą w programie, to uważam że jest to dobra inwestycja, bo kontakty nawiązane podczas takich praktyk z pewnością zaowocują w przyszłości jeżeli będziesz dobry w tym czym chcesz się zajmować. W tym fachu akurat najważniejsze są umiejętności, a nie papierek. A w przypadku tego rodzaju kursów można się wykazać u ewentualnych pracodawców już na etapie kursu, co z pewnością wychodzi na korzyść 🙂

  7. Obadałem stronę i program nauczania i już wiem, że bym się tam nie wybrał… To oczywiście moje prywatne zdanie, dla jasności. Skutecznie mnie od pójścia na takie studium odwiodła obecność przedmiotów typu: Propedeutyka historii sztuki, Prawo i organizacja firm, Podstawy przedsiębiorczości. Jak bym chciał studiować historię sztuki czy prawo firm, to bym się wybrał na specjalistyczne studia. To jest chyba jakaś pomyłka. Zamiast takich bzdur powinny być zajęcia praktyczne w studiu czy w plenerze. Co nam po “wykształconym” realizatorze ze znajomością historii sztuki, który nie będzie wiedział, jak zrobić muzykom dobry odsłuch na scenie czy nagrać coś techniką M/S?

    • Nie pasują tam takie przedmioty wiem o tym, ale z tego co sprawdzałem ta szkoła jest najlepsza. Nie wiem tylko czy sobie poradzę bo wszystko co wiem (nie jest tego dużo) nauczyłem się sam i boje się, że nawet z dużym zacięciem które mam może okazać się, że dzieli mnie przepaść od pozostałych…

    • Poradzisz sobie na pewno, jak masz zacięcie i pasję, to nie będzie problemu. Poziom innych nie ma tu nic do rzeczy.
      P.S. Pisanie, że ta szkoła jest “najlepsza” jest mocno na wyrost…

    • Musisz Igor brać pod uwagę, że program jest napisany pod wytyczne MEN, a niestety programy nauczania proponowane przez nasze ministerstwo są delikatnie do bani. Zawsze znajdą się jakieś przedmioty, które są kompletnie zbędne, ale muszą być, bo przecież studia mają rozwijać ogólnie 😉 Jeżeli tytuł zdobyty po takim kursie ma coś znaczyć, to jednak dobrze by było gdyby program był opracowywany pod agidą MEN. Co innego jednak sprawdzony program nauczania, a co innego wesoła twórczość właścicieli prywatnych szkół 😉

      Co do Twoich obaw czy sobie poradzisz – szkoła jest po to żebyś się nauczył. Jest to na tyle specjalistyczny kierunek, że na pewno większość osób będzie już miała jako takie pojęcie, ale przecież nikt nie będzie biegły w temacie, bo wtedy na co komu takie studium? 😉 Ja teraz jestem na kierunku inżynieryjnym i z większością rzeczy jakich się uczę nie miałem nigdy styczności. A nie są to rzeczy tak przyjemne jak obsługa procesorów audio, czy ogólnie praca z dźwiękiem 😉 I jakoś sobie radzę 😉

  8. Tak też zrobię, pójdę i ukończę 😀 Dzięki za opinie 🙂

  9. Hmm nie do końca rozumiem… czyli z kanału pomieszczenia słyszymy tylko werbel bo kiedy on nie gra na kanale werbla bramka jest zamknięta? 🙂

    • Dominik, jeśli mówimy o drugim zastosowaniu bramki w filmiku, to jest ona zapięta na kanale pomieszczenia i otwiera się tylko wtedy, gdy uderza werbel i przez tą krótką chwilę słychać całe pomieszczenie.

  10. Dominik: A czy na kanale pomieszczenia masz bramkę? Nie. Więc na kanale pomieszczenia słychać całą perkę. Mikrofon na werblu jest tylko dla niego, więc żeby odciąć całą resztę śmiecia z tego kanału stosuje się bramkę, ale mikrofon pomieszczenia jest po to, żeby zebrać cały instrument, więc na nim nie ma sensu stosować bramki.

  11. Ok Igor, tak właśnie zrozumiałem że kanał pomieszczenia słyszymy kiedy werbel otwiera bramkę. Zajmuje się raczej produkcją wewnątrz komputera a nie nagrywkami itp jednak twoje informacje są dla mnie niesamowicie przydatne – wielkie dzięki za tego bloga!

    peace

    • Ależ proszę bardzo.
      Cieszę się, że patent się zakodował 😉

  12. Witam. Czy bramka odcina cichy sygnał (np. szum) gdy w tym samym momencie gra też głośny sygnał? Może pytanie mało precyzyjne, bo na razie jestem laikiem w tych sprawach :mrgreen: ale konkretnie chodzi mi o to czy bramka usunie np. szum z wokalu w momencie gdy ten wokal gra czy wtedy bramka nie działa?

    • Nie. Bramka działa tylko wtedy, gdy poziom całego sygnału spadnie poniżej ustalonego progu. Ona nie potrafi rozróżnić, co jest sygnałem właściwym, a co szumem. Jej działanie jest uzależnione od poziomu sygnału, a nie od jego rodzaju, więc niemożliwe jest jednoczesne odcięcie jednej porcji sygnału a nieodcięcie innej 🙂
      Do usuwania szumów są inne narzędzia.

    • Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź 😆 w takim razie zabieram się za dalsze poszukiwania rozwiązań 😉

    • Nie ma sprawy. Sprawdź demo Izotope RX 2 – całkiem sprawnie sobie z takimi rzeczami radzi 🙂

Zostaw komentarz