Equalizacja (Korekcja) – Wprowadzenie [FILM]

Dziś przyjrzymy się parametrom jednego z najczęściej używanych procesorów w miksie, czyli korektorowi (EQ). Mówiąc o EQ w wielkim skrócie – pozwala nam ono manipulować balansem pomiędzy poszczególnymi pasmami częstotliwości.
Więcej na filmie. Zapraszam na seans w HD.

Zostawić komentarz ?

43 Komentarze.

  1. Dziś już nie mam czasu ale jutro na pewno obejrzę 🙂 Ciesze się, że ten blog się rozrasta w takim tempie.

    Pozdrawiam!

  2. Również się cieszę i w takim razie zapraszam jutro.

  3. Igor bardzo dziekuję za kolejną , pouczającą lekcję z zakresu produkcji muzycznej.Pozdrawiam serdecznie
    Tomek

  4. Całą przyjemność po mojej stronie. Pozdrawiam

  5. Świetna robota! W końcu jakieś rodzime i sensowne materiały – bez sensownego gadania 🙂 Dzięki Tobie każdy może zostać świetnym realizatorem! Oby tak dalej, jestem fanem i będę polecał wszystkim po kolei 😉 Dzięki za to co robisz!

  6. Nie ma za co. Sprawia mi to ogromną przyjemność, a po takich komentarzach – jeszcze większą…
    Dzięki za dobre słowo.
    Pozdrawiam

  7. Znów ja 🙂 Mam pytanie… Uważasz, że każde nagranie potrzebuje korekcji? Czy miałeś okazję robić jakiś miks, gdzie nie używałeś EQ?

  8. Nie spotkałem się jeszcze z miksem, w którym nie użyto by w ogóle EQ, choćby tylko do odfiltrowania dołu na kilku śladach, ale za to nie każdy ślad potrzebuje korekcji. Po to spędza się czas na odpowiednim dobraniu i ustawieniu mikrofonu, aby nie musieć potem poprawiać balansu częstotliwości w miksie. Nie jest to łatwe, bo trzeba mieć w sobie coś z profety, ale na pewno wykonalne.
    Pozdrawiam

  9. Super stronka….duuuzo sie nauczyłem….mam małe pytanie: czy każdą ścieżkę należy filtrować – wycinać częstotliwości ❓ ?
    Pozdrawiam serdecznie

    • Cieszę się, że informacje się przydają.
      Odfiltrować trzeba wtedy, kiedy trzeba 🙂 Jak masz czegoś nadmiar, to się tego pozbywasz. Pozdrawiam

  10. a ja mam pytanie odbiegające od tematu .. zmixowałeś już ten utwór ? chciałbym posłuchać w całości 🙂 bo mi się podoba:)

    • Leży i czeka na właściwy moment. Jak się za niego zabiorę, to dam Ci znać 😉

    • zawsze możesz podesłać ścieżki do zabawy 🙂 większa satysfakcja z odsłuchu takiego kawałka po własnym mixie ehhe 😛

  11. “…chyba nie musze komentowac, roznica jest znaczaca…” :mrgreen:

    • Masa, Ty jesteś z jakiejś komisji czepialstwa? 🙂

    • przepraszam, nie moglem sie powstrzymac 😉 ale ja nie slyszalem roznicy
      stad moj komentarz 🙂

    • No to może warto potrenować słuch. Druga rzecz – jeśli słuchałeś np. na głośnikach z laptopa – to różnicy w dole nigdy byś nie usłyszał.

  12. P.S. swietny blog, duzo sie juz nauczylem dzieki Tobie. Pozdrawiam

  13. A mi podobało się przed odcięciem dołu. Było bardziej korzennie, mniej polsko. Nie dotarłem jeszcze do wszystkich wpisów, ale czy powiedziałeś lub powiedziałbyś coś na temat różnic między obozem miksu polskiego a obozem miksu światowego? To byłoby ciekawe. Pozdrawiam.

    • A mi się podoba po odcięciu dołu 🙂 Nie bardzo łapie, że akurat to jest “po polsku”… O różnicach powiem tyle, że istnieje niejeden skopany miks zagraniczny, jak i niejeden świetny miks “po polsku”. Nie kumam tej generalizacji.

  14. Może to co powiedziałem wynika z kompleksu polskości, a może rzeczywiście Polska ma kompleks względem reszty świata. Tego nie wiem. Zajmujesz bardzo dyplomatyczne stanowiska 😉 to fajnie, bo masz rację.

  15. Witam,
    świetna strona, nie wiem, czemu tak późno tu dotarłem. Bardzo dużo się dowiedziałem i pewnie dowiem się co najmniej drugie tyle śledząc materiały do końca. Mam Pytanie, odnośnie wycinania dołu przy akustyku Co, jeżeli mamy zespół akustyczny (bez perkusji i basu). Też stosujemy aż tak “drastyczną equalizacje, czy zostawiamy więcej dołu?

  16. kamil777-87

    Cześć! Od kilku dni przeglądam Twoją stronę i chłonę informacje jak gabka! Wielkie dzięki za to co robisz. Nie widziałem żeby jakieś forum czy inna strona równie prosto i przyjemnie przekazywały wiedzę. Możesz być pewny, że nie ominę żadnego Twojego wpisu :] Jeszcze raz wielkie dzięki!

  17. Siemka Igor! Wielkie dzięki za lekcje i artykuły. Pomagasz mi wprowadzać w życie nowy stereotyp wokalistki. Ha. Pozdrawiam serdecznie!

  18. Siema. Mam pytanie, jakiego programu używasz w do mix’owania wolaku w swoich filmikach i na co dzień, bo nie wiem na jakim mam pracować i uczyć się “ulepszać” wokal i nagrania?
    Tak w ogóle to dzięki za filmiki. Wyjaśniasz bardzo dużo różnych rzeczy i robisz to w bardzo przystępny sposób, że nawet taki ignorant jak ja prawie wszystko rozumie 😀
    Dopiero zaczynam czytać posty na stronie, więc czytam w archiwum od najstarszych i może pytam o to co już umieściłeś lub poleciłeś, ale jakie programy polecasz do mix’owania kawałków (w moim przypadku będzie to hip-hop), jakie wtyczki czy filtry?
    Dzięki, stronka super. Pozdrawiam!

    • Male ma znaczenie, jakiego bedziesz uzywal programu, bo kazdy szanujacy sie program DAW pozwoli Ci na wykonanie wszystkich czynnosci. Ja akurat uzywam programu Pro Tools, ale jest cala masa innych. Co do wtyczek, to kazdy program bedzie mial ich cale mnostwo wbudowanych i takie Ci na poczatek w zupelnosci wystarcza. Pozdrawiam

    • Dzięki bardzo. 🙂 Na razie używam Adobe Audition 3.0.

  19. Człowiek który powinien dostać maila. Założyłem już sobie konto na DBxie także poleciały Megabajty, nie wiem jak jeszcze mogę Ci się odwdzięczyć. Bardzo serdecznie pozdrawiam i dziękuje! Żałuję tylko że w swoje mega przydatne słowa nie wplatasz czego możemy używać w mixowaniu live bo to głównie mnie interesuje 🙂

    • Niektóre patenty i techniki da się jak najbardziej przenieść na świat live, ale zasadniczo to już nie moje podwórko 🙂 Dzięki za DB, niestety już osiągnąłem max limitu. Czemu miałbym dostać maila? 🙂

  20. Haha 🙂 Tak to jest jak się pisze na pół śpiąco. NOBLA miało być a nie maila 🙂 A może mógłbyś polecić jakieś forum lub czasopismo które mogłoby pomóc mi ogarnąć zawiłości nagłośnienia live? Pozdrawiam!

  21. Jak wysłać 2 scierzki na 1 slad? 😀

    • Ustawić wyjście 2 ścieżek na tą samą szynę, stworzyć nowy ślad i jego wejście oznaczyć tą samą szyną.

  22. Hmm.. nie mogę znaleźć tych dwu ostatnich wartości.. mianowicie nie widzę by jakikolwiek eq schodził poniżej 20Hz.. Sprawdzałem na każdym z możliwych podstawowych i na Izotope Ozone 🙁

    • A po co niby miałby schodzić poniżej, skoro 20Hz to dolna granica ludzkiego słuchu?

  23. Przydałaby się edycja napisanego postu 😀 Znalazłem już swój błąd. ‘ Myślałem ‘, iż 2khz są niżej aniżeli 2hz 😉

    • Edycja komentarzy przez użytkowników dodana. Przy każdym nowym dodanym komentarzu będziesz miał 60 minut, aby go edytować. Warunek jest taki, że musisz być zalogowany i musisz wejść z tego samego IP.

Zostaw komentarz