Nagrywanie w Mono czy Stereo?

Ostatnimi czasy, dość często pytany jestem o to, jaka jest różnica między nagrywaniem śladów w mono a stereo oraz jakie korzyści uzyskujemy rejestrując nasz materiał jedną bądź drugą techniką. Zauważyłem również, że dość popularne jest przeświadczenie o tym, że stosowanie technik nagrań w stereo jest konieczne do osiągania szeroko i, mówiąc wprost – lepiej brzmiących miksów. Nic bardziej mylnego. Kluczem do odpowiednio przestrzennie brzmiących miksów z pewnością nie jest rejestracja każdej ścieżki na tracku stereo, a chwila zastanowienia…

Ale po kolei.

Czym jest stereo?

Kilkadziesiąt lat temu, kiedy technologie studyjne były jeszcze dość skromne, a ich rozwój nadal w powijakach – większość nagrań prezentowana była w mono. Nie było rejestratorów wielośladowych i nikt nie słyszał o panoramie czy obrazie stereo. Na szczęście zmieniło się to dość szybko i już w późnych latach 50-tych minionego stulecia, mogliśmy cieszyć się z nagrań stereofonicznych, które w 1961r. zostały oficjalnie zaadoptowane jako standard przez Amerykańską Federalną Komisję Łączności (FCC).

Pomińmy jednak meandry historii i spójrzmy, jak to się ma do naszych nagrań współcześnie.

Jak zapewne wiecie, obecnie każda stacja robocza (DAW) czy zewnętrzny rejestrator śladów, pozwala nam na zarejestrowanie przynajmniej kilku śladów na raz. Oznacza to, że możemy na przykład nagrać perkusję na 12 mikrofonów, przydzielając tym samym oddzielny kanał dla każdego z elementów zestawu perkusyjnego i dodatkowo – dla mikrofonów zbierających dźwięk z pomieszczenia. Na mniejszą skalę, możemy przykładowo nagrać gitarę akustyczną czy pianino – dwoma, trzema lub nawet czterema mikrofonami jednocześnie. I choć takie rozwiązanie wydaje się być ekstremalne, to wystarczy nam póki co wiedzieć, że jest możliwe. Czy ma sens, dowiecie się w dalszej części tego wpisu.

Jak NIE nagrywać „w stereo”?

Na początek trzeba rozróżnić, czym jest nagrywanie techniką stereo, a czym nagrywanie sygnału na ślad stereo, bo to dwie odrębne sprawy.

Najczęściej przeze mnie spotykanym przykładem niezrozumienia całej koncepcji rejestracji ‘stereo’, jest przypadek, gdy chcemy nagrać jeden sygnał (na przykład wokal) na ślad stereo (sic!). Ustawiamy i podpinamy 1 mikrofon w wejście nr 1 (lub L) w interfejsie, tworzymy ślad stereo w naszym DAW i zaczynamy nagrywanie. W rezultacie otrzymujemy nagranie na śladzie stereo, gdzie sygnał jedynie dochodzi z lewego kanału, a prawy kanał jest pusty.

Korzyści z takiego nagrania są żadne, mało tego – możemy sobie pogratulować niepotrzebnego zużycia jednego kanału. Na kanale prawym “nagrała się” piękna cisza…

Dlaczego tak się dzieje?

Otóż dlatego, że w wejście nr 2 (lub R) w interfejsie nie został wpięty żaden mikrofon, więc nic się na kanale prawym nie zarejestrowało. Nauczka z tego taka, że po pierwsze – jednym mikrofonem nie nagramy sygnału stereo (wyjątek stanowią prawdziwe mikrofony stereo, z dwiema kapsułami i dwudrożnym kablem, ale to zupełnie inna historia). Po drugie – marnujemy niepotrzebnie ślad. Po trzecie – żeby tak nagrany wokal był teraz spanoramowany w środku, musimy tak czy inaczej zmonofonizować nasz ślad stereo. Czyli cały proces rejestracji wokalu w stereo, okazuje się totalnie niepotrzebny.

Podobnie zresztą ma się sytuacja w przypadku każdego innego monofonicznego źródła dźwięku – czy będzie to gitara basowa lub elektryczna, czy skrzypce lub inne instrumenty, czy w końcu nasz wokal – jeśli rejestrujemy coś jednym mikrofonem – używamy do tego jednej ścieżki mono.

Jak nagrywać w stereo?

Po pierwsze, potrzebujemy dwóch mikrofonów. Niezależnie od tego, czy chcemy nagrać małą grupę chórzystów, czy gitarę akustyczną, klawisze, syntezatory czy na przykład pianino lub sekcję smyków – dwa mikrofony (ewentualnie dwa wejścia liniowe), to podstawa nagrań stereo.

Po drugie, tworzymy w DAW jeden kanał stereo (lub dwa mono, spanoramowane max L i max R) i odpowiednio oznaczamy wejścia na tych kanałach z wejściami w interfejsie. Wpinamy mikrofony i odpowiednio je ustawiamy. Zaczynamy nagrywanie. Rezultat – piękne, szerokie i realistyczne brzmienie nagrywanego instrumentu (o ile przyłożyliśmy się do prawidłowego ustawienia mikrofonów).

Dlaczego tak się dzieje?

Podczas jednoczesnego nagrywania na dwa strategicznie rozmieszczone mikrofony, każdy z nich będzie rejestrował sygnał z delikatnie różnymi czasem docierania sygnału do mikrofonu i z różnym ciśnieniem akustycznym. Podczas odtwarzania tak nagranego materiału, ludzki mózg przetwarza te minimalne różnice i odszyfrowuje położenie instrumentu w pomieszczeniu.

Kiedy nagrywać w stereo, a kiedy w mono?

Wiecie już, że sygnały monofoniczne rejestrujemy w mono, ale możecie spytać – dlaczego nagrywać fortepian czy gitarę akustyczną w stereo, skoro to teoretycznie jeden instrument, który generuje jakby jeden dźwięk w pomieszczeniu?

Dobre pytanie. Odpowiedź jest dość prosta. Weźmy na przykład fortepian. Po pierwsze – jest to stosunkowo duży instrument i uchwycenie wszystkich nut przez niego generowanych, wymaga rozstawienia co najmniej dwóch mikrofonów ponad strunami. Z reguły jeden mikrofon odpowiedzialny jest za uchwycenie niskich, a drugi – wysokich tonów i po odpowiednim zmiksowaniu tych dwóch sygnałów, możemy otrzymać pełne i ujmujące brzmienie. Czasem też dodaje się trzeci, ambientowy mikrofon ustawiony dalej od instrumentu, którego zadaniem jest zarejestrowane dźwięków z pomieszczenia.

Po drugie – jeżeli fortepian „prowadzi” utwór, to warto nadać mu odpowiedniej szerokości i wagi poprzez zarejestrowanie go w stereo.

Podobnie sytuacja ma się w przypadku gitary akustycznej. Jeżeli utwór opiera się na niej, to nie widzę przeciwwskazań do nagrania jej dwoma mikrofonami. Co innego, gdy mówimy o gęsto zaaranżowanym utworze, gdzie roi się od innych śladów, a gitara akustyczna ma być jedynie niewielkim tłem w którymś momencie utworu – tu wystarczyłoby nagranie jej w mono, bo inne instrumenty już stanowią o solidnej podstawie brzmieniowej i zajmują lwią część miksu – gitara akustyczna „nie zmieściłaby się” ze swoim szerokim układem stereo.

W tym miejscu, bardziej od znajomości technik nagrywania stereo, które omawiam tutaj – przydatna okazuje się wiedza o odpowiedniej aranżacji i instrumentarium w danym utworze, bo bardzo często to one decydują o tym, jaką techniką będziemy rejestrować nasze ślady.

Podsumowanie

Stosowanie technik stereo może nam bardzo pomóc w uzyskaniu imponującego realizmu brzmienia danych instrumentów, ale musi być podyktowane konkretnymi powodami. Inaczej możemy albo niepotrzebnie zużywać zasoby komputera (nagrywając sygnał mono na ścieżkę stereo), albo zupełnie bez powodu rejestrować wszystko na dwa mikrofony (i na ślady stereo), robiąc jeszcze większy bałagan w obrazie stereo i w całym miksie.

Zostawić komentarz ?

90 Komentarze.

  1. przyznaję się bez bicia, że jestem winny nagrywania wokalu w stereo, znaczy na ścieżke stereo. teraz wiem, czemu mi tylko z jednego kanału odtwarzało. dobry wpis.

  2. Nagrywanie wokalu w stereo to jeden z najczęściej popełnianych błędów jakie robią początkujący i jest odpowiedzialny za większość problemów z obróbką i miksem. Taki wokal w stereo jest głównym powodem do niezadowolenia z brzmienia mikrofonu – ludzie szukają przyczyn w kablach, złączkach, zbyt tanich mikrofonach, a nie w sposobie rejestracji.

  3. Problem tkwi w niedostatecznej wiedzy o sprzętach jakich używają domorośli muzycy. Niestety wielu z nich nie ma po prostu pojęcia o tym, że standardowy mikrofon jest urządzeniem monofonicznym i nie ma bata, żeby sam z siebie zarejestrował sygnał na 2 kanały.I wtedy wychodzą takie kwiatki jak rejestrowanie sygnałów mikrofonowych na trackach stereo i kombinowanie dlaczego nagrywa się na jeden kanał… Widziałem już takie rzeźby z dwójnikami itd, żeby rejestrować ślady w "stereo". Wiedza o sprzęcie jakiego się używa to cenna rzecz i nie powinna sprowadzać się tylko do umiejętności podłączenia tego z tamtym i włączenia rejestracji 😉 Całe szczęście, że są tacy, którzy poświęcają swój czas żeby to w prosty sposób wytłumaczyć. Dobrze jeszcze by było, gdyby ci domorośli muzycy chcieli poszukiwać tej wiedzy 🙂

  4. JaneQ – cieszę się, że Cię naprowadziłem. Wyświadcz mi przysługę i przekazuj zdobyte informacje dalej. Świat będzie lepszy. Plus 1 za przyznanie się!
    Robi i rozny – trudno się nie zgodzić. Obwinianie sprzętu za brak podstawowej wiedzy, to zmora home-recordingu. DAW powinno czasem razić prądem 🙂

  5. Anonymous

    Ja z innej beczki.
    Pomóżcie mi.Chciełbym zrobić crossgade z mojego pro tools8 LE do 9,gdzie najlepiej i najtaniej to zrobić,i jeszcze jedna kwestja,nie posiadam iLok więc czy nie będzie problemu?

  6. Musisz dokupić iLoka, bo PT 9 bez niego nie pójdzie. Crossgrade możesz zrobić tu:
    http://www.dv247.com/computer-music-software/avid-le-to-pro-tools-9-crossgrade–80624
    lub tu:
    http://imsproav.com/main/Search-Results.html/AVID99206500200.html?searchString=LE%20to%20Pro%20Tools%209
    lub w każdym innym sklepie online, który zajmuje się dystrybucją PT.

  7. Anonymous

    swietny blog, pisz jak najwiecej.

  8. Anonymous

    Czy Pro Tools9 chodzi na Win Xp Intel Pentium4 3GHz 3GB Ram.Pytam poniewaz posiadam PT8 ktory chodzi,a zamierzam przesiasc sie na PT9,wiec zastanawiam sie czy warto bo skoro mialbym do tego jescze zmienic graty w kompie plus crossgade plus iLok to moze nie warto i lepiej sprzedac PT LE i kupic mpowered do mojego m-audio profire 2626

  9. Pro Tools 9 nie chodzi na XP! Support na PC ma tylko Win7, wiec proponuje sie wstrzymac. Pamietaj, ze na PT8 dasz rade zrobic rownie efektowna muze, co na PT9.
    Zakaladam, ze masz jeszcze jakiegos MBoxa lub 003 oprocz 2626, bo przeciez LE na 2626 nie pojdzie.

  10. Anonymous

    Tak mam MBoxa mini i chcąc nagrywać większą ilością mikrofonów np perkusję to muszę w innym programie czego nie lubię gdyż w pro toolsie czuję się najlepiej.Myślałem też o kupnie klawiatury midi np M-audio i tam dodają PT mpowered essential,ale z tego co wiem jest tam ograniczona liczba śladów do jednoczesnego nagrywania.

  11. No to kup pełną wersję Pro Tools M-Powered 8. Nie wydasz fortuny ($300), a będziesz miał super zestaw z 2626.
    Klawiatura, to też niezły pomysł, ale wersją Essential nie zawracaj sobie specjalnie głowy, bo jest okrutnie okrojona i "nieupgrade'owalna" – aż strach się bać…

  12. Anonymous

    Igor a powiedz mi tak jeśli nagrywam syntezator analogowy monofoniczny moog phatty , i podpinam go do wejscia karty MIC 2, słyszę sygnał tylko w prawym monitorze na karcie RME mogę na tym kanale ustawić CENTER i wtedy słyszę ten mono instrument w obydwu głośnikach.
    I teraz zdaża się że ten sygnał nagrywam przez stereo kompresor na ślad stereo w DAW. Czy tak jest bardzo żle?
    Tzn zdaje sobie sprawę że lepiej bass nagrać w mono a jeśli będzie to jakiś motyw prowadzący utwór w środku pasma to lepiej zarejestrować w stereo.

    A co bedzie jeśli ślad 2 nagram mono w DAW na ślad BASS L (z panoramą skierowaną w Lewo)
    i skopiuje ten sam mono WAV na
    ślad BASS R (z panoramą skierowaną w Prawo)
    Czy takie metody praktykuje się w studio ?

  13. Instrumenty basowe proponuje Ci trzymać możliwie najbliżej środka, za szeroko rozstawiony bas będzie nieskoncentrowany i niespójny. Nagraj go po prostu w mono. Jeśli puszczasz go przez zewnętrzny kompresor, to użyj w nim jednego wejścia i wyjścia i też nagraj na jeden ślad. Nie komplikuj sobie życia. Co do drugiego pytania:
    Będziesz miał wtedy bas idący środkiem, bo oba kanały będą odtwarzały to samo w tym samym czasie. Będzie po prostu 6dB głośniej niż jakbyś odtwarzał tylko jedną ścieżkę. Sprawdź, to się przekonasz. Żadne z tego wymierne korzyści.

  14. Anonymous

    ja nagrywam na Auditionie i czasem w oknie edycji przy nagraniu wokalu z preampa dzielę sygnał na 2 kanały potem można pomajstrować różne fx na kanale i inne bajery ciekawe rzeczy wychodzą warto spróbować…pozdrawiam Darekk

  15. Jasne. Efekty ze smakiem – bardzo polecam. Umiar jest tu jednak kluczem.
    Pozdrawiam

  16. A ja ostatnio spotkałem się z czymś takim, że nagrany normalnie (w mono) wokal, przerobiono na stereo (kopiując ślad) w celu zastosowania wtyczki delayu albo reverbu (nie pamiętam). Rzekomym powodem było użycie jakiejś wtyczki, która podobno źle brzmi, jeśli jest aplikowana na ślad mono.
    Czy to jest w ogóle możliwe?

  17. Dla mnie to brzmi co najmniej niejasno. Dobrze by było, jakbyś podał źródło. Chętnie bym dokładniej poznał powody takiego działania, bo nie chciałbym pochopnie interpretować tego, co napisałeś. Możesz powiedzieć gdzie się z tym spotkałeś?

  18. Znajomy coś tam miksował i miał ścieżkę wokalu w mono, którą przerabiał na stereo, żeby zastosować wtyczkę. Przypomniałem sobie, to była wtyczka Double Delay wbudowana w Cubase 5.
    http://www.lo-res.com/learning/cubase/doubledelay.jpg

  19. Poza tym sporo jest wtyczek przeznaczonych dla ścieżek mono i stereo (w pakiecie Waves'a są nawet podzielone). Przykładowo, są wtyczki:
    "C1 comp" i "C1 comp Mono".

  20. Kosma – Rozumiem, że znajomy nie zdawał sobie sprawy z tego, że nie trzeba nic "przerabiać" na stereo, a wystarczy wysłać wokal, taki jaki jest, szyną na kanał pomocniczy, na którym zapina się efekt typu stereo delay? Zamiast tego wpinał delay na insert, tak?
    Inna sprawa, że kopiując ślad mono, nie uzyskuje się wcale stereo, tylko dwa identyczne ślady mono.
    Oczywiście, że są wtyczki w wersjach mono i stereo, bo są ślady mono i stereo i używa się ich równie często, ale nic nie trzeba "przerabiać".

  21. Igor – Tak, mniej-więcej tak to wyglądało. Dlatego spytałem, czy to w ogóle ma jakikolwiek sens.

  22. Kosma – to ja. Dla ścisłości 🙂

  23. No to moje zdanie znasz 🙂
    Sobol=Kosma – zanotowałem.

  24. Przepraszam że znowu “zawracam gitarę” 🙂 ale czy poniższa sytuacja też jest błędem ?

    Otóż posiadam budżetową gitarkę akustyczną Everplay (kiedyś dałem za nią jakieś 200 zł). Do tego wsadziłem elektronikę aktywną za drugie tyle 😛 (btw. jak się później okazało nie był to zły wybór bo na każdym konkursie na którym występowałem nagłośnieniowcy mówili że “to twoje pudło bardzo ładnie gada”…a jak im mówiłem że to zwykły Everplay za 200 zł to nie chcieli wierzyć.

    Ale do brzegu. Czy nagrywanie z przystawki (bądź co bądź kablem mono) na ślad stereo jest marnowaniem “śladu” ?

    A co z sytuacją kiedy we wtyczce symulującej piece mamy rozgraniczenie na dwa kanały A/B i na każdym zapięty inny piec ? Wtedy rozumiem nagrywamy na ślad stereo (bądź co bądź nadal kablem mono)?

    I ostatnie pytanie. Z powodów budżetowych oraz braku zaadaptowanego akustycznie pomieszczenia wybrałem interfejs bez phantoma (z myślą że jak będę potrzebował pojemnościówki to kupię takie pudełko behringer`a które da mi te +48V) i dołożyłem do tego dynamicznego SHURE`a SM58.
    ->
    Czy poprawnym podejściem jest nagranie dwóch ścieżek: jednej z linii, drugiej z mikrofonu ? I czy w takim wypadku oba ślady zgrywać mono ? Czy spotkał się ktoś z taką rejestracją gitary?

    Dzięki !! 🙂

    • Nagrywanie niezależnie jakiego sygnału monofonicznego na ślad stereo jest marnowaniem i błędem w sztuce. Nagrywanie jednocześnie ‘z linii’ i z mikrofonu, to żadne novum – pod warunkiem, że ślad z przystawki jest wart rejestracji… Masz 2 ślady monofoniczne, możesz zgrać na dwa ślady mono.

  25. W nowych płytach głównych można już podpinać pod wejście mikrofonowe mikrofon stereo typu wspólna masa, sygnał do plusa L zasilanie do plusa drugiego mikrofonu R. Model PC HP Compaq DC7600 umożliwia takie nagrywanie :

    • Wpinanie mikrofonu do karty wewnętrznej..? Mhm, a gdzie preamp? Dasz ‘boosta’ z windowsa? 🙂
      Poza tym, trzeba mieć mikrofon z dwiema kapsułami i podwójnym kablem lub dwa mikrofony, żeby mieć nagranie stereo. Nagrywanie na ślad stereo jednym mikrofonem, to amatorski błąd.

  26. A kto mi powie jak zamienic już nagrany slad stereo na mono ? Zamieniał go na mono i brzmienie znacznie się zmienia, na niekorzyśc oczywiscie. Mam tak nagrane m.in gitary 🙁

    • Mozliwych powodow zmiany na nie korzysc moze byc kilka, m.in. podczas nagrania ktos nie przyjrzal sie relacji fazowej obu mikrofonow – mozesz to do pewnego stopnia poprawic przesuwajac jeden slad w stosunku do drugiego co kilka sampli – az zabrzmi lepiej.

  27. Wlasnie wgylada na to ze slad jet stereo ale nagrany jednym mikrofonem, przez co jest dzwiek pelniejszy, ale jak pisalem zamiana go na mono powoduje straszne ciecie pasma. Pro Tools nie ma takiej opcji przy imporcie sladow ?

    • Jak byś miał ścieżkę stereo nagraną jednym mikrofonem, to w jednym kanale miałbyś 100% sygnału, a na drugim ciszę (ewentualnie szumy). Nie wiem jakim cudem wnioskujesz, że dźwięk jest pełniejszy, to jest fizycznie niewykonalne. Zdaje mi się, że coś po prostu źle interpretujesz, bo sytuacja o jakiej mówisz nie ma fizycznego prawa istnieć. O jakiej opcji PT mówisz? Zamianie śladu stereo na mono? On i tak dekoduje zawsze ślady stereo na 2 Split Mono (L i R), więc nie ma problemu. Poza tym w sesji możesz też jednym kliknięciem rozbić ślad stereo na dwa mono, ale nigdy nie dzieje się tak, żeby nagle strasznie cięły się pasma.

  28. Piszac o PT mam na mysli import sladow przy wrzucaniu do sesji, i tak aby odczytal je lub skonwerttowal do mono. Pokombinuje cos;). Co do nagrania, to wies,z palnalem troche, bo moze one byly nagrywane na dwa mikrofony. Faktem jest to zeslad jest pelniejszy jako stereo, a taki mi nie jest potrzebny, bo na mono pracuje sie latwiej 🙂

    • Tak, jak piszę – przy imporcie w PT każdy plik stereo jest rozbijany na L i R, przez co możesz łatwo się pozbyć jednego kanału, zostawiając drugi i dając go po środku. Jeśli tracisz informacje po skonwertowaniu obu kanałów do mono, to na pewno na obu kanałach są informacje i prawdopodobnie co nieco się znosi, co jest pewnie skutkiem nieprawidłowego ustawienia obu mikrofonów podczas nagrania. Tego typu rzeczy się właśnie w takich przypadkach dzieją.

  29. Sprawdze jak to bedzie slyszalne. Dzieki !

  30. Bardzo prosze o pomoc przy nagrywaniu wokalu w programie Cubase 5.Posiadam urzadzenie Voiceworks i za pomoca tego urzadzenia nagrywam sciezke wokalowa w projekcie Cubase 5.Wszedzie czytam ze glos nalezy nagrywac na sciezke mono a nie na stereo bo w stereo nie bedzie slychac drugiego kanalu.U mnie przy nagrywaniu na sciezke stereo mikrofonu glos odtwarzany jest na obu kanalach stereo.Wiec chcac byc bardziej profesjonalny i zgodny z sugestiami zawartymi w niektorych publikacjach w internecie sprobuje nagrac sciezki w mono tylko nie wiem dokladnie jak.Czy mono mam ustawic w urzadzeniu Voiceworks a Cubase sciezke stereo czy w urzadzeniu mam ustawic stereo a Cubase mono,czy tu i tu ustawic mono i to bedzie jak najbardziej prwidlowe ustawienie.Bardzo prosze o porade jak to ma byc prawidlowo poustawiane zgonie z pewnymi przyjetymi przez fachowcow zalozeniami.Z gory dziekuje za pomoc. Pozdrawiam!

    • Voiceworks ma dwa wyjścia (L i R) i jeśli używasz ich obu i wpinasz w dwa wolne wejścia interfejsu, to nie dziwne, że masz sygnał stereo. To urządzenie przetwarza sygnał mono na stereo po to, żeby móc zaaplikować efekty (np. przestrzenne), które będą się sprawdzały tylko w stereo. Jeśli chcesz nagrać wokal mono, to po prostu użyj tylko lewego wyjścia Voiceworksa i jedengo wejścia w interfejsie. W Cubase stwórz ścieżkę mono, oznacz odpowiadające wejście w interfejsie (tam, gdzie wpiąłeś wyjście z Voiceworks) i zacznij nagrywać. Nie znam dokładnie tego urządzenia, ale jeśli możesz, to w nim też ustaw wyjście mono (na 99% sygnał będzie kierowany do wyjścia lewego). W Cubase nie ustawiaj ścieżki stereo, bo przecież zamierzasz nagrywać w mono!

  31. Dzieki kolego Igor bede probowal w/g Twojej rady Pozdrawiam !

  32. Ale jak zrobic kiedy ja uzywam w Voiceworks wyjscia cyfrowego S/PDIF i podlaczm do wejscia s/pdif w karcie dzwiekowej.

    • S/PDiF wysyła Ci 2 sygnały (L i R). Jeśli możesz w Voiceworks ustawić, żeby wysyłał tylko mono (S/PDiF L), to tak zrób. Jeśli nie, to kup sobie kabel Jack-Jack TRS i użyj połączenia analogowego.

  33. witam.jesli posiadam tl audio i jesli chce nagrac wokal w mono to musze ustawic w cubasie 5 sciezke mono, a w tl AUDIO uzyc jednego wyjscia???np.lewego???bo to urzadzenie ma dwa kanaly L/R.Pytam poniewaz jestem samoukiem i nie chce popelniac starych bledow

  34. A moze jest na tym forum fachowiec i ma moze instrukcje po polsku programu Wyzor Voiceworks gdyz nie moge sobie poradzic i nie wiem jak zapisac do pamieci i do pliku moje wlasne osobiste ustawienia tak aby wykorzystywac je w pozniejszych moich domowych produkcjach.Pozdrawiam!

  35. Okej, co do rejestracji mikrofonami to wszystko raczej jasne. Co jeśli jednak ścieżki pochodzą z syntezatora (bas, gitary, bębny, itp, itd) i są stereofoniczne? Jest jakiś sens zgrywać np bas czy bębny do mono (pomijam jakieś dźwięki syntetyczne, które często mają efekty przestrzenne)?
    Analogiczne pytanie jeśli nie mówimy o hardwarowym syntezatorze, tylko VSTi – czy ścieżki basowe powinno się zawsze renderować z MIDI do audio jako mono? (mam na myśli standardowy bas, bez efektów przestrzennych)

    • No po to istnieją ścieżki stereo by ich używać jak ma się sygnał stereo, np. syntezatory :). Nie są tylko po to by mącić w głowie i odciągać od mono:D.

      Domyślnie nie ma sensu ze stereo robić mono, będzie miało sens jeżeli uznasz, że tak jest ładniej i brzmi lepiej:) lub z innego powodu potrzeba mono:).

    • A co do basu, jak ma się mono to mono, jak stereo to stereo. Nie musi być efektów przestrzennych by było stereo. Prawdziwy bas line dajesz w mono bo idzie jeden sygnał. A syntezator może kręcić dźwiękiem prawo-lewo i już wyjście masz stereo.

    • ‘Robert o’ generalnie wszystko Ci wyłożył, jak trzeba. Zarówno mono, jak i stereo mają swoje miejsce i trzeba po prostu chwilę ruszyć głową i zdecydować, co, jak, po co i dlaczego. Bo dlaczego miałbyś zabijać obraz stereo szerokich padów czy syntha renderując sygnał do mono? Albo, dlaczego chciałbyś na siłę z basu mono robić jakieś pseudo-stereo? Takie luźne przykłady niezrozumienia całej koncepcji – tu nie chodzi o to, że “zawsze ma być tak, a nie inaczej”, trzeba się rozsądkiem kierować, a nie jakąś ślepą zasadą, której się do końca nie rozumie 😉

  36. Czytając treść artykułu i wcześniejsze komentarze zacząłem się zastanawiać, czy jeśli mam sygnał basu w stereo z syntezatora i go potem zmonofonizuję (np eksportując w DAW nagraną ścieżkę stereo do mono), to (zakładając, że dźwięk zabrzmi tak samo, brak jest jakichś efektów stereo czy coś na basie) czy taka ścieżka mono zajmie w miksie mniej miejsca niż stereo, przy założeniu, że panorama jest na 0 (centrum). Innymi słowy czy ścieżka stereo przed monofonizacją, nie będzie gorzej się “mieścić w miksie” od tej mono?

    • Jeżeli jest taka sama to będzie taka sama.

      Mono zajmuję mniej pamięci i miejsca optycznie niż stereo. Ale mając dysk twardy z tego stulecia można sobie na to pozwolić i nie przejmować się więcej tylko zostawić synth jak jest i dać ewentualnie freez by kompa odmulić.

    • Łukasz, zrób prosty test – zgraj sobie najpierw na ślad stereo, potem na mono i porównaj jeden z drugim. Szybko zobaczysz jakie korzyści płyną z trzymania basu w mono.

    • Wniosek z tej lekcji jest następujący: jak sygnał z syntezatora idzie w stereo, to nagrywać w stereo 🙂 Nagrałem sobie bas w mono i stereo to, co idzie z syntezatora (w mono oczywiście tylko lewe wejście karty użyte) i w stereo brzmi po prostu przestrzenniej. Na pierwszy rzut ucha nie wydawało się, żeby “coś się działo” w przestrzeni. Różnice w waveformach sygnału stereo są minimalne, ale jednak. Możnaby to porównać do aplikowania reverbu takiego, że go nie słychać, ale brakuje, jak się wyłączy 🙂
      Rozumiem, że z fizycznego punktu widzenia, jak się wysyła sygnał mono na kanał pomocniczy stereo, to sygnał jest po prostu duplikowany, panoramowany L100 i R100 i następnie sciszany o tyle, by poziom na wyjściu stereo był taki, jak był poziom oryginału mono? sprawdzałem waveformy lewego i prawego po przepuszczeniu przez stereofoniczny aux i są identyczne chyba 😉

    • SF, nie do końca. Zależy, jakie masz zamierzenia. Ja na przykład nie lubię mieć basu szerokiego, bo Ci wszystko inne po bokach zamula (szczególnie jeśli chcesz mieć ładnie spanoramowane gitary, które też potrzebują swojego ciężaru). Jeśli zdarzy mi się kręcić jakiś bas z syntha (któy jest stereo), to i tak później zgrywam taki bas do mono, bo daje mi to więcej miejsca na inne rzeczy, a niczego przez to nie tracę.
      Co do drugiej części – jak wysyłasz sygnał mono na kanał pomocniczy, to nic się nie dzieje oprócz tego, że masz dwa razy więcej sygnału i ani on szerszy, ani żaden inny nie będzie. Co innego, jak na tym kanale zapniesz jakąś wtyczkę – wtedy to od niej zależy, co dzieje się z sygnałem. To, że masz identyczne wykresy fali na L i R tylko to potwierdza.

    • Dzięki, Igor, za komentarz 🙂 Wynikałoby z tego, że jednak niektóre ścieżki stereofoniczne z syntezatora być może warto jednak monofonizować, by nie zabierały przestrzeni stereo w miksie. I to wydaje mi się jednak bardzo cenną uwagą, bo zawsze nagrywałem wszystko w stereo z syntezatora i być może gdybym np bas czy stopę po nagraniu w stereo monofonizował, to miałbym większe szanse na uzyskanie klarowniejszego miksu???

      Zadałem sobie pytanie w pewnym momencie po co w ogóle trzymać ścieżki stereo w sesji… Do tej pory wszystko nagrywane z syntezatora leciałem w stereo i w stereo zostawiałem i potem conajwyżej zmieniałem panoramę (tak naprawdę balans kanałów, ale o tym za moment). Zakładając, że chcę mam jakieś szerokie pady z syntezatora i chciałbym takie mieć w miksie, to nagrywam stereo i zostawiam w centrum panoramy. Co natomiast jeśli np gitarę akustyczną od razu chcę umiejscowić np na 50% w lewym kanale? Widzę w tej chwili 2 warianty:
      1) (stosowany do tej pory) nagrywam w stereo i ustawiam panoramę na 50% w lewo. tutaj mówię o standardowym pannerze dla kanały stereo, który (przynajmniej w Cubase) ustawia balans pomiędzy kanałem lewym i prawym. Jak się zmieni tryb na dual panner, to można osobno zmieniać panoramę dla kanału lewego i prawego. No więc jak jest w centrum w trybie standardowym i się zmieni na dual panner, to mam po prostu lewy na L100, a prawy na R100. W moim rozumieniu jednak, jak zmienię standardowym panerem panoramę (balans) na 50% w lewo, to dalej będzie L100 i R100, tylko prawy kanał będzie dodatkowo sciszony, więc de facto szerokość dalej maksymalna (tzn niezmieniona od momentu wyjścia z syntha), tylko w jednym kanale jest głośniej…
      2) nagrać w stereo, zmonofonizować ścieżkę i ustawić ją na 50% w lewo. tu widzę 2 równoważne opcje monofonizacji: export ścieżki stereo do mono i import na ścieżkę mono lub zmiana pannera na dual panner i ustawienie obu kanałów na 50% w lewo – da to dokładnie taki sam efekt.

      Pytanie brzmi, co jest bardziej poprawne (nagranie w stereo i panoramowanie czy nagranie w stereo, monofonizacja i panoramowanie). Z jednej strony wydaje się, że wariant 2 zajmie mniej miejsca w przestrzeni, a z drugiej strony mam poczucie jakbym “degradował” oryginalny dźwięk z syntezatora tracąc część “informacji”. Tutaj możnaby w sumie powiedzieć, że jak się używa np korekcji czy zmiany głębi czy też panoramy, to też dźwięk jakby się “degraduje”, “spycha się go” gdzieś, ale w kontekście całego miksu brzmi to dobrze… Zasadniczo, to taka żywa gitara akustyczna grana przez kogoś przede mną zostanie raczej tak samo odebrana przez ucho lewe jak i prawe i chyba nie ma sensu sztucznie jej dorabiać drugi kanał… Zakręciłem się już 🙂

    • Najprosciej Ci bedzie nagrac ta gitare w mono i spanoramowac ja te przykladowe 50% w lewo. Jesli z jakiegos powodu chcesz ja nagrac w stereo i zrzucic pozniej do mono, to pamietaj, aby dobrze ustawic mikrofony, bo jesli popelnisz blad (nie dopasujesz ich pozycji wzgledem fazy), to po zrzuceniu do mono te byki wyjda bezlitosnie na wierzch.

    • OK, dzięki. To od teraz chyba będę już ścieżki “pomocnicze” (nie prowadzące) nagrywał w mono lub monofonizował z nagrania stereo. Który wariant mono okaże się lepszy, to już pewnie kwestia wypróbowania obu i porównania 🙂

    • Im mniej szerokich sladow stereo w sesji, tym latwiej o klarowniejszy miks. Trzymaj sie zasady, ze im planujesz w sesji wiecej sladow, tym mniej staraj sie ich rejestrowac w stereo.

  37. Nie wiem o co w tym wzystkim chodzi ale ja mam mikrofon mono sE 2200A nagrywam w cubase 5 na sciezke stereo i oczywiscie nagrywa sie jako spiew stereo slyszalny na lewym i prawym kanale.Wychodzi to lepiej i pelniej niz nagranie w mono.To nie wiem jaki jest cel nagrywania z mikrofonu mono na sciezke mono poza moze tylko watpliwym zwiekszonym zuzyciem pamieci.Prosze oswieccie mnie czy mam racje stosujac taki rodzaj nagrywania chyba ze sa jakie inne powody aby nagrywac spiew wylacznie na sciezke mono.Pozdrawiam!

    • Nagrywa Ci sie na oba kanaly jednoczesnie? Na lewy i prawy? Z jednego mikrofonu wpietego w jedno wejscie? Farmazony chlopie pleciesz, a mi juz rece opadaja… Nawet gdybys jakims cudem tak zaroutowal sygnal, zeby Ci sie nagraly dwa sygnaly na sciezke stereo ( nagralbys na oba kanaly ten sam sygnal – co i tak nie jest stereo), to po prostu slyszysz to jako lepsze, bo jest o 6db glosniejsze!

  38. Mam takie pytanie , skoro posiadam mikser podłączony do karty dźwiękowej pod wejscie liniowe , w mikserze są podłączone pod main out dwa jacki mono a w wejsciu liniowym jack stero to gdy rejestruje wokal w programie audition i ustawiam tam opcję rejestracji mono to nagrywam dobrze wokal w mono? Bo idzie tylko jedna ścieżka ale jest słyszalna na dwóch głośnikach ? może ktos mi powoli wytłumaczyć nagrywanie własnie w tym mono i czy podłączenie miksera z kartą jest prawidłowe ?

  39. A ja mam trochę pytanie out of topic 😛 jaki LATENCY ustawić do nagrywania wokalu? i czy lepiej nagrywać w AA3 czy CE2? mam kartę Audiotrak Maya 44 MKII

    • Najniższą, z jaką sobie poradzi Twój komputer. Na brzmienie wokalu nie wpływa program, którym nagrywasz.

  40. Autor chce dobrze, ale ręce opadają, co powypisywał.

    1. Wiele pluginów (zwłaszcza darmowych) na ścieżce monofonicznej zabrzmi monofonicznie. Więc nie ucz człowieku, ze nagrywanie jednymi mikrofonem na ścieżkę stereo to źle. Co za problem powielić kanał lewy na prawy i dalej pracowac?

    2. Co z tego, że “zmarnujemy” jeden kanał na ścieżce w DAWie? Ludzie mają dziś dyski po kilkaset GB, więc jaki to problem? Że to mało eleganckie, to już inna kwestia, ale tu nie o elegancję chodzi (patrz pkt. 1)

    3. Nie każdego stać na dwa sparowane mikrofony

    4. Z tą “szeroką panoramą” z dwóch mikrofonów, nie jest aż tak super jak piszesz. Muszą być spełnione pewne warunki. A Ty nawet nie napisałeś ludziom, jak ustawić te mikrofony względem siebie, aby nie było znoszenia się faz.

    Stary, jak chcesz pomóc, to pomagaj tak, by nie zaszkodzic.

    • remaztered

      Z tego co piszesz wynika, ze przeczytales jeden artykul i juz sie boczysz. Wez wyluzuj, przeczytaj wszystkie posty i dopiero pisz o swoich przemyslenach.

    • @Kami:
      @ 1. “Wiele pluginów…” – podaj przykłady.
      @ 2. Owszem, chodzi o elegancję, komfort pracy, porządek w sesji, dobre nawyki, oszczędność miejsca… zrób sobie takie ślady stereo do każdego wlotu i nagle się okaże, że Twoja sesja zajmuje 2x więcej miejsca niż by mogła. A potem pomnóż sobie to przez ilość sesji. Nagle zauważysz, że dysk wyjątkowo szybko Ci się zapełnia.
      @ 4. “Muszą być spełnione pewne warunki.” – jakie?
      @ 4. “…znoszenia się faz.” – czy Ty w ogóle rozumiesz pojęcie fazy???

      I na koniec tak ogólnie, Igor akurat tłumaczy tu wiele naprawdę zawiłych spraw w naprawdę prosty sposób, mało tego, robi to zgodnie ze sztuką realizacji. Powinieneś trochę ochłonąć, na spokojnie przeczytać wszystko jeszcze raz i przemyśleć logicznie czy to co piszesz ma sens. Obaj kończyliśmy specjalistyczne uczelnie w tym kierunku, każdy inną i nawet w innym kraju i obaj zgadzamy się co do fundamentalnych kwestii realizacji, więc nie ma mowy o pomyłce.

    • Kami – na start proponuje Ci zluzowac lydke 🙂 A co do reszty:
      @ 1. Jednym mikrofonem nagrywa sie na jeden kanal, na slad mono. Jesli chcesz to kwestionowac, to podwazasz logiczne myslenie, dorobek fizyki, elektryki, akustyki i calej realizacji dzwieku. Odwaze sie stwierdzic, ze nie jestes tuzem inzynierii, ktory potrafilby odwrocic do gory nogami wszystkie koncepcje z tych dziedzin.
      @ 2. Chomik Ci ladnie zaargumentowal. No chyba, ze lubisz marnowac zamiast nie marnowac… Twoj wybor, zrobisz jak zechcesz.
      @ 3. Zeby nagrywac dwoma mikrofonami w stereo, wcale nie musisz miec ich fabrycznie parowanych. Malo tego, moga to byc nawet dwa rozne modele. Slowo ‘dwa’ jest tu kluczem. Jesli ktos w danej chwili nie ma drugiego mikrofonu, to nagrywa normalnie w mono i swiat jest nadal piekny.
      @ 4. O ustawianiu mikrofonow czy relacjach fazowych pisze w innych artykulach, bo nie sposob opisac wszystkiego w jednym poscie. Licze na chec dociekania dalszych informacji przez swoich czytelnikow, ktorzy nie raz spisali sie w tej kwestii na medal. Ciebie zapraszam do dalszej lektury i nie wyciagania pochopnych wnioskow.

  41. Chłopaki pięknie i mądrze piszecie na temat sprzętu i techniki podpinań… przeciętny natomiast gitarowy “brzdękacz” odbiera to jako język totalnie hermetyczny. Tym razem podpowiedzcie proszę absolutnemu laikowi – mam gitarę klasyczną i własny głos – jak to sensownie zgrać i nagrać na jakimś tam poziomie…? Czy w takim przypadku rejestratory dżwięku (jak ZOOM H2n, H4n, Roland R-05, Boss Micro BR 80, itp, itd) mają rację bytu. Może myślenie tymi kategoriami to niewłaściwa ścieżka…? Z góry dziękuję za słowa oświecenia…

    • H4n jak najbardziej bo ma niezależne wloty mikrofonowe, więc możesz osobno podpiąć np wyjście gitary (nie pamiętam czy potrzebny Ci będzie di-box czy można do zooma wpiąć sygnał prosto z intstrumentu – trzeba do instrukcji zajrzeć) i mikrofon, chyba nawet jest tam Phantom (też sprawdź w instrukcji!!!), więc pewnie dałoby się nawet pojemność wielkomembranową doczepić.
      H2n owszem jeżeli chcesz mieć naprawdę surowe nagranie parą stereo, które będzie zawierało w sobie sporą dozę tego co do dźwięku dokłada od siebie pomieszczenie. Ten model raczej jednak zostawiłbym reporterom.
      Pozostałych nie znam, więc nie chcę przesądzać czy się nadają, ale jeśli mają co najmniej 2 wloty mikrofonowe (typu XLR) to powinny być ok.
      Natomiast nie wiem czy w Twoim przypadku wydawanie prawie 1000zł na H4n jest sensowne. Może lepiej wybrać jakiś 2 wejściowy interfejs do komputera zasilany z szyny typu coś na USB albo FireWire?

    • A co do języka to może i faktycznie chwilami wygląda on trochę jak zaklęcia Gandalfa Szarego ale praktycznie na każdą prośbę urzytkownika Igor (lub ktoś inny trochę bardziej ogarnięty w temacie) krok po kroku wyjaśnia problem, więc jeśli masz jakieś wątpliwości to albo przeszukaj komentarze (tak tak, wiem, mi też się nigdy nie chce :D) albo po prostu zapytaj. Na pewno nie zostaniesz sam z problemem :).

    • Rejestratory są naprawdę świetne (bo małe i wygodne) do pracy w terenie. Ale też bym się raczej skłaniał do sugestii Chomika – pomyśl o jakimiś interfejsie audio. Mało, że będziesz z jakości zadowolony, to jeszcze później, wewnątrz DAW będziesz mógł takie nagranie lekko obrobić.

  42. Chomik, Igor – wielkie dzięki!!!
    No dobra, przyjmijmy, że rejestratory są kosztowne i że lepiej zainteresować się interfejsami. Z wielu zresztą względów…
    Cholerka – przejrzałem kilka ofert ale one wcale nie są dużo tańsze…
    Ponoć “dżentelmeni o pieniądzach nie mówią” ale sens tego co mnie trapi znaleźć można we fakcie, że dla moich potrzeb, te wszystkie “FaireStudio Mobile” i wyższe cenowo, mogą okazać się “nadmiarem dobrego”…
    Co myślicie o ProTools 8 ES recordingu, Pipeline, czy Interfejsie Studio 22 Pro. Te fejsy (a zwłaszcza pierwszy z nich) wydają mi się najbardziej sensowne do moich celów – ale może macie konkretne sugestie bazując na Waszych osobistych doświadczeniach… Dzięki… Pzdr

  43. Z góry przepraszam, jeśli moje pytanie jest idiotyczne, ale jak na razie moje doświadczenie z nagrywaniem jest zerowe -chcę najpierw mieć jakieś rozeznanie, a potem kupić sprzęt.
    Chciałabym na nagraniu uzyskać taki efekt, że dźwięk jednego instrumentu słychać w lewym głośniku, a drugiego w prawym. Czy dobrze rozumiem, że wystarczy mi do tego jeden mikrofon, a powinnam nagrywać w stereo (dwa instrumenty w różnym czasie, a potem nałożyć ścieżki)?

    • Wystarczy, ze oba instrumenty nagrasz po kolei na sciezki mono, a potem uzywajac pokretla Pan odpowiedzialnego za panorame (rozstawienie instrumentow w przestrzeni od lewej do prawej) ustawisz sobie wedle uznania.

  44. Nie wiem czy ktoś tu jeszcze zaglądnie ale miejmy nadzieję,że tak.Nagrywam od jakiegoś czasu(tak dla siebie powiedzmy) ale moje wszystkie nagrania są w mono.To mnie już zaczyna denerwować.Szczerze mówiąc nie wiedziałam,że moje nagrania są w mono.Dopiero ktoś mnie uświadomił.Nie wiem do końca czym jest stereo.Czy samo przesunięcie dźwięku w lewo i prawo jest juz sygnałem stereo?Czy samo zduplikowanie ścieżki mono w ścieżkę stereo nie jest tym samym co nagrywanie dźwięku na 2 mikrofony?Bo jeśli nie to do czego ma służyć to duplikowanie ścieżki?Bo dla mnie to nadal brzmi jak mono tylko troche głośniejsze. I coś co spędza mi sen z powiek.Czy podkład muzyczny może być nagraniem stereo jeśli korzystam z gotowego stylu w keyboardzie?Czy jest to możliwe?Czy bez żywych instrumentów mogę o tym zapomnieć?A może moje nagranie traci na jakości bo nagrywam przez wejście słuchawkowe.Wgrywam podkład przez mikrofon USB Samson G track.Będę wdzięczna za uświadomienie mnie:-)

    • Zeby nagrywany dzwiek byl stereo, potrzebujesz dwoch mikrofonow (ewentualnie dwóch wejsc liniowych lub instrumentalnych). Duplikowanie jednego sladu to nie jest to samo, co nagrywanie na dwa mikrofony. Duplikowanie to kopia idealna, a przy nagrywaniu dwoma mikrofonami, obie sciezki beda od siebie delikatnie rozne, dzieki czemu uzyskujesz efekt stereo. Duplikowanie to tworzenie idealnej kopii, wiec musialabys ta kopie poddac dodatkowym procesom, zeby stworzyc sztuczne stereo. Bez tego, jest jak mowisz – dwa razy glosniejszy slad mono. Do nagrywania sladu w prawdziwym stereo sa Ci potrzebne dwa mikrofony. Ewentualnie dwa wejscia liniowe, jesli nagrywasz podklad z tego keyboardu. On powinien miec dwa wyjscia audio (dla kanalu L i R). Laczysz je z dwoma wejsciami liniowymi w interfejsie audio i nagrywasz. Jesli podklad byl oryginalnie w klawiszu zapisany jako stereo, to nie ma sily, zeby nie nagral Ci sie w DAW w stereo. I nie ma znaczenia, czy zostaly uzyte zywe, czy wirtualne instrumenty. I na koniec – mieszasz fakty. Najpierw piszesz, ze nagrywasz przez wejscie sluchawkowe, a potem mowisz, ze nagrywasz podklad mikrofonem USB? Co sie tu kupy nie trzyma…

  45. Dzięki za odpowiedź.Może niedokładnie to wyraziłam.Podpinam mikrofon jednym kablem do komputera do wejścia USB i drugim kablem do wejścia słuchawkowego.Przeczytałam gdzieś na forum,że można wgrywać podkład przez wejście słuchawkowe ale widzę ,że to jednak był błąd.Przyznaję,że wybrałam taki sposób bo nie umiałam podłączyć keybordu z komputerem bezpośrednio.:-0

  46. Hahaha Igor, ogarnij to 😮
    Wchodzę na Facebooka, a tam screen ziomków z jakiejś nowej sesji 😀

    http://www.imagetoo.com/images/cep.jpg

    Pytam się: A po co to stereo na wokalu ? A Oni że po prostu kopiują sobie jeden kanał nagrany na drugi z ciszą i jest tak samo jakby nagrywać mono :mrgreen:

    Instrukcja takiego rejestrowania wokalu w Cool Edit Pro:
    “zaznaczasz lewy żeby CI się na biało podświetlił ctrl+c zaznaczasz pustą prawą i ctrl+v”

    😆

  47. Masz rację, na tym screenie jest istna encyklopedia metod :mrgreen:
    Ścieżki mono, zwykłe stereo na jednym kanale, i duble tych kanałów 😀
    Ale jak to wczoraj zobaczyłem, to nie wiedziałem co o tym sądzić.
    Ponieważ w jakim celu nagrywać na jednym śladzie raz mono, zaś raz stereo i ogólnie po kiego to stereo :mrgreen:
    Ale to już nie na nasze głowy i widać, że jeszcze dużo musimy się poduczyć 😀

  48. Bardzo ciekawy artykuł i wiele mi uświadomił. Teraz moje pytanie – chcemy nagrać z kumplami parę numerów. Gotowe beaty pójdą z automatu Alesis i teraz właściwe pytanie, jak je zarejestrować? Czy z dwóch wejść automatu (main left, main right), czyli lewe i prawe i czy ustawiać jakąś panoramę, czy może lepiej mono? Czy np. podłączyć automat do comba basowego i z tego comba w pomieszczeniu zebrać sygnał dwoma mikrofonami? Proszę o wszystkie pomysły 🙂

    Pozdrawiam

    • Ogólnie bym zaczął od zgrania z automatu dwóch wyjść – L i R – o ile ten podkład ma źródłowe informacje w stereo, bo jeśli już w Alesisie jest w mono, to nie ma sensu go nagrywać dwoma wyjściami – wystarczy jedno.
      A później możesz kombinować, jak tylko Ci się podoba, łącznie ze zgrywaniem przez to combo. Słuchaj, co jak zabrzmi i podejmuj decyzje. Jak by Ci pomysłów zabrakło, to rzuć jeszcze okiem na te dwa artykuły:
      https://zakamarkiaudio.pl/2012/10/eksperymenty-w-studio-cz-1.html
      https://zakamarkiaudio.pl/2012/10/eksperymenty-w-studio-cz-2.html
      Pozdrawiam.

    • Dzięki wielkie. Artykuły bardzo ciekawe, inspirujące do kombinowania 🙂 Automat ma dwa wyjścia na stereo – lewe, prawe i opcję mono, dlatego zastanawiałem się którą opcję wybrać i która mogłaby lepiej wypaść w miksie: całkowite mono, stereo bez panoramy bądź stereo z panoramą. Będę kombinował 🙂

      Pozdrawiam

  49. Ciekawy artykuł, ciekawy blog – czytam często i gęsto.
    Teraz po krótce moja sytuacja… używam sprzętowych samplerów np Akai, lub sytntezatorów w formacie rack 19″ i są to urządzena posiadające wyloty L i R, chcąc je nagrywać w STEREO na komputerze z interfacem audio powinienm używać do każdego z nich po komplecie kabli.

    I teraz pytanie – jakiego rodzaju kabli uzywac? Mam na myśli TS czy TRS? Wiem, że TS to jackowy odpowiednik RCA, a natomiast TRS [czyli z dwoma paskami] to odpowiednik XLR’a.

    Co lepiej zagra i jakie są praktyczxne różnice? Pamiętajmy, że piszemy o brzmieniach typu pady, stringi, leady, perkusje [to juz z samplerów]. Wiem, że bas warto zgrywać z L/mono i pewnie TSem?

    POozdrawiam!

    • Niby lepiej skorzystać z symetrycznych (XLR/TRS), ale w praktyce różnice będą minimalne.

  50. Czyli teoretycznie powinno dać się nagrać po linii gitarę wychodząc sygnałem z PODa na dwóch kablach (osobno kanał L i R) i wpinając sie w dwa osobne wejścia interfejsu. Czy taki sposób da pełniejsze brzmienie gitar jeśli w DAW ustawimy dwie osobne ścieżki mono dla każdego z dwóch używanych wejść w interfejsie i z spanoramujemy je maxL i maxR czy lepiej robić osobne podejścia dla nagrania każdej ścieżki? Igor jakie masz doświadczenia z takim podejściem? Oczywiście sam także pokombinuję z ustawieniami i zobaczę co z tego wyjdzie…

    • Jeśli z obu kanałów POD-a wychodzi to samo brzmienie, to taka operacja jest bez sensu. Nie będziesz miał pełniejszego brzmienia, tylko dwa razy głośniejszy sygnał. Inna byłaby sytuacja, gdybyś ustawił sobie dwa różne brzmienia na każdym z kanałów (nie wiem czy takie coś można w PODzie ustawić, bo nie używam), ale to już coś zupełnie innego.

    • Z resztą, niedługo będzie o tym filmik 🙂

  51. super, czekam z niecierpliwością:) i wielkie dzieki za info

Zostaw komentarz