Jak dodać pogłos do wokalu? [FILM]

Halo, halo…
Dziś krótkie wprowadzenie do efektów przestrzennych, czyli dowiemy się czym jest pogłos i jak go dodać do wokalu. Miłego seansu w HD.

Zostawić komentarz ?

39 Komentarze.

  1. Mam pytanie jaki to jest program bo interfejs jest dość ciekawy

  2. no proszę a ja zawsze’bałem” się dodawać podwojnych reverbów …
    Ciekawe !

    • Jesli cos ma sens i sie sprawdza, to czemu nie? Czasem i trzech trzeba uzyc, jesli zachodzi potrzeba.

  3. Krzysztof

    Witam, mam pytanie, orientujesz się tylko w Pro Tools’ie? Bo mam problem dotyczący pogłosu w Fl Studio, tzn. w twoim DAW’ie, można tworzyć coś takiegog jak kanały pomocnicze, w Fl na starcie jest 99 kanałów, na które można wrzucać pojedyńcze lub komplety instrumentów. I tu mam pytanie, czy wiesz jak zrobić coś takiego w Fl’u jak ty zrobiłeś, żeby mieć do odsłuchu sam pogłos. Z góry dzięki i podrawiam.

    • Niestety nie potrafię Ci na to pytanie odpowiedzieć. Moja przygoda z FL miała miejsce dawno temu i trwała bardzo krótko. Poszukaj i ewentualnie zapytaj na forum FL Studio. Pozdrawiam

    • Solid State

      To bardzo proste. Sygnał oryginalny na jednej szynie, pogłos na oddzielnej z wet 100%. O wysłaniu sygnału oryginalnego na senda w naszym przypadku reverb nie muszę chyba tłumaczyć. Obie ścieżki idą na końcu na master a więc oryginalną ścieżkę wyłączasz z toru audio master zostawiając samego senda (reverb).

  4. Mateusz "Misq"

    Świetny poradnik. Ale mam pytanie . Posiadam Mikrofon Dynamiczny ale mam dość sporą emisję szumów na nim (suwak wzmocnienia sygnału jest obniżony aby zmniejszyć ryzyko samego zaszumienia). Moje pytanie brzmi jak mogę zniwelować ten szum na ścieżce nie narażając się na mutację wokalu ? Dzięki za radę z góry . Pozdrawiam Misq.

    • A jaki masz tor nagrania? Tu przede wszystkim bym upatrywał winowajcy. Napisz, na czym nagrywasz.

  5. Mateusz "Misq"

    Program “Cool Edit Pro” Mikrofon Dynamiczny Pioneer DM-DV 5. Również podejrzewam że może być to wina karty dźwiękowej bo wstyd się przyznac ale póki co posiadam zintegrowaną kartę muzyczną, a ne potrafię znaleźć kompatybilnej karty do moich oczekiwań i jeszcze na USB ponieważ mój zacny komputer nie posiada szyn PCI tylko jedną Szynę AGP.

    • No to chyba sam już sobie odpowiedziałeś na pytanie… Karta zintegrowana się nie nadaje do nagrywania, mikrofon jest z tych najtańszych, więc też się nie ma co cudów po nim spodziewać. Tu żadne sztuczki nie pomogą. Rozejrzyj się lepiej za jakimś interfejsem audio na USB i rozważ kupno lepszego mikrofonu, inaczej będziesz próbował ratować się półśrodkami, na czym jakość zawsze mocno ucierpi.

    • Siema, Polecam M-Audio Fast Track Sprzedawana Razem Z Pro Tools SE; Wczoraj Odpaliłem – Mega Sprawa Do Nagrywania W Domu; Jest Na USB; Pociągnie Pojemnościówke Bez Dodatkowego Wzmacniacza ( Mój MXL 770 Działa ). Koszt Około 400 zł Z Przesyłką. Znajdziesz Na DJShop.pl. Peace!

  6. Mateusz "Misq"

    Jaki interfejs Audio ty byś zalecał? oraz czy znasz jakiś w miarę dobry i łatwy w obsłudze program do nagrywania i obróbki wokalu?

    • To zależy co nagrywasz, ile wejść potrzebujesz, jakie masz preferencje i budżet. Rzuć okiem na mojego e-booka, to trochę Ci się cała sprawa rozjaśni. Z programów mogę Ci polecić Reaper-a. Prosty i funkcjonalny. Przeczytasz instrukcję i będziesz mógł zaczynać.

  7. Solid State

    “Witam, mam pytanie, orientujesz się tylko w Pro Tools’ie? Bo mam problem dotyczący pogłosu w Fl Studio, tzn. w twoim DAW’ie, można tworzyć coś takiegog jak kanały pomocnicze, w Fl na starcie jest 99 kanałów, na które można wrzucać pojedyńcze lub komplety instrumentów. I tu mam pytanie, czy wiesz jak zrobić coś takiego w Fl’u jak ty zrobiłeś, żeby mieć do odsłuchu sam pogłos. Z góry dzięki i podrawiam.”

    To bardzo proste. Sygnał oryginalny na jednej szynie, pogłos na oddzielnej z wet 100%. O wysłaniu sygnału oryginalnego na senda w naszym przypadku reverb nie muszę chyba tłumaczyć. Obie ścieżki idą na końcu na master a więc oryginalną ścieżkę wyłączasz z toru audio master zostawiając samego senda (reverb).

  8. 😛 Świetnia robota… dzięki i pozdrawiam

  9. kamil777-87

    Kolejny zastrzyk wiedzy. A tej nigdy za dużo. Dzięki!

  10. Piotrek10020

    Witam

    Mam pytanie jak byś doradził obrabiać wokal na żywo podczas nagrywania kupiłem mikser ale zawsze albo za dużo efektu ustawię albo za mało albo nie pasujący albo coś w korektorze nie tak ustawię . Masz jakieś porady o obróbce wokalu posdczas nagrywania ? . Bo nie mam możliwości już po nagraniu edycji tego .

    • Nie bardzo rozumiem, jakiej odpowiedzi oczekujesz… 🙂 To jest pytanie bez dokładnej odpowiedzi. Ustaw tyle efektu, żeby było dobrze – nie za dużo, nie za mało. Co do korekcji – to odetnij trochę dołu, możesz lekko podbić okolice 5kHz – wszystko zależy, jaki skład, jaki wokalista, jaki mikrofon, jaka sala, jakie nagłośnienie, etc. To się robi w odniesieniu do warunków, a nie szuka jakiejś gotowej recepty…

    • Piotrek10020

      Jeśli chodzi o pomieszczenie do nagrań to pokuj Mikrofon to Novox NH-315 mikser xenyx 1002 FX . Nagrywam to na tą stronę gdzie mam możliwość dodania pogłosu i możliwość przesunięcia wokalu względem podkładu max +/- 1 sekundę po nagraniu za cicho podkład mnie zagłuszy i nic z tym nie zrobę dlatego musi być nagrane idealnie jak po masteringu nagrywanie . Jeśli chodzi efekty miksera to mam tam 100 efektów i nie każdy do każdego nagrania będzie pasował dlatego z tąd jest moje pytanie odnośnie kiedy jaki efekt najlepiej dać . Może tym razem bardziej szczegółowo wyjaśniłem pytanie 😉 .

    • Przez chwilę myślałem, że mówisz o ustawianiu wokalu w sytuacji koncertowej, coś pośpiesznie przeczytałem 🙂 W każdym razie, jak nagrywasz wokal w domu i chcesz go obrabiać już podczas nagrania, to moja rada jest taka, żebyś tego nie robił. Po pierwsze – nie dasz rady juz tych zmian cofnąć. Po drugie, trzeba lat wprawy, żeby umieć przewidzieć, co zadziała w kontekście całego kawałka. Po trzecie, nie nagrywa się z efektami typu pogłos czy inne, bo jeszcze trudniej to ocenić na tym etapie. Po czwarte, z takimi możliwościami sprzętowymi, lepiej będzie, jeśli tych efektów nie będziesz w ogóle używał. W DAW zrobisz to lepiej wtyczkami, z pełną kontrolą, możliwością cofnięcia i udoskonalenia parametrów i będzie to lepiej brzmiało jakościowo.

    • Piotrek10020

      Tak tylko po nagraniu mam 2 funkcje pogłos i przesunięcie wokalu o +/- 1 sekundę nic więcej nie dam rady zrobić po nagraniu nawet ustawić głośności nagrania dlatego wszystko muszę robić podczas nagrania w trybkie koncertowym . Dlatego jak byś mógł coś doradzić ? .

    • To w czym Ty to nagrywasz?? Mogę Ci poradzić, żebyś się zaopatrzył w jakiś DAW. Wtedy będziesz mógł w nim zrobić wszystko i nie będziesz musiał nagrywać z efektami, bo tak się generalnie nie robi 🙂

  11. Piotrek10020

    A możesz przeczytać mój komentarz powoli ze zrozumieniem ten z godziny 01:19 ??? do komentarza podałem też link o którym piszę w tym komentarzu . Z resztą do tego komentarza daje ten sam link 😉 .

    • Przeczytałem. Link kliknąłem i nawet się pokusiłem o posłuchanie… iSing? Serio? Podtrzymuję to, co napisałem powyżej. Nagraj w DAW, a nie bezpośrednio do iSinga.

    • Piotrek10020

      Tak tylko po nagraniu w programie i tam muszę to wgrać przez miks stereo przez co nagrania ze stereo zrobią się mono i większość obróbki pujdzie i tak na marne sklejenie duetu w audiocity zajmuje mi od 2 do 4 godzin szkoda czasu na programy wolę obróbkę na żywo oszczędzam czas . Tylko żeby jakoś ten mikser ogarnąć by to dobrze brzmiało 😉 . A efekty i tak w mono muszą być bo strona nie przyjmuje stereo próbowałem :/ .

    • “Szkoda czasu na programy wolę obróbkę na żywo oszczędzam czas”. No to rzeczywiście szkoda… Moją sugestię znasz. Nic więcej Ci tutaj niestety nie mogę pomóc.

    • Piotrek10020

      Aha OK czyli dalej będę próbował na chybał trafił ustawiać mikser może kiedy go ogarnę :/ . Właśnie po to kupiłem mikser by się nie bawić w programch ………… .

  12. KeniMaster

    Coś mi się ostatnio problemy nawarstwiają nawet z tym :mrgreen:
    -Tworzę szynę pomocniczą( w Reaper 4 jako ścieżkę 😉 )
    -Zapinam na nią reverb
    -Tworzę wysyłki wszystkich śladów do tej ścieżki
    -Automatycznie moje wypracowane głośności stosunek wokalu do podkładu bierą w łeb
    -Bo wszystkie te ślady dochodzą do gł.0
    …Pytanie brzmi czy mam to ściszać miernikiem Busa (ale nie ścisze tak dokładnie jak miałem)
    Czy przyciszać do tego punktu gł. suwakiem DRY we wtyczce widziałem że większość osób jedynie lekko przycisza sygnał wchodzący.Brzmi banalnie ale naprawdę niewiem już sam 🙄

    • A we wtyczce pogłosowej masz sygnał ustawiony na 100% wet? Wysyłki robisz w trybie pre czy post?

  13. KeniMaster

    Post, sygnał pzrerobiony WET na 100 % ale wewnątrz wtyczki WET tyle ile jest potrzebny i chyba tu jest ten błąd.Dobrze mówię? 😮

    • We wtyczce ma być 100% wet, a wysyłką z danego śladu decydujesz, ile ten ślad ma mieć pogłosu.

  14. KeniMaster

    Sory za literówki ale jestem na ciśnieniu pół dnia bez fajki 😈 nałogowego palacza 😆

  15. KeniMaster

    Fakt ,kurcze aż sam się sobie dziwię że zapominam takie rzeczy bo rb odwrotnie 😯 mogłem wrócić ze 2x do filmiku.Dzięki 😎

Zostaw komentarz