Efekty – jako Insert czy Send? [FILM]

Dziś chciałbym Wam pokazać, na czym polegają różnice między punktem insertowym, a wysyłką.
Dowiemy się również co nieco o przepływie sygnału w wirtualnym mikserze i nauczymy się poprawnie używać efektów. Miłego seansu.

Zostawić komentarz ?

13 Komentarze.

  1. kamil777-87

    Eee teraz to już pozamiatane. Ze 2 tygodnie szukałem informacji na temat wysyłki dźwięku, a jak nie trzeba to mam i to pl. Co za ironia losu… 🙂

  2. Witaj Igorze, inny Kamil z tej strony 😛
    Filmik oczywiście bardzo pomocny i rozjaśnił mi sporo rzeczy, ale mam jeszcze jedno pytanie, na które nie odpowiedziałeś w tym wpisie.

    Pracuję w Reaperze, mam przykładowo 6 ścieżek z nagranymi gitarami i na każdą chcę nałożyć EQ i wyciąć te same częstotliwości. Czy w takim wypadku ma sens wysyłka tych ścieżek na kanał pomocniczy, nałożenie na ten kanał EQ, a następnie wyciszenie pozostałych 6 kanałów tak, żeby nie dublowały się z sygnałem z Auxa? W sensie, że nie wysyłam dźwięku z tych ścieżek na sumę, tylko na Aux, a dopiero z niego sygnał leci na Master Track.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

  3. Witam, wczoraj miałem dwukrotnie bardzo nieprzyjemny wypadek przy miksowaniu. Korzystam z DAWa Zynewave Podium Free. Chciałem dodać trochę pogłosu, więc zapiąłem na ścieżkę wokalu ‘EpicVerb’, momentalnie pojawiło się bardzo nieprzyjemne i narastające sprzężenie. Szybko zdążyłem zdjąć słuchawki (które na szczęście przeżyły, jak również mój słuch). Po chwili spróbowałem podobnego manewru i efekt identyczny. Jesteś w stanie wyjaśnić mi, skąd takie zjawisko? Dodam, że taki wypadek pojawił się w moim przypadku po raz pierwszy.

    • Cięzko mi na sucho zgadnąć. Albo masz za wysoki poziom ścieżki wokalnej, a na wtyczce pogłosowej jest mocno podbity poziom sygnału na wejściu, albo masz coś z routingiem sygnału pogmatwane. A może sama wtyczka jest niesprawna. Powody mogą być różne.

  4. Czy istnieje zasada, wedle której decyzja o tym czy przepuścić sygnał przez insert czy przez send uzależniona jest od rodzaju procesora efektu? W przypadku delay’ów itp. sprawa jest raczej jasna, natomiast jak odnieść się do tematu w przypadku procesorów dynamiki? Wiadomo, że im więcej insertów “zapniemy” tym bardziej obciążymy procesor, natomiast jak w praktyce powinno to wyglądać? Kompresor zapinamy raczej na insert, czy na wysyłkę?

    • Z reguły efekty manipulujące czasem (pogłos, delay) umieszcza się na wysyłce. Procesory działające na poziomy, dynamikę, pasma, etc. i generalnie na cały sygnał, stosuje się jako inserty. Są oczywiście wyjątki, jak np. przy kompresji równoległej, ale generalnie takie obowiązują reguły.

  5. sławomir

    w końcu załapałem po obejżeniu drógi raz hehe igor jestes wielki,pozdrawiam.

  6. No dobrze, a co się dzieje z dźwiękiem w sytuacji, gdy na przykład:

    – Chcę stworzyć 1 fajny lead składający się np. z 5 syntezatorów, no i wtedy gdy zdecyduję że wszystkie 5 potrzebują reverba to wysyłając do jednej wysyłki z pogłosem nie pomieszają się one w jedno wielkie niewiadomoco poprzez np. różne długości wybrzmiewania itp? Czy to działa osobno dla każdego dźwięku, choć 1 wysyłka?
    Czy może lepiej w takich sytuacjach robić osobną szynę wysyłki dla poszczególnych syntezatorów tego leadu?

    • Wszystko zależy od tego, jaki masz cel i potrzeby. Ale najbardziej spójny dźwięk uzyskasz wtedy, jeśli użyjesz jednej instancji pogłosu i będziesz do niego wysyłał sygnał z tych pięciu synthów w różnych proporcjach – tak, żeby się nie kotłowało i żeby brać poprawkę na to, jak one wybrzmiewają same w sobie (np. jeśli któryś z nich dłużej wybrzmiewa, to wysyłasz go w mniejszej proporcji, etc).

  7. Witam!
    Czy ktoś z Was pracuje może na Adobe Audition 3.0 i wie jak utworzyć tam “szynę pomocniczą aux input”? To o czym mowa tutaj w 2min 50sek?

Zostaw komentarz