Jak Nagrać Gitarę Basową? Część 2

Kontynuujemy wątek nagrywania gitary basowej rozpoczęty w poprzednim poście. Tym razem o tym, jak zarejestrować ją bezpośrednio przez kabel.

Potrzebny nam będzie DI Box (pudełko, które zamienia sygnał o wysokiej impedancji – na niska oraz podnosi sygnał do poziomu liniowego i go symetryzuje). Pozwala nam to zarejestrować czysty, bezpośredni dźwięk naszej gitary basowej, stąd też nazwa DI (direct injection – wpięcie bezpośrednie). DI Boxów na rynku jest wiele i dzielimy je na dwa typy – pasywne i aktywne. Podstawowa różnica jest taka, że aktywne potrzebują zasilania (np. fantom lub bateria), a pasywne – nie.

Obecnie wiele interfejsów audio ma na swoim pokładzie wejście wysoko-impedancyjne, co oznacza, że
mają niejako wbudowany DI Box. Szukajcie oznaczeń typu ‘hiZ‘ lub ‘instrument‘ – tam wpinamy kabel od naszego basu.

Nie ma tu jakiejś wielkiej filozofii, ustawiamy odpowiedni poziom sygnału na przedwzmacniaczu w interfejsie (po uprzednim załączeniu fantoma w przypadku użycia zewmetrznego, aktywnego DI Boksa) i jesteśmy gotowi do nagrywania.

Tak nagrany sygnał możemy potem poddać obróbce wtyczkami wewnątrz DAW. Jest na rynku sporo symulacji wzmacniaczy gitarowych czy basowych i naprawdę polecam przetestowanie kilku z nich, rezultaty są często powalające. Możemy również (jeśli nadarzy się możliwość użycia prawdziwego pieca) zrobić tzw. re-amping, czyli wyprowadzić ten czysty sygnał z DAW, przepuścić go przez tzw. re-amp box (odwrotność DI Boks) i wprowadzić go do wzmacniacza, a rezultat omikrofonować. To jak mieć basistę grającego swoją partię z powrotem w studio – nieźle, nie?

Nasuwać się może pytanie – która metoda jest skuteczniejsza, pierwsza czy druga?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo każda z nich da nam bardzo różny sound!

Moja rada jest taka, żeby nagrywać jednocześnie na dwa sposobymikrofonem i przez DI Box.

Daje nam to spore pole manewru w fazie miksu i w razie, gdyby okazało się, że dźwięk z pieca nie jest już tak ekscytujący, jak nam się wydawało na początku, możemy skorzystać wtedy z dokładnie tej samej partii, ale zupełnie nie naznaczonej charakterem danego wzmacniacza.

Podsumowując – nie ma tej ‘najlepszej’ (nie cierpię tego słowa) metody rejestracji gitary basowej. Jeśli nasz instrumentalista jest w dobrej formie, a bas i wzmacniacz, które posiada są przyzwoite i partia niczego sobie, to wręcz 3/4 ciężkiej pracy mamy za sobą. Upewnijmy się, że mikrofon zbiera tak, jak byśmy chcieli i nie wchodźmy basiście w drogę 🙂

Lekko inaczej sytuacja wygląda, gdy mamy przyjemność nagrywania niedoświadczonego muzyka, ale to może temat na inny post…

A jakie są wasze ulubione i sprawdzone metody rejestrowania basu?

Zostawić komentarz ?

51 Komentarze.

  1. Ostatnio nagrywałem w studiu przez DI Box, ale rezultat nie był dla mnie zadowalający, mimo że bas mam w miarę przyzwoity. Próbowałem też przez wzmacniacz tranzystorowy (ashdown mag 300)- też nie za bardzo. Następnym razem mam zamiar nagrywać przez Wzmacniacz SWR 350 i mam nadzieje, że to pozwoli uzyskać zadowalające brzmienie w sposób analogowy (konkretnie chodzi o ocieplone, charakterystyczne brzmienie lampy). Liczę też, że wystarczy czasu by wypróbować tutaj omówioną kwestię re-ampingu, bardzo mnie to zaciekawiło.

  2. Bas z DI Boxa brzmi specyficznie i zazwyczaj podrasowuje się go dobrym sygnałem ze wzmacniacza, bo sam w sobie jest nieciekawy. Dużą jednak zaletą jest bardzo czysty dół (zakładając, że mamy porządny preamp). Charakter brzmienia i pazur wyciągamy zazwyczaj z sygnału zebranego ze wzmacniacza (ewentualnie z wtyczek). Re-amping to świetna sprawa, nie tylko w przypadku basu. Jedną z moich ulubionych technik jest wysłanie wokalu na wzmacniacz gitarowy z delikatnym overdrivem i omikrofonowanie tego wzmacniacza. Można w ten sposób nadać fajnego zadziora linii wokalnej.

    Pozdrawiam

    • Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ten re-amping. Nagrywamy bas “linią” i co dalej, musimy mieć piec basowy w studiu tak ? I na ten piec tak jakby to był zwykły głośnik podajemy nagrany sygnał z DAW (czyli np wysyłamy go tak jakbyśmy odsłuch do studia robili wysyłając go na bus i aux ?) i to co wyjdzie z tego pieca nagrywamy na nowy ślad przy użyciu jakiegoś mikrofonu tak ? Dobrze to rozumiem ?

    • Dokladnie tak. Potem musisz tylko odpowiednio ustawic ten nowo nagrany slad na linii czasu, zeby synchronizowal sie z reszta, bo stosowanie tej techniki (wychodzenie z DAW do pieca i wchodzenie sygnalu z mikrofonu z powrotem do DAW) wprowadza opoznienie.

  3. ja myśle, że kombinacja sygnału z di boksa i z pieca, to najlepsze rozwiązanie. czasem jednak oba sygnały nie chcą się ze sobą skleić nie wiedzieć czemu.

  4. Zgadzam się – można z takich dwóch śladów skleić jeden, spójny bas. Jeśli masz problem z ich odpowiednim złączeniem, przypatrz się jak ma się do siebie stosunek ich fazy. Zrób to koniecznie, bo sygnał zebrany mikrofonem, będzie zwykle opóźniony względem sygnału z DI.

  5. Szkoda, że nie napisałeś jak poddać obróbce bas.

    • O obrobce basu (i innych instrumentow) bedzie troche wkrotce przy okzaji serii o miksowaniu. Staram sie trzymac tematu wpisu. Pozdrawiam

  6. Ja nagrywanym Bass z 3 mikrofonów plus 2 x sygnał z lini bardzo ciekawe efekty można osiągnąć mixujac pózniej wszystkie 5 torów 🙂

    • Sporo… Jak dla mnie, to o 2 mikrofony i jedną linię za dużo 🙂 Ale przecież nikt Ci nie broni, o ile masz w tym jakiś konkretny cel i umiesz odpowiednio ustawić wszystkie mikrofony, żeby się fazowo zgadzały. A powiedz, w jakim celu dublujesz sygnał z linii?

  7. W sumie jestem początkujący i jeszcze szukam złotego środka bas nagrywam z paczki Ampeg810 mikrofony to D112, Sm57 i PG52 – każdy ma inną charakterystykę. Linię natomiast ze wzmacniacza AmpegSVT4PRO i z z pudełka nazwanego SansAmp RBI – otrzymuję 5 różnych sygnałów i mogę poszukiwać tego brzmienia które mnie interesuje i tej jakże ważnej głębi 🙂
    Ale jak napisałem wcześniej jestem początkujący i dopiero zaczynam nagrywać swój zespół w związku z tym być może niebawem jak już wchłoną całego Twojego bloga pozostanę przy jednym mikrofonie i jednej lini 🙂

    • To chyba nie jest kwestia wchłonięcia bloga, a bardziej intensywnego słuchania i podjęcia właściwej decyzji. Chodzi o zdecydowanie się na któryś mikrofon czy linię – to przychodzi z czasem. Eksperymentuj, żebyś wiedział ile można z czego wyciągnąć. Z czasem zaczniesz intuicyjnie dobierać mikrofon do konkretnego soundu i utworu. Gdybyś tak miał w każdym utworze po 5 wersji każdej ścieżki, to byś po prostu od tego zgłupiał i stracił możliwość racjonalnego podejmowania decyzji 🙂 Im więcej różnych wersji jednej ścieżki, tym wbrew pozorom jest trudniej.

  8. Witam Cię serdecznie! 🙂
    Przede wszystkim dziękuje Ci za artykuł.

    Nie mam wzmacniacza do gitary basowej, aczkolwiek mam multiefekt KORG AX5B, którym sobie symuluje brzmienia i gram na słuchawkach. Nie mniej jednak czy jeżeli bym pod output KORGa wpiął kabel, a następnie wpiął go w Di-Boxa, a ten do karty dźwiękowej to otrzymałbym w miarę głośny mix czy musiałbym go normalizować?

    Używam programu Audacity.

    Pozdrawiam 🙂

    • Droga, jaka wprowadzasz sygnal, a glosnosc miksu to w ogole dwie oddzielne sprawy. Mniemam, ze mowisz raczej o sile sygnalu z basu? To, na jakim poziomie go wpuscisz do komputera zalezy od tego, na jakim poziomie go wypuscisz ze swojego symulatora. DI Box nie jest Ci tu potrzebny, wpinasz sie z wyjscia Korga bezposrednio do wejscia liniowego karty/interfejsu. Poziom wejscia liniowego zostawiasz na wartosci nominalnej (nic nie podbijasz ani nie sciszasz) a jedynie manipulujesz poziomem wyjscia z Korga, zeby uzyskac zdrowy poziom wewnatrz Audacity i nic nie musisz normalizowac.
      Pozdrawiam rowniez 🙂

  9. Problem leży w tym, że KORG ma ogromne podbicie dźwięku, jego sygnał wyjściowy jest tak potężny, że kiedy chce nagrywać słychać tylko trzaski. Próbowałem skręcić trochę głośność, ale nawet najbardziej ciche ustawienie burczy, przesteruje, myślałem, że to wina kabli, ale na innych kablach sprawa się powtarza. Więc dlatego pytam o dibox.

    Też chce po prostu sobie basik nagrywać. Nie wiem czy przez ten DiBox wypali, czy od razu kupować interfejs.

    • A masz interface jakis?

      Może coś z Hi-Z(albo inne prądowe sprawy:D). Sprawdź czy masz przełączniki HI-Z, w karcie na wejściu lub w Korg’u na wyjściu. Pewnie też da się coś zrobić w nim.

      Możesz jeszcze użyć Pada na karcie jak nie ma przesteru wcześniej.

    • Po prostu zbyt głośny sygnał wpada na input karty. Tak mi sie mocno wydaje. KORG AX5B – poczytaj specyfikacje wtedy pisz. Efekt mam przebadany na miliard sposobów, tysiące brzmień natworzonych i zapisanych presetów, więc raczej niczego nie przeoczyłem.

    • Pod wieloma wzgledami sprzęty są do siebie podobne.

      Jeżeli jest jak mówisz i masz Pad w karcie to sprawdź z nim.

      Wciąż myślę, że może to być wina HI. W swojej karcie masz ponoc “…został wyposażony w przełącznik AMP/LINE. “. Sprawdzałeś to?

    • Ja bym jednak stawiał na zbyt wysoki poziom sygnały wychodzący z Korga. Druga opcja, to niewydolność karty muzycznej. Rozumiem, że pracujesz na zintegrowanym badziewiu? Przyinwestuj w interfejs audio na początek, najlepiej z wejściem instrumentalnym, to i przy okazji bas bezpośrednio nagrasz.

    • Niestety tak jest, próbuje nagrać na zintergrowanej karcie muzycznej.

      A taką do nagrywania basu bezpośrednio w linię kartę to jaką kupić, też myślałem już o dobrym podłożu do nagrywania w przyszłości.

      Co do Korga, czy da radę obniżyć sygnał jakimś urządzeniem?

    • No to zintegrowana na bank nie pomaga:D.

      Według opisu Korga nie powinno być problemu by podpiąć pod interface i nagrać, więc chyba nic dodatkowego nie będzie potrzebne. “Aby AX5B mógł współpracować z każdym systemem nagłośnieniowym, został wyposażony w przełącznik AMP/LINE. Pozwala to na podłączenie AX5B do wzmacniacza typu combo, miksera liniowego, systemu rejestracji audio itd. “

    • Interfejs na pewno wpisz na listę potrzeb. A co do Korga, to jeśli rzeczywiście emituje trzaski nawet na niskim poziomie wyjścia, to albo poełniasz gdzieś błąd w torze sygnału lub w gain stage’ingu, albo urządzenie ma jakąś wadę.

  10. Witaj Igorze, dzięki za fantastyczny artykuł. Mam jednak kilka wątpliwości co do tej metody nagrywania.

    Mianowicie, mam pewien problem z basem w kawałku, którym od jakiegoś czasu się zajmuję. Wszystkie darmowe syntetyzatory brzmią bardzo… słabo i nie pasują zupełnie do reszty nagrania. Postanowiłem więc pożyczyć bas od kumpla i nagrać partię sam.

    Problem w tym, że jestem gitarzystą i nie będę miał (niestety) możliwości pożyczyć również wzmacniacza do basu. Do tej pory nagrywałem gitary przez linię bez większego problemu, podpinałem sprzęt do pieca, a piec (line 6 spider II) do komputera. Mam kartę ESI MAYA44.

    Czy mogę w ten sam sposób nagrać bas? Tzn, używając normalnego wzmacniacza gitarowego, czy lepiej podłączyć samą gitarę prosto do kompa? No i właśnie, czy w przypadku drugiej metody będzie mi potrzebny DI Box? Dodam, że normalną gitarę elektryczną mogę również nagrać podpinając ją bezpośrednio do komputera, nie wiem tylko jak sprawa się ma do sygnału z basu.

    Dzięki wielkie z góry za odpowiedź, pozdrawiam.

    • Teoretycznie mozesz wpiac bas do wzmacniacza gitarowego, ale nie uzyskasz z niego tyle dolu, ile potrzeba. Poza tym, mozesz nawet uszkodzic glosnik, jesli dasz za duzo ‘do pieca’. Co do nagrywania ‘przez linie’, to jesli masz w karcie wejscie instrumentalne (Twoja karta chyba nia ma), to nie byloby problemu. W ostatecznosci mozesz sie zawsze wpiac w wejscie liniowe, ale stracisz troche na jakosci nagrywanego sygnalu. A DIBox Ci sie przyda zarowno przy wpinaniu gitary, jak i basu prosto do komputera – wtedy nie potrzebne Ci wejscie instrumentalne.

    • Nie nagrywałbym przez mikrofon w przypadku wpięcia basu do pieca, wiem, że to mogłoby się raczej źle skończyć. Chyba że mówisz o głośnikach ‘odsłuchowych’ (w moim przypadku to prowizorka jakiej świat nie widział).

      Co do tego wejścia instrumentalnego, no właśnie nie jestem na 100% pewien jak to u mnie wygląda. Teoretycznie, instrukcja ma obrazek, gdzie narysowana jest gitara i pokazane jest gniazdo, do którego można ją wpiąć.

      Co do gitary samej w sobie to jest tak, jak już mówiłem, mam wyjście record out w piecu i podłączam to w sposób gitara->piec->komputer, właśnie w to wejście, które jest pokazane na instrukcji karty.

    • Mowie o glosniku w kolumnie wzmacniacza gitarowego. Czasem potrafi to dodac koloru do “standardowo” nagranego basu.

  11. Witam.

    Zastanawia mnie proces re-ampingu.
    Wiemy z artykułu, że możemy nagrać sygnał basu bezpośrenio przez DI Box`a, a później wysłać nagrany sygnał na wzmacniacz przez Re-amp box`a.

    I tutaj moje pytanie: czy Re-amp box to inne urządzenie, czy to samo co DI Box, tylko odwrotnie podłączony (tak żeby sygnał liniowy zamienić na sygnał o wysokiej impedancji, co pozwoli nam połączyć się ze wzmacniaczem).

    A co by było gdyby podłączyć bezpośrednio wzmacniacz z interfejsem?

    Pozdrawiam.

    • Można przyjąć, że Reamp Box to odwrotność DI Box. Pytasz o połączenie z pominięciem Reampboxa? Sygnał będzie po prostu słaby.

    • A co zrobić w przypadku aktywnego DIboxa?
      Jak go zasilić skoro nie ma zasilania phantom na wyjściu karty dźwiękowej, a DIbox nie ma opcji zasilenia zewnętrznego?

    • Bateria 🙂

    • Chodzi o to, że nie ma opcji BATERIA.
      Nie ma jakiegoś innego sposobu Reampingu?

    • No to jak nie ma opcji na baterię ani zewnętrzny zasilacz, to pozostaje phantom z interfejsu. Jak go nie masz, to zmień DI na pasywny. Innej opcji nie ma.

  12. Cześć, mam 2 pytania(nawet na temat :])

    1)Czy to że bas jest aktywny mówi coś o jego poziomie wyjściowym? Czy będzie to nadal poziom porównywalny z basem pasywnym i nie muszę przejmować się że wprowadzam gdzieś zbyt silny sygnał?

    2)Wyczytałem gdzieś że przedwzmacniacz w basie aktywnym obniża impedancję przeciętnie do ok. 100 Ohm – i tu moje drugie pytanie: czy mogę taki bas nadal wpiąć w wejście HiZ, czy to w mikserze, preampie, DI boxie(żeby rozdzielić sygnał) czy w końcu w piecu(bo zwykle dostają one z instrumentu HiZ) bez żadnych przykrych niespodzianek? Wydaje mi się że tak ale chciałbym mieć pewność.

    Pozdro

    • Ekspertem od basu nie jestem, ale w wielkim skrocie wyglada to tak:
      Basy z aktywnym ukladem, czyli z preampem (nie mylic z aktywnymi przystawkami) daja Ci teoretycznie sliniejszy sygnal, mniej szumow i mocniejszy dzwiek, ale… to wcale nie znaczy, ze sa lepsze, bo mnostwo basistow uwielbia brzmienie basow pasywnych (znow – liczy sie uklad, a nie tylko przystawki). Dodatkowo, uklad aktywny pozwala Ci rowniez mocniej manipulowac tonem Twojej gitary za pomoca EQ. Basy pasywne nie maja takiej mozliwosci (mozesz co najwyzej podcinac pasma, z uwagi na pasywny uklad). Aktywne potrzebuja baterii, pasywne – nie. Co do sily sygnalu, to w niektorych przypadkach (jesli masz np. aktywne przystawki w aktywnym basie) poziom wyjsciowy moze byc zbyt wysoki i przesterowywac. Dlatego czasem stosuje sie w aktywnych basach pasywne przystawki.
      Co do drugiego pytania, to nie moge zweryfikowac… Nie slyszalem, zeby preamp obnizal impedancje wyjsciowa do 100 Ohm. Ale… niektore piece basowe daja Ci przy wejsciu przelacznik (lub oddzielne wejscie)dla active/passive – mozesz z niego skorzystac. Co do DI Boksow, to jest niby zasada, ze aktywne basy wpinamy do pasywnych DI i na odwrot, ale to tez nie jest wymog, po prostu rozne kombinacje dzwieku (i poziomow) mozna w ten sposob uzyskac. A co do wejsc hiZ w interfejsie, mikserze czy preampie – to zalezy… Jak pisalem, nie wydaje mi sie, zeby preamp w aktywnym basie az tak bardzo obnizal impedancje, jak napisales. Aktywne, w porownaniu do pasywnych, beda mialy “nizsza”, ale nie “niska” impedancje. Zeby miec jednak zupelny spokoj sumienia, zawsze mozesz uzyc najpierw DI i dopiero sygnal z niego podac do wejscia w mikserze lub interfejsie. Tak mi sie wydaje, ale jesli ktos posiada konkretna wiedze w tym temacie, to prosze o sprostowanie 🙂

  13. Dzięki za odpowiedź. Co do tej niskiej impedancji wyjściowej instrumentów aktywnych to poszeperałem trochę głębiej ale ciężko znaleźć jakieś konkrety – pojawia się tylko tajemnicze sformułowanie “low impedance”, ehh. Tamta wartość 100Ohm była wzięta z jakiegoś postu więc możliwe że gość się po prostu mylił(fora suck). Dzisiaj znalazłem coś takiego jak Redeemer Circuit(jeśli dobrze kumam to jest to po prostu preamp do basu) o impedancji wyjściowej 300Ohm. Z drugiej strony inny preamp, już nazwy nie pamiętam, miał Z out 5kOhm, więc chyba po prostu różnie to bywa.
    Koniec końców chyba rzeczywiście podłączenie bardzo niskiej impedancji do wysokiej na DI boxie czy wzmacniaczu nie zaszkodzi.
    Co do wejść active/passive we wzmacniaczach to podobno chodzi o osłabienie sygnału wejściowego, wbrew nazwie niezależnie od typu instrumentu. Znowu wszystkie te moje rozkminy to tylko to co udało mi się “uciułać” w sieci, więc jak ktoś zna prawdę :mrgreen: to niechaj koryguje. Kurde, dlaczego to wszystko takie skomplikowane?

  14. witam!
    mam pytanko.
    najpierw jednak sprzet, który mnie interesuje:

    http://www.taurus-amp.pl/bas/preamp-efx/preampy/t-di.html

    Taki preamp jak wiadomo wzbogaca (wg gustu) brzmienie basu (takiegosobie) i wysyła taki “bogatszy” sygnał do miksera, ale to urządzenie ma na pokładzie również wyjście di-box, które dostarcza do miksera dźwiek o mniejszych szumach, czyli o lepszych parametrach. Mi zależy na tym żeby zarejestrować sygnał o jak najlepszych parametrach (via Alesis MultiMix16 USB 2.0) do obróbki w DAW i stąd pytanie, czy sensowny jest taki tor audio: bas-preampTaurusTDI przez wyście LINE OUT-osobny DiBox-Interface audio (wspomniany wyżej) do DAW. Czy to ma wogóle jakiś sens.
    Ja np. mam do basa combo HARTKE A100 i wysyłam sygnał na Alesisa przez DIBOX w tym combo, tam go przechwytuje do swojego DAW (CUBASE) ale ten sygnał jest zupełnie odporny na jakąkolwiek ingerencję z poziomu panelu tego combo. Wysyła do mixera czysty zsymetryzowany sygnał gitary. I tu wielkiej straty nie ma, bo ten czysty sygnał jest całkiem ok, ale gdyby zainwestować w wspomniany wyżej preamp, to wysyłając sygnał przez jego DIBOXA wyslemy jedynie wyczyszczony sygnał instrumentu i całe te dopalacze dostępne z poziomu LINE OUT nie będą chyba dostępne. A co dopiero gdybym sie zdecydował na zakup np HEAD z preampem lampowym, to czy ten sygnał bedzie wzbogacony o ciepełko lampy, czy to bedzie tylko wyczyszczony dźwięk gitary basowej?

    • Normalny DI Box ma z założenia wysyłać sygnał nieprzetworzony i zsymetryzowany do interfejsu. I to możesz osiągnąć wysyłając sygnał z Taurusa wyjściem XLR. Jak chcesz wysłać sygnał z “brzmieniem” czy dopaleniem Taurusa, to korzystasz z wyjścia oznaczonego Out. Dodatkowo możesz zmieniać funkcjonalność Taurusa korzystając z przełącznika bypass. Masz to logicznie rozrysowane i rozpisane w instrukcji, która jest na stronie, do której podałeś link 🙂

  15. Jak chcesz wysłać sygnał z “brzmieniem” czy dopaleniem Taurusa, to korzystasz z wyjścia oznaczonego Out.

    Ale czy wtedy ten sygnał też będzie zsymetryzowany, czy wogule ma to znaczenie, i czy potrzebna jest po tym jakaś symetryzacja sygnału.

    Na razie tylko teoretyzuje, bo takowego preampa nie posiadam, i jest to moje założenie, że skoro DiBOX wysyła sygnał o lepszych parametrach i preamp też (przynajmniej zakłada nadanie bardziej zamierzonego efektu, przy nienajwyższej klasie instrumentu) to czy połączenie tych narzedzi w szereg tworzy lepszy efekt, czy gdzieś tam się pogubiłem.

    A tak poza tym to bardzo dziekuję za tak szybką reakcję. Jestem wielkim fanem twojego bloga.
    Od kilku lat bawimy sie z kumplami w zespół i dwa lata temu powstał pomysł zeby te naszą zabawe gdzieś zarejestrować. Pierwsza reakcja to szukanie studia ale potem natrafiłem na twojego bloga i rzekłem do swoich ziomów – Ej panowie sami zrobimy sobię studio i się nagramy (liveroom już mamy,są warunki zeby zaadoptować drugie pomieszczenie na reżyserkę)no to sru i do roboty.
    Celowo nazwałem to zabawą, bo mamy każdy prawie 40 roków, i właściwe to jest reaktywacja formacji z technikum – ten sam skład. Ale to nagrywanie to nie jest bajka, mógłbym to opisać ale kto to przeczyta? Ale krok po kroku. Obecnie jesteśmy po którejśtam sesji nagraniowej i mam nadzieję, że ta nie pójdzie juz do kosza. Trwa proces sklejania tego wszystkiego, jak bedzie ok, to oczywiscie podziele się efektem, bo to bedzie również twoja zasługa. Na razie mam tonę przemyśleń na temat realizacji, ale główne motto to: experymentuj ile tylko da fabryka, słuchaj tego, zrób sobie przerwę odpocznij i dalej kombinuj. Wiem po efektach swojej pracy że to działa.
    Bardzo gorąco pozdrawiam.

    • “Ale czy wtedy ten sygnał też będzie zsymetryzowany, czy wogule ma to znaczenie, i czy potrzebna jest po tym jakaś symetryzacja sygnału.” Sygnał z wyjścia Out będzie niesymetryczny, bo z założenia ma wędrować do wzmacniacza. Jeśli chciałbyś taki przetworzony sygnał wysłać prosto do wejścia liniowego interfejsu, to wtedy mógłbyś go symetryzować (oddzielnym DI Boxem).
      Również pozdrawiam i życzę powodzenia w reaktywacji i nagraniach 🙂

  16. Mam pewne pytanie dotyczące nie tyle konkretnie basu, co kwestii Di boxów. Wiem, jaka jest rola DI boxu itd. więc nie o to mi chodzi, lecz o to, jakie są konsekwencje podłączenia gitary lub innego wysokoimpedacyjnego źródła do zwykłego wejścia liniowego czy też innego niedopasowania impedancji źródła i wejścia, pomijając różnice poziomów sygnały i ewentualne szumy. Wiadomo, że przy większych odległościach zbawienna jest symetryzacja sygnału przez DI box, ale pomijając zniekształcenia wynikające z zastosowania niesymetrycznego połączenia i wymienione wcześniej szumy, czy dźwięk uzyskany w ten sposób (tzn. przy podłączeniu instrumentu bezpośrednio do wejścia liniowego) będzie jeszcze w jakiś sposób gorszy od nagranego “po bożemu”?

    • Markus Merkt

      Z tego co mi się wydaje, to tak jak napisałeś spadnie poziom sygnału czyli transfer napięcia(jego część “osiądzie” na impedancji wyjściowej źródła zamiast docierać na odbiornik). Impedancja zależy od częstotliwości, więc potencjalnie(zależnie od charakteru impedancji wyjściowej źródła) jedne tony mogą być osłabione słabiej, a inne mocniej – wtedy oprócz spadku poziomu sygnału jeszcze zmienia się jego barwa. Jeśli impedancja wyjściowa ma charakter czysto rezystancyjny(nie wiem czy tak bywa w praktyce) to zmieni się tylko poziom sygnału, a nie balans częstotliwości, bo wszystkie zostaną równo osłabione. Tak mi się wydaje.

  17. Igor,
    czy poza DI BOX można użyć jakiegoś innego ustrojstwa do splitu sygnału (gitary, czy basu)?
    Bo jeśli jest się posiadaczem wejścia HiZ w interfejsie tak czy inaczej żeby nagrać dwa zsynchronizowane ślady jeden z pieca i drugi z linii to tak czy inaczej czymś ten sygnał trzeba podzielić. Czy jest coś poza DI Box? Bo teoretycznie wystarczył by jakiś “rozgałęźnik” na kablu?

    • Aktywny DI Box byłby najlepszym rozwiązaniem, nawet jakaś tanioszka od Samsona czy Beha. Są jeszcze splittery (w formie pudełek z jednym wejściem i dwoma równoległymi wyjściami), a na szarym końcu jest kabel Y. Jego nie polecam, bo raz, że traci się na mocy sygnału, dwa – obcina też trochę góry pasma. Choć z drugiej strony, da się z tym żyć i nie raz, szczególnie w przypadku późniejszego mocnego przesterowania takiego sygnału, kwestia tych strat nie jest aż taka istotna. Natomiast dla zachowania najwierniejszej kopii sygnału zdecydowanie aktywny DI Box nie ma sobie w tej sytuacji równych.

  18. Czyli np. coś takiego powinno wystarczyć?
    http://www.samsontech.com/samson/products/processors/s-class-mini/sdirect/
    wtedy wyjście symetryczne podpinam do interfejsu a wyjście link do pieca, tak?

  19. Cześć
    Czy jeśli piec basowy nie ma wyjścia liniowego, a chciałbym nagrać bas z mikrofonu i jednocześnie z linii, to czy są jakieś trójniki czy coś podobnego, żeby dało się nagrać na te dwa sposoby?

    • Do tego używa się DI Boxa. Bas wpinasz w niego, a z niego wychodzisz jednym gniazdem do pieca (do którego przystawiasz mikrofon), a drugim gniazdem do wejścia liniowego interfejsu.

  20. Przykładowo jeśli będzie to taki Di Box Samson, jak z linka powyżej, to do pieca wchodzimy z wyjścia xlr zbalansowanego, czy liniowego, czy bez znaczenia ?

    • Jak najbardziej ma to znaczenie. Wyjście XLR (symetryczne) jest przeznaczone do wejścia liniowego interfejsu. Do pieca wchodzisz wyjściem Output/Link (czasem też oznaczonym w innych DI Boxach jako Thru).

  21. Wszystko jasne, dzięki Igorze !!!

  22. Ja usiłowałem obyc się bez basu i symulowac go grając na gitxrze 6 strunowej poprzez Bossa ME 80 gdzie najlepiej brzmiała opcja pedału z oktawerem w dół, jednak słychac że to nie prawdziwy bas toteż……… postanowiłem kupic bas i zacząc na nim grac!
    Co do nagrywania nie chcę raczej przez mikrofon z powodów logistycznych czytaj ciasne “studio domowe” więc spróbuję przez Bossa jako interface, oczywiście już bez oktawera albo wepnę bas bezpośrednio do interfejsu.

Zostaw komentarz