Jak Nagrać Gitarę Basową? Część 1

Bas jest nieodłącznym elementem niemalże każdego utworu, niezależnie od gatunku muzycznego. Wyobrażacie sobie numer hip-hopowy, rockowy czy dance’owy bez rozrywającej nasze organy wewnętrzne fali niskich częstotliwości? Bas jest niezbędną składową sekcji rytmicznej, wspomaga ‘groove’ w utworze, dodaje energii i powoduje, że kawałek staje się bardziej soczysty i pełny. Nagranie gitary basowej jest relatywnie proste i nie wymaga biegłej znajomości fizyki kwantowej…

Zasadniczo są dwie metody rejestrowania basu:

I. Omikrofonowanie wzmacniacza basowego

II. Nagranie bezpośrednio przez kabel (aka ‘przez linię’) – opisane TUTAJ

Najpierw zajmiemy się pierwszym przypadkiem.

Zdaję sobie sprawę, że nie każdy właściciel domowego studia ma możliwość rozkręcenia wzmacniacza do poziomu, który byłby zadowalający, szczególnie mieszkając w bloku. Trzeba mieć na uwadze zdrowie psychiczne swoich sąsiadów i domowników, choć może bardziej domowników…:) Zawsze możemy przenieść się na czas nagrania do bardziej odizolowanego pomieszczenia (jeśli oczywiście mamy taką możliwość). W sytuacji, gdy hałas nie stanowi problemu i możemy ustawić odpowiedni poziom głośności wzmacniacza, możemy przejść do nagrywania. Oto kilka wskazówek:

    • Nagrywaj w pomieszczeniu z adaptacją akustyczną (jeśli masz taką możliwość).
    • Poeksperymentuj z ustawieniem wzmacniacza w pomieszczeniu – staraj się nie ustawiać go za blisko ścian i rogów, a także unikaj centralnego punktu pomieszczenia.
    • Umieść wzmacniacz na krześle, aby zminimalizować odbicia od podłogi. Zanim to zrobisz, połóż na krześle jakiś gruby materiał (np. koc). Dzięki temu zminimalizujesz produkowane przez wzmacniacz, a odbierane i podbijane przez krzesło, wibracje pewnych częstotliwości. Jeśli dysponujesz dużym i ciężkim zestawem, którego nie chcesz podnosić z ziemi, upewnij się, ze nie stoi on na gołej podłodze. Nawet dywan czy wykładzina, to już dobry start.
    • Dobierz odpowiedni mikrofon, tzn. taki, który reaguje na odpowiednio niskie częstotliwości. Możesz użyć zarówno mikrofonu dynamicznego, jak i pojemnościowego. Nie ma tu sztywnych reguł, Zaufaj swojemu słuchowi i zdecyduj się na taki, który brzmi pełniej.
    • Ustaw mikrofon w niedużej odległości od głośnika (kilka cm na start) i nagraj krótką partie basu. Poeksperymentuj z różnymi pozycjami mikrofonu – np. dalej lub bliżej pieca (zwróć uwagę na efekt zbliżeniowy – im bliżej pieca, tym więcej niskich częstotliwości wyłapie mikrofon). Celuj w środek głośnika, żeby uzyskać jaśniejszy i agresywniejszy dźwięk, a jeśli interesuje Cię ciemniejszy, bardziej gładki i miękki sound, odsuwaj powoli mikrofon w strone krawedzi głośnika aż do pożądanego rezultatu. Zauważ, jak niewielkie zmiany potrafią wpłynąć na charakter brzmienia.

Jeśli nagrasz po krótkim fragmencie w każdej pozycji, łatwiej będzie Ci zauważyć, jak diametralnie zmienia się dźwięk. Użyj technik pozycjonowania mikrofonu, zanim sięgniesz po korektor w swoim DAW. Uzyskasz w ten sposób bardziej naturalny i prawdziwie brzmiący bas.

W drugiej części omówię nagrywanie gitary basowej przez linię.

Tymczasem!

Zostaw komentarz