Pro Tools 9

Nie potrafiłem się powstrzymać…

W tej chwili zbieram szczękę z podłogi, dosłownie.

Avid właśnie przed 30 minutami ogłosił dostępność nowego Pro Tools-a 9 na targach AES.

Mnóstwo usprawnień i wielki krok na przód.

Zostawić komentarz ?

68 Komentarze.

  1. Co nowego?
    *Współpraca z interfejsami AVID, lub dowolnymi interfejsami audio innych producentów, lub bez interfejsu jako „stand alone”

    To znaczy że na E-MU 0404PCI odpale pro toolsa? Powiedz że tak

    • “Że tak” 🙂
      Tylko pamiętaj, że to musi być Pro Tools 9.

  2. To mnie pocieszyłeś człowieku niemiłosiernie:) Pewnie to słyszałeś już X razy, ale od kilku dni oglądam Twoje video na YT i muszę przyznać że bardzo mi się podoba, a raczej że dużo korzyści można czerpać z tych informacji:) Po za tym, jako “nisko budżetowiec” zdecydowałem się na sennheisery HD 205II. Co sądzisz o nich na początki w zabawie z miksem?

    • Myślę, że na początek, to każde przyzwoite słuchawki dadzą radę, aczkolwiek starałbym się na Twoim miejscu przyzwyczaić do dobrych nawyków i pomyślałbym o monitorach. Tego konkretnego modelu nigdy nie słyszałem, strzelam w ciemno, że będą miały mocno wyeksponowany dół i szybko Ci się w nich słuch zmęczy, ale to “zaleta” większości tanich, zamkniętych słuchawek. Pozdrawiam

  3. http://www.youtube.com/watch?v=VcYtTU8H1OQ a ja tutaj mam piękny filmik o Pro Toolsie 9 🙂 PALCE LIZAC 🙂 jeśli naruszam jakieś zasady to przepraszam i zrozumiem usunięcie mojego postu

  4. Ja od Tygodnia,cieszę się Pro Tools 9,śmiga mi na M-audio Profire 2626,W końcu mozna nagrywać i monitorować jak się chce!!!
    Czekam na Ciebie Igor,i Filmiki instruktarzowe na PT9:-)
    Pozdrawiam!

    • Ja się jeszcze na dziewiątkę nie przesiadłem, ale to się może wkrótce zmienić. Pozdrawiam

  5. A ja zostanę przy Reaperze, coraz więcej w nim odkrywam i coraz bardziej mi się podoba 🙂

    • I o to chodzi. Skoro Ci pasuje i do tego jeszcze Ci się podoba, to znaczy, że znalazłeś swoje DAW 🙂

    • nie ma to jak Miłość między realizatorem a jego DAW 😀 ty kochasz swojego DAW a on ci daje coś dzięki czemu powstają twoje zacne utwory 🙂

  6. A powiedzcie mi co jest nie tak z Fruity Loopsem że nie jest wymieniany wśród całego tego oprogramowania?

    • Bo kiedyś nie funkcjonował jako typowe DAW, m.in. nie miał możliwości nagrywania audio. Co prawda, wiele się od tamtego czasu zmieniło i choć nie jestem na bieżąco, to nadal z jakiegoś powodu nie biorę go pod uwagę…

    • fl zawsze byl brany pod uwage jako soft do produkcji muzyki a nie do mixowawnia czy nagrywania to moze byc kwestia podejscia stereotypowego ..:)

    • Adam – sluszne uwagi.
      Jak widzialem kumpla, ktory sie z FL-em strasznie zmagal, to stwierdzilem, ze nie mozna tego podpiac do kategorii DAW. Takie moje zdanie.

    • szczerze też nie mam pojęcia jak wygląda obecny FL najnowsza wersja ale jak widzialem 9 to do dzis nie wiem jak nagrac tam cokolwiek 🙂 pozatym wiekszosc moich znajomych producentow ktorzy pracowali na fl przeniesli sie na Cubase lub PT albo jeszcze inne DAW’y i nie układają juz “kosteczek” 🙂

    • Mialem dokladnie takie same odczucia. Jak kiedys musialem nagrac kilka sladow w Reaperze, ktorego wczesniej nie znalem, to generalnie po 2 minutach wiedzialem co i jak. W FL-u pewnie bym do dzis szukal 🙂 Zero intuicyjnosci w tym programie pod wzgledem typowej pracy realizatorskiej. Jak ktos lubi kosteczki ukladac, to prosze bardzo. Sam swego czasu klepalem bebny w wersji jeszcze jakiejs archaicznej, ale dzis juz bym sie nie zdecydowal na taki krok 🙂

    • No tak, ale nie rozumiem tej niechęci. Ja np. na FL’u już siedzę ze 3 lata i co mam w takim przypadku zrobić kiedy już mam opanowany ten program w większym stopniu niż przeciętny użytkownik? Przerzucić się na Pro Toolsa? Czy to byłoby lepszym posunięciem dla mnie?

    • Krzysztof to zależy co robisz co potrzebujesz czego szukasz nikt ci nie karze sie przesiadac na pt Jak ci FL odpowiada pracuj na nim nikt ci tego nie zabroni Igor uzywa Pro Toolsa bo to DAW ktory mu odpowiada tak samo jak mi czy komus innemu inni pracuja na cubase Nuedo (nie wiem czy dobrze napisalem) lub na Logicu albo na jeszcze innych nie wypowiem sie na temat FL do samego konca bo nie wiem jak wyglada jego najnowsza wersja nie wiem co potrafi i co moze … na tym forum nikt ci nie mowi ze masz zmienic soft kazdy pracuje na takim ktore uwaza ze jest dla niego 🙂

    • Tu nie chodzi o niechec, a juz tym bardziej nikt nie kaze Ci sie przesiadac na inne DAW. Jesli czujesz sie swobodnie w FL, to w nim pozostan. Kazdy mowi o wlasnych odczuciach, przyzwyczajeniach i preferencjach. Niczego nikomu nie narzucamy. Pozdrawiam

    • poprostu fl kieruje sie własnymi prawami bizej nikomu nieznanymi 🙂 ja po przejsciu z cubase na pt po paru dniach juz sie w miare poruszałem po tym DAW’ie ogolnie pt i cubase (są to DAW’y na ktorych pracowalem na pt pracuje i o nich sie wypowiem) sa ogolnie proste w obsłudze do wielu rzeczy mozna dojsc samemu, a w FL kiedys musialem cos kombinowac zmieniac ustawienia cos sie psuło reinstalowanie softu masakra o wiele rzeczy musialem pytać (moze kwestia byla taka ze nie mialem zielonego pojecia o wielu rzeczach)
      moze dzis mam wieksze pojecie o DAW’ach ale za chiny nie wroce do FL 🙂 ale jak ktos lubi poznal go dobrze porusza sie po nim jak Igor po Pro Toolsie 🙂 to napewno jest to cos dla niego 🙂 nie chce krytykowac tego softu ale on nie jest poprostu dla mnie … juz wole w PT sie pobawic w robienie jakies muzyki 🙂 Elastic Audio MmmMm jak ladnie loopy dopasowuje do tempa sesji real time processing dla mnie bomba .. i puki nie wymysla nic lepszego od PT naprawde lepszego to do konca swych dni bede wychwalal PT 🙂 tak jak xchomik wychwala Reapera jak juz bylo powiedziane jest wiele Softów i kazdy ma inne predyspozycje i każdy szuka/potrzebuje czegos innego 🙂 ale sie rozpisalem 😛 to ta miłosc do mojego DAW 😀

  7. A juz zupelnie na marginesie mowiac, jesli ktos z Was jest lub bedzie zainteresowany przesiadka na Pro Tools (czego oczywiscie nikomu sila nie narzucam), to polecam sledzic regularnie (lub regularniej niz zwykle) Zakamarki, bo wkrotce pojawi sie prawdziwa gratka dla milosnikow tego DAW. Bedzie ciekawie, szczegoly wkrotce 🙂

    • łooo to teraz ciekawość zaczyna mnie zżerać 😀

    • Cierpliwosci…

    • Igor weź Ty mi powiedz czym tak naprawdę (poza papierkiem) różni się certyfikowany operator PT od człowieka, który spędził tych swoich kilkadziesiąt czy kilkaset godzin poznając po kolei każdą funkcję PT? Czy to jest aż tak trudny program, że certyfikat aż tak się liczy w tym świecie? A może na kursie uczą np budowy wewnętrznej tego programu i sposobu bardziej efektywnego wykorzystania jego cech w codziennej pracy? Może mówią coś, czego szary posiadacz licencji po prostu nie ma szans się dowiedzieć?

    • Poznajesz wszystkie funkcje i mozliwosci programu wedlug ustalonego harmonogramu, czyli idziesz po kolei od podstaw po bardziej zaawansowanych funkcjach az do rozwiazywania problemow sprzetowych i konfiguracyjnych. Jest to bardzo madrze rozplanowane, dzieki czemu nic Ci nie umyka, co mogloby sie zdarzyc, gdybys studiowal calosc samemu. Ten program nie jest jakis bardzo trudny, certyfikat nie gwarantuje Ci automatycznie miejsca pracy w renomowanym studio – jak w kazdej dziedzinie, licza sie umiejetnosci. Mowia troche rzeczy, do ktorych samemu byloby Ci sie trudno dokopac, ale tez jest to kwestia tego, jaki nauczyciel prowadzi kurs i jak duzo dodatkowej wiedzy ma ochote Ci przekazac. Ja mialem to szczescie, ze glownym prowadzacym u nas byl posiadacz certyfikatu eksperta, a takim niewielu moze sie na swiecie pochwalic (wtedy bylo to ok. 50 osob). Poza tym, byl swietnym nauczycielem i ze spokojnym sumieniem moge stwierdzic, ze nauczyl mnie Pro Toolsa tak, ze sam bym do tego poziomu nigdy nie doszedl. Oprocz tego, zawsze wtracal jakies ciekawostki, ktore niekoniecznie byly z PT zwiazane, ale ktore to ugruntowywaly nasza wiedze z calosci zagadnien. Kolejny atut, to mozliwosc pracy na C24, D-Command i Venue. Bezcenne doswiadczenie… Podsumowujac, nauczenie sie tego programu na tyle, aby moc sie nim na codzien poslugiwac jest oczywiscie mozliwe bez konczenia kursow. Z czyjas pomoca i dobra wola – jak najbardziej wykonalne. Samemu – roznie bywa. Inna sprawa, ze trzeba sie troche poswiecic i przylozyc, bo jak gdzies zawalisz, to potem sie bedzie za Toba ciagnelo. No i oczywiscie egzaminy – to jest w ogole najlepszy punkt programu. Sa tam czasem takie pytania, ze nawet nasz nauczyciel z raz czy dwa drapal sie po glowie… Ale dzieki takiemu podejsciu wiesz, ze jak zdales, to umiesz. Potem tylko zostaje pielegnowac swoja wiedze, zeby nie zostac w tyle. Mam nadzieje, ze udzielilem satysfakcjonujacej odpowiedzi?

    • Jak najbardziej, dzięki ;). Czyli warto zrobić taki kurs. Właśnie o to mi chodziło, czy np. problemy sprzętowe są poruszane, czy są np symulowane i pokazywany jest sposób ich rozwiązania. Zapytam tylko dla pewności, kurs dotyczy PT HD tak?

    • Na pewno warto, trzeba się tylko liczyć z kosztami. Problemy sprzętowe były oczywiście poruszane w ramach ‘general troubleshooting’, ale nikt nie rozkręcał interfejsów ani nie mieszał w układach na kartach DSP, co by trzeba było później coś lutować, dla jasności 🙂 Najczęściej wyglądało to tak, że prowadzący coś nabroił, a my musieliśmy po sposobie zachowania się programu odnaleźć źródło problemu.
      Co do HD, to zależy, o którym kursie mówimy. Poziomy 101 i 110 omawiają ogólną strukturę, działanie i funkcje programu. Poziom 201 wprowadza w świat PT HD i uczy jego możliwości. Później wybierasz, czy chcesz robić zaawansowany kurs i zdawać na certyfikat z PT w produkcji muzycznej (210M) czy w post-produkcji (210P). Myśmy jeszcze w ramach bonusa mieli dodatkowe zajęcia dotyczące konsoli sterujących dla PT (Command8, D-Command, C24, Icon i Venue).
      W sumie robisz 4 oddzielne kursy (po każdym egzamin), żeby zdobyć certyfikat Operatora. Potem już jest tylko Expert, na którego się nie zdecydowałem, ale ciągle rozważam 🙂

    • Ok, to jeszcze tylko jakbyś mógł to przedstaw jakąś hierarchię tych kursów, bo mi numerki 101 i 110 niewiele mówią. Nie mam pojęcia co oznaczają, który jest pierwszy, który następuje po nim, a może to są równorzędne kursy (poziom np podstawowy) ale o różnym zakresie zagadnień? Możesz zrobić spis tych kursów w kolejności ich przechodzenia i jaki zakres (mniej więcej) obejmują, ewentualnie podrzucić link gdzie taką informację można znaleźć?

      Domyślam się, że nie tylko nie kazali ale wręcz nie pozwolili rozkręcić interfejsów :D. Bardziej mnie jednak zastanawia, czy w ramach takich zajęć prowadzący jedynie konfiguruje PT żeby zachowywał się dziwnie, a kursanci mają go przywrócić do stanu używalności, czy może wywołuje jakiś (tylko jemu znany) błąd pewnie niechcący zaszyty w programie przez twórców, a kursanci mają wyjaśnić skąd się ten problem wziął i w ten sposób nauczyć się jak nie należy postępować z programem?

    • Kolejność, to 101, 110, 201, 210 i ewentualnie 310. Są jeszcze kursy do udźwiękowienia gier (130), czy update’y do nowszych wersji programu (220). Szczegóły znajdziesz tutaj:
      http://www.avid.com/US/support/training/curriculum/pro-tools

      Z rozwiązywaniem problemów było różnie – raz były to banalne sprawy, a raz na tyle poważne, że żadna sesja nie chciała się odpalić.

    • Głupie dziecko ze mnie. Co też ja sobie myślałem myśląc, że to są kursy jednosemestralne ;].

    • Wszystko zależy od szkoły i jej programu. Teoretycznie jeden kurs przewidziany jest na 2-3 intensywne dni, ale uwierz mi, że nikt nie zda egzaminu w niedzielę wieczorem po 2 czy 3 dniach intensywnego rycia. Dlatego u nas 1 kurs przypadał na 1 semestr. Dzięki temu nie trzeba było gonić z materiałem, a i na ćwiczenia było mnóstwo czasu. Ja po pierwszych zajęciach poleciałem po MBoxa, ale byli i tacy, którzy nie mieli PT w domu nawet przez cały semestr… Nie muszę chyba dodawać, jakie mieli wyniki na egzaminie..? 🙂 Wcale nie takie głupie z Ciebie dziecko – właśnie taki tryb ma największy sens.

    • Tyle, że najwyraźniej nie jest przewidziany (oficjalnie) przez AVIDa. Ale jak rozumiem to w jaki sposób rozłoży się program kursu w czasie zależy od uczelni i nie jest narzucane przez samego AVIDa?

    • Te 2-3 dni są po prostu zalecane przez Avid, ale nie narzucane. Wszystko zależy od uczelni.

  8. Pytanie jedno, aczkolwiek dla mnie bardzo istotne. Jest w Polsce możliwość zrobienia certyfikatu/ jakiś kurs czy coś z produkcji muzycznej? Bo prawdopodobnie nie będę miał możliwości pójść na inzynierię dźwieku.

    • Popatrz na kursy w Instytucie SWAM. Mają dość interesującą ofertę.

  9. Ja Kończyłem Kursy w Akademi Realizacji Dzwięku,Pana Maszoty,Który jak ktos czyta regolarnie,ZAKAMARKI,nie zebrał pochlebnych recenzji.Ja jednak jestem zadowolony z udziału w tych kursach,gdyż ukierunkowały mnie,w szeroko rozumianej tematyce REALIZACJI DZWIĘKU,jak ktoś chce to mogę podrzucić plik z tematyka kursów.Zawsze też mogłem liczyć na pomoc mailową,kiedy miałem jakies pytania,wątpliwości.Dziś Ruszam z niewielkim studiem i wiem że bez tych kursów nigdy tego bym nie osiagnał.

    • Arek, o ARD nie było chyba w Zakamarkach słowa. Pisałem o studiach w PJWSTK, a to inna sprawa, mimo że łączy je osoba pana Maszoty. Tak czy inaczej, cieszę się, że te kursy Ci się przydały. Powodzenia ze studiem!

  10. kto mi napisze jakie sa różnice miedzy PT9 a wersją EDU ?
    jest znacznie tańsza, ale z tego co podają sklepy niby taka sama, ale niby 😉

    • W funkcjonalności – żadne, różnica jest w licencji. Musisz udokumentować bycie uczniem/studentem.

  11. ten program działa na xp? czy tylko mac?

    • Program działa zarówno na PC, jak i na Mac. Z tym, że jeśli jesteś na PC, to do używania najnowszej wersji (9) potrzebujesz Win7.

  12. Andrzej S.

    Osobiście używałem około pół roku Cubase w wersji LE i Abletona i ciągle mi czegoś brakowało, nie mogłem się tam do końca odnaleźć, a teraz (pomimo, że posiadam licencje na oba wymienione wcześniej programy bo były dołączone do różnego sprzętu) używam Zynewave Podium w wersji Free. Jak dla mnie genialny DAW, niestety wersja free obsługuje tylko wtyczki 32bitowe, ale w końcu mogę ruszyć do przodu w nagrywaniu i miksowaniu;).

    • Całkiem niezłe możliwości tego DAW-a, szczególnie za 0zł 🙂

  13. a na xp jaka jest najnowsza wersja 8?

    • Wersja 8 Ci na XP jeszcze pójdzie, ale pamiętaj, że wszystkie wersje poniżej 9 wymagają jeszcze użycia konkretnych interfejsów.

  14. jeśli chodzi ci o kartę dźwiękową to mam esi maya 44, może być?

    • Nie bardzo… przynajmniej nie do wersji 8. Pro Tools LE wymaga interfejsów od Avid (Digidesign), a Pro Tools M-Powered wymaga tych od M-Audio. Twoja Maya będzie działać tylko z najnowszą wersją Pro Toolsa (czyli dziewiątką), bo dopiero w niej zniesiono obowiązek posiadania dedykowanych interfejsów. Musiałbyś się po prostu przesiąść na Win7.

  15. co sądzisz o win 7 z moim kompem,

    Pentium D 2,66 GHz , 1,00 GB ramu

    opłaca się czy dalej jechać na fl studio? bo z tego co widzę to na tej stronie jest potęga i chętnie bym wchłonął to wiedzę 🙂

    • To zależy jak intensywne działania wykonujesz podczas pracy. 2 GB RAM-u dla PT dziewiątki to absolutne minimum, poniżej tego będziesz miał raczej ciężko.

    • ile rdzeni ma procek ? ramu za malo zdecydowanie

  16. chyba czas na nowego kompa 😉

  17. Witaj Igor-czyż byś przegapił start Pro Tools 10?

    • moim zdaniem to powinien byc upgrade do 9.5 powiedzmy a nie juz 10 🙁 ja mam 8 a tu juz 10 ;/

    • Nic nie przegapiłem – na żywo śledziłem relację z AES w czwartek. Po prostu nie miałem okazji temu poświęcić wpisu.
      Adam – trochę się zgadzam, acz z drugiej strony zrobili mały przewrót, więc to zasłużyło na miano nowej wersji. Co jednak martwi, to dość spora cena upgrade’u, tym bardziej, że niecały rok temu był poprzedni. No, ale idzie ku dobremu. Ja na razie się wstrzymuję, bo nie umrę bez tych funkcji. Dokończę projekty i pewnie odchudzę portfel, jak wyjdzie jakiś cs1.

    • radze sobie na mojej 8 … nastepny zakup ..? PT 12-15 ?:D to co mam mi styka narazie … chociaż smaka robią tymi filmikami 😛

    • O to głównie chodzi (tzn. o radzenie sobie, a nie robienie smaka). Są jeszcze tacy, co i na wersji 5 czy 6 pracują i sobie świetnie radzą. Grunt, to robić muzykę, narzędzia są sprawą drugorzędną.

  18. Ja radzę sobie na Reaperze :D.

  19. Witam, czy mogę prosić o pomoc z upgrade Pro Toolsa 9 do 10. Jakoś nie mogę sobie poradzić , zarejestrowałam i co dalej? Mam możliwość bezpłatnej aktualizacji… jeżeli można to krok po kroku…

    • Jeśli zarejestrowałeś PT9 i dostałeś maila o darmowym updacie, to powinieneś na swoim koncie Avid mieć już go do pobrania. Ściągasz i instalujesz.

  20. hm.. tak zrobiłem z tym, że plik zapisałem na innej partycji żeby go nie “zgubić”. Teraz mam plik 43 KB o nazwie PT ale odpala mi się nadal wersja 9.0.2 ? A na stronie Avida ciągle muszę przypominać hasło, bo nowego nie przyjmuje??? Czy powinienem ten plik przenieść do głównego folderu PT ?

  21. Cześć. Pytanie nie tylko do Igora ale też do innych użytkowników. Jeżeli już jest mowa o szkoleniach, kursach etc. orientujecie się czy gdzieś w okolicach Katowic i w okręgu 100KM znajdą się takowe szkolenia? Z Zakresu realicacji dżwięku, aranżacji (tu już pewnie jakieś studia), może coś typu SWAM ? Możę coś o Abletonie 😈 ?

    • SWAM, z tego co się orientuję, jest w stolicy, ale to chyba na dzień dzisiejszy jedno z najlepszych miejsc do szkoleń w tym zakresie.

  22. Jestem trochę przybity. Kończę Studium Realizacji Dźwięku. Będę miał tytuł Technik Asystent Operatora Dźwięku. Z czymś takim nigdzie mnie nie wezmą, bo wiem za mało. Nie wiem gdzie się dalej kształcić. A muszę, bo inaczej wszystko bez sensu. Muszę pracować. Co robić?

  23. Powiem szczerze, że FL Studio używam tylko do robienia bitów. Mówicie o DAW’ach. Ja zaczynałem swoją przygodę z rapem w 2007roku, Wtedy też do nagrywania wokali używałem Cool Edit Pro 2.1 i bardzo się do niego przywiązałem , lecz po kilku latach obycia się w tym gatunku muzycznym stwierdziłem, że jest zbyt ubogi jak na moje umiejętności i wymagania. Przerzuciłem się na Adobe Audition 3.0 i wg mnie jest to bardzo przyjemny DAW prosty w obsłudze i ma wszystko czego potrzeba. I moje pytanie brzmi dlaczego nikt o nim nie wspomina ??? Dlaczego tylko wypisują tylko minusy, skoro każdy program ma plusy i minusy . Nie ma idealnego DAW’a.

    Pozdrawiam

Zostaw komentarz