Co to jest kanał pomocniczy (Aux In)? [FILM]

Dziś dowiemy się, jak stworzyć i skonfigurować oraz w jakim celu korzystać z kanałów pomocniczych miksera wewnątrz DAW. Miłego seansu.

Zostawić komentarz ?

45 Komentarze.

  1. Witaj Igorze. Świetny film ale jedna rzecz mnie zastanawia (zresztą nie od dziś, ale zwróciłeś moją uwagę na ten temat w tym materiale). Czym technicznie rzecz biorąc różnią się wtyczki VST, VSTi, AU i wiele innych formatów, które funkcjonują na rynku i dlaczego miałbym np chcieć użyć czegoś w Reaperze bo ProTools tego nie pozwala zastosować, a załóżmy, że mam do dyspozycji funkcjonalny odpowiednik w ProToolsie?

  2. DAW obsługują różne formaty wtyczek. Różnice zapewne polegają na innym kodzie, czego Ci dokładnie nie wyjaśnię, bo nie piszę wtyczek, nie tworzę ich i wykracza to poza zakres mojej wiedzy. Odpowiadając na Twoje drugie pytanie – Steinberg wynalazł kod VST, który został zaadoptowany do kilku innych stacji roboczych i stał się bardzo popularny. Reaper też używa VST, ale na przykład Pro Tools korzysta z formatu RTAS i nie obsługuje bezpośrednio VST – potrzebny jest tzw. wrapper, który 'zawija' wtyczkę VST na RTAS, ale nie zawsze gwarantuje to płynne działanie. Stąd, nie chcąc pakować się w wrapper, możesz użyć np. instrumentów w formacie VST z Reapera wewnątrz Pro Toolsa, korzystając z protokołu Rewire. Jeśli masz do dyspozycji odpowiednik wtyczki w formacie RTAS, to jasne, że lepiej go użyć, ale nie wszystkie wtyczki są dostępne w wielu formatach, stąd takie rozwiązanie.

  3. Bardzo Ciekawy pomysł zastosowania AUX.Czy jest zatem możliwość Rejestracji ścieżek np perkusji,na Samplitude i jednoczesnego odbioru ich w PRO Tools w czasie rzeczywistym tzn podczas nagrania.

    • musial bys stworzyć instrument track jako instrument wybrać Samplitude (jak jest taka możliwość) wysłać to na audio track i nagrac:) powinno dzialać 🙂 tak mozna zrobic z FLP z Reason’em 🙂 wiec moze i z Samplitude 🙂 sprawdz:)

    • ooo widzisz w tym filmiku jest pokazane jak to odebrać akurat na reaperze … i nie instrument track tylko aux ?

    • Odebrac “z” Reapera, a nie “na” Reaperze, to spora roznica.

    • Nie bardzo rozumiem, po co mialbys tak kombinowac? Nagraj w Samplitude albo w Pro Tools bez zbednego komplikowania. Jesli preferujesz prace w konkretnym DAW, to zrob import, ktory nie zajmie Ci dluzej niz kilka minut.

    • Preferuje oczywiście PT,ale posiadam narazie MBox 2mini więc nagranie wielomikrofonowe nie wchodzi w grę,a chciałbym z pokładu PT mieć nad wszystkim kontrolę,np ustalać odsłuch dla muzyków i np póścić metronom.Chyba że naprawdę za bardzo kombinuję 🙄

    • A masz inny interfejs, zeby zorganizowac nagranie wielokanalowe w Samplitude? Jesli tak, to zrealizuj w nim nagrania wszystkich sladow (lub chociaz tych na wiele mikrofonow), zaimportuj sciezki do PT i dogrywaj pojedyncze tracki juz wewnatrz PT i w nim miksuj. To chyba najrozsadniejsze.

    • Tak już robię,szukałem poprostu wszystkich mozliwych rozwiązań.

  4. Dzięki Adam,sprawdzę te metodę.Pytanie tylko czy komp nie zostanie za bardzo obciażony.

    • moze tak też być dlatego musisz to nagrac na audiotracka i pozniej nie bedziesz musial juz uzywac samplitude do odtworzenia tego w pt .. ale nie bedziesz mial mozliwosci korygowania w poszczegolne sciezki 🙂

    • od 5:14 masz pokazane na filmiku jak to zrobic 🙂 aux in … nie instrument track przepraszam za pomylke …

  5. Niestety nie widzę Samplitude w Instrumentach
    PT

  6. Chyba tylko pozostaje nagranie scieżek na Samplitude i potem import w Pro Tools,bo PT nie działa z Samplitude za pomocą Rewire

    • niom … ale probowałes z aux in ? tez nie ma ?? na filmiku od 5:14 jest pokazane pomylilem sie z instrument track

    • Samplitude moze byc hostem dla Rewire dlatego nie pojawia sie na liscie instrumentow w PT.

    • rozumiem,dzięki.Muszę więc spróbować użyć inny program,np Ableton jakiś mam i z Melodyne może da radę!

  7. Tak czytam to co piszesz:-)no i niestety nie ma samplitude w instrumentach w PT

    • I nie bedzie. Powtorze – w Samplitude mozesz odbierac sygnaly za pomoca Rewire z innej aplikacji, bo Samplitude jest hostem – gospodarzem (tak jak na filmiku Pro Tools), ale Samplitude nie bedzie dzialalo jako insrument w PT, tak samo jak PT nie zadziala w innym DAW przez Rewire.

  8. brakuje mi wyjaśnienia różnicy pomiędzy wysyłkami z poziomu I/O a SEND wydaje mi się, że dla kogoś zielonego nie jest to do końca jasne 🙂 super filmik dzięki za ten blog !!!

    • “Wysyłka” wyjściem, to po prostu przekierowanie całego sygnału w inne miejsce. Send wysyła kopię.
      Dzięki za dobre słowa i lawinę komentarzy 🙂

  9. Witam mam pytanie, a mianowicie czy te wszystkie operacje można robić na cubase?

    • nie wszystkie ale pewne tak typu wysyla sygnalu na aux z efektem tak tylko ze w cubase sie nie nazywa to Aux tylko hmm zapomnialem …;/ 😀 kurde jest gdzies taka opcja sends mixer czy cos takiego nie pamietam dokladnej nazwy tam dodajesz efekty i z poszczegolnego kanalu wysyłasz na efekt … zalezy tez jakiego masz cubase’a w tym nowszym czyli 5 jest cos takiego jak FX TRACK i na nim zapinasz efekt

    • Odkad pamietam, to Cubase ma kanaly FX i one sa tym samym, co Aux w PT. Angarx, instrukcja w lapke i czytamy!

    • Dokładnie, w Cubase 6 (i jak dobrze pamiętam w poprzednich też) nazywa się to FX Channel. Przykładowo chcąc mieć reverba jako send, to tworzymy kanał FX Channel, na nim zapinamy reverba, a następnie wchodzimy na wysyłki np ścieżki wokalowej i wysyłamy na ten FX Channel. Jest więc to identycznie jak w PT, tylko nazwa kanału inna.
      Z kolei grupowanie kanałow wydaje się nieco wygodniejsze w Cubase, bo po prostu dodaje się nową ścieżkę typu Group Channel, a następnie przekierowywuje się wyjścia np wszystkich ścieżek bębnów na ten Group Channel i już, na tym Group Channel zapinamy co chcemy, a poszczególne kanały bębnów i tak możemy niezależnie jeszcze edytować (głośność, panorama, efekty itp) 🙂

  10. pozatym warto ogladac filmiki o danym DAW ktore napewno znajdziesz pytajac brata google albo Siostre YouTube 🙂

  11. Witam:)
    Czy ostatni trick z nagrywaniem gitary już po przejściu przez wtyczkę jest możliwy do zrobienia w reaperze? jakoś nie mogę odnaleźć kurcze takiej opcji.
    Pozdrawiam

  12. Zastanawia mnie jedna rzecz… Mam wokale na których mam brzydkie rzeczy których mogę się pozbyć Bramką ale jak zrobić aby nie aplikować w insercie jej na każdym kanale a aby każdy kanał korzystał z jednej bramki (ustawionej jak w grupie) i wracał na swój kanał. Zgrupowanie tego nie wyjdzie bo będzie sumował te sygnały a później suma ich będzie przechodziła przez bramkę a nie o to mi chodzi 🙂

    • Ktoś ma jakieś rozwiązanie?

    • Na upartego moglbys wysylac poszczegolne sciezki wokali w trybie Pre-fader na jeden kanal Aux z bramka i wcisnac ‘mute’ na kazdym z tych wokali, ale nie masz szans na to, zeby udalo Ci sie ustawic tak parametry bramki, aby aktywowala sie w odpowiednich momentach. Szczegolnie, jesli te partie wokalne sie pojawiaja w roznych momentach – to wbrew logice. Co innego, jesli mowimy powiedzmy o dublach, gdzie kazda partia ma byc z zalozenia taka sama, jak poprzednia, wtedy mogloby Ci sie to udac, ale szczerze mowiac nie widze powodow, zeby sie z tym zmagac. Co jest zlego w aplikowaniu bramki na poszczegolnych sladach?

    • Właśnie chodzi o duble, Co jest złego nic.. 😉 Po prostu chęć znalezienia optymalnej opcji i mniejsze zużycie procesora 😉 Więc po prostu jest to z mojej strony przekombinowanie 😉

    • fakt zmniejszysz zużycie procesora, ale ciężko będzie ci ustawić jedna bramkę dla różnych śladów .. w ogólnym rozrachunku pewnie zrobisz i tak bramki na każdym ze śladów bo, zacznie Cię to przerastać i pobudzać nadmiernie twoje nerwy 🙂 jeśli o mnie chodzi to na duble też osobno bym zapiał bramki 😀

    • Adam, to jest wykonalne. Zen musiałby tylko zadbać o to, aby idealnie zsynchronizować ze sobą wszystkie ślady wokalu, inaczej będzie totalny chaos. Poza tym zajęło by to sporo czasu, a bramki chyba wcale nie są jakoś mocno procesożerne…

    • Nie no chodziło mi o wokal, jedną bramką nie wyczyszczę różnych śladów zgadzam się 🙂 Tak czy inaczej zostanę przy opcji indywidualnych bramek 😉

    • A i dziękuję za opinie 🙂

    • najlepiej jest nagrać tak wokale by nie musieć używać na nich bramek, tak jest to wykonalne w dublach ale jak by chcial jedna bramka czyscic stope werbel itp? nie jestem przekonany czy by to zdalo egzamin

    • Adam, od samego początku mówimy tu o wokalach. Nikt normalny nie próbowałby jedną bramką ogarnąć wszystkich śladów…

    • sorry ffantazja mnie poniosla 🙂

  13. Pytanko natury technicznej…w związku z tym nagrywaniem gitary.

    Posiadam interfejs LINE 6 UX 1 wraz z wtyczką POD FARM 2. Lepiej nagrać czysty sygnał i podawać go obróbce na insercie? Czy może lepszą opcją jest nagrywanie z kanału pomocniczego (obrobionego już przez symulator) sygnału ?

    Przy tej pierwszej opcji mamy większe zużycie procesora (do symulacji). Ale możemy w każdym późniejszym momencie zmienić czy to symulator wzmacniacza czy kolumny itp. itd. Czy za drugą opcją kryje się coś więcej niż zwolnienie zasobów komputera ?

    • Niemal sam sobie odpowiedziales na to pytanie w drugiej czesci wypowiedzi 🙂 Ale jest jeszcze jedna rzecz zwiazana z nagrywaniem juz gotowego brzmienia i to bardziej z kategorii producenckiej niz technicznej. Dzialajac w ten sposob skazujesz sie na dane brzmienie (w pozytywnym slowa znaczeniu), dlatego powinienes dbac o jak najlepsze ustawienie juz na starcie. I potem konsekwentnie trzymasz sie zalozen. Wymaga to odwagi i doswiadczenia, tak jak przy rejestracji sygnalu z pieca, gdzie nie masz juz pozniej mozliwosci zmiany np. nasilenia przesteru, czy tym podobnych. Rejestrujac surowy sygnal zawsze mozesz zmienic parametry wtyczki i gwarantuje Ci, ze bedziesz je zmienial wielokrotnie, co akurat bywa zgubne. Mozna krecic i krecic i nigdy nic nie ukrecic, a chodzi o to, zeby sie na cos zdecydowac i ruszyc dalej. Choc jak mowilem – to wymaga troche czasu i zdolnosci.

Zostaw komentarz